har jeg gamle sommerdekk?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267
Status: Offline

har jeg gamle sommerdekk?

Post by mojo-91 »

Mine sommeredekk kjøpte jeg brukt for et par år tilbake.
Bridgestone Turanza 195/50/15. De er noe slitt, men har lovlig mønsterdybde, men jeg mistenker at gummien begynner å bli gammel, for gummien virker veldig hard/kompakt.
Hvis jeg står stille og svinger maks, for så å begynne å kjøre, så "glipper" (sklir) dekkene litt. Hvis jeg prøver å aksellerere litt med hjulene i denne posisjonen, så får jeg da ikke full svingradius. Det er ikke mye, men det vibrerer rimelig bra og høres ikke bra ut.
Jeg mener at dekkene ikke var slike da jeg kjøpte dem for et par år siden. Kan det være at det er noen foringer til krengestagene eller noe som er slitne, eller tyder dette bare på at det er på tide å skaffe meg nye sommerdekk? 8O

Et lite spørsmål til: Jeg regner med at bredden på dekket og mykheten i gummien har innvirkning på rullestøy. Har profilen innvirkning på dette også? Jeg synes bare at mine 195/50/15 støyer noe vanvittig mye mer enn mine 175/65/14, og er dertil en god del tyngre å ratte.
Finnes det et bra 195/50/15 performancedekk som ikke gir en øresus 8O

takker for svar :D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM

Post by Silverboy »

sikker på at det ikke bare er det at de ikke har gjort sommer-rent enda som gjør at det hopper og sklir litt da? (smågrus etc?)..

lavere profil støyer mer.. skyldes vel mindre gummi til å "absorbere" støyen med tenker jeg.. men kan ikke si at jeg synes det er så ekstremt..
men merker du noe til dette med taket nede da? er vel vinden som bråker mest da eller?

Dekktype har nok vel så mye å si som den lille profilforskjellen :) mønsteret har jo enormt å si.. og produsentene prøver gjerne å lage ett dekk med "motsatt" støy på halve dekkbredden, rett og slett for å gi en slags motfase i lydbølgene for å utligne støyen.. mens andre legger vekt på å få de billigst mulig :) (eller andre prioriteter)..

hvis de er relativt slitte så er det vel snart på tide å bytte uansett.. dekk blir bedre og bedre for hvert år og utvikles mye.. ett dyrt dekk for 5 år siden er ofte møkk i forhold til ett relativt billig dekk i dag.. (sånn rent teknologimessig) Ha det gøy med siste rest og kjøp nye..

om det er foringer så harj eg mer tro på foringene i bærearmene.. ettersom det er de som får mest påkjenning ved slike dramatiske manøver :)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 163

Post by KnutH »

Har det samme "problemet" på dekkene framme selv, jeg har konkludert med at det kommer av slitte/harde dekk.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Hva med å "skrubbe de rene" nå 14. april på Rudskogen ? Det skal jeg...
Synd at man ikke kan skifte side på retningsbestemte dekk. Dekkene mine er mere slitt på venstre side. Mystisk....
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267

Post by mojo-91 »

KnutH wrote:Har det samme "problemet" på dekkene framme selv, jeg har konkludert med at det kommer av slitte/harde dekk.
Det er nok det som er problemet, da.
Det er skummelt med gamle dekk med god nok mønsterdybde. Man tror vel da at dekket er iorden.

Noen som vet hvor på dekket man finner produksjonsdato? Det er så mye rare tallkoder å velge mellom.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Dimsen
500 RPM
500 RPM
Medlemsnummer: 974

Post by Dimsen »

Hei. I en oval innpressing på dekksiden finnes info om dekkets produksjonsuke. Finner du f.eks tallene 122 innpresset betyr dette at dekket er prod i uke 12 i år 2002. Fant en link som viser det hele vedrørende dekkmerking:
http://www.nokiantyres.com/files/nkr/mu ... rkings.pdf
(X) 2017 mod Machine Grey MX-5 RF
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
Post Reply