Senkesett - fjærer og dempere
Moderator: Styremedlemmer
Senkesett - fjærer og dempere
Noen som har forslag på hva som er best og billigst når det gjelder sett med fjærer og dempere. Evt. justerbare.. Hvem er billigst på slikt?
-
- Status: Offline
Re: Senkesett - fjærer og dempere
Hva med:roar wrote:Noen som har forslag på hva som er best og billigst når det gjelder sett med fjærer og dempere. Evt. justerbare.. Hvem er billigst på slikt?
http://www.mekonomen.no/
http://www.eikermotorshop.no/
jeg ville tenkt meg om før jeg gjorde noe særlig med opphenget.. det er rimelig stivt fra før av.. og husk på at du kan fort få 15% stivere bil med bare fjører(ifg produsent).. og enda mer hvis du vil.. men så var de di svinga da
hvis du skal bytte dempere og fjører til noe som er "pung" stivt så kan kyb agx og flyinmiatafjører være noe.. www.flyinmiata.com . Vet at hf-mx5 har kjøpt kyb agx og flyinmiata fjører.. stivt som fy skal det bli 

Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
-
- craaash
- 500 RPM
Hvor mye senker flyin' miata fjærene bilen? (Med KYB AGX dempere)
Flyin miata kan ikke fortelle hvor mye. For mazda forandret høyden på bilen fra år til år.
Men visst du måler opp fra senter av hjulet til hjulbuen:
Foran måler du: 12" - 12.5" (30.5cm - 31.75cm)
Bak måler du: 12.5" - 13" (31.75cm - 33cm)
Med fjærene på sier dem.
Heh.. Så hva er bilene orginalt?
Noen som har en oversikt?
90 mod. f.eks?
Og er det sant at kjøreegenskapene blir værre med mer en 1" (25.40mm) senking?
Hvilket senkesett har dere på bilene deres?
Flyin miata kan ikke fortelle hvor mye. For mazda forandret høyden på bilen fra år til år.
Men visst du måler opp fra senter av hjulet til hjulbuen:
Foran måler du: 12" - 12.5" (30.5cm - 31.75cm)
Bak måler du: 12.5" - 13" (31.75cm - 33cm)
Med fjærene på sier dem.
Heh.. Så hva er bilene orginalt?
Noen som har en oversikt?
90 mod. f.eks?

Og er det sant at kjøreegenskapene blir værre med mer en 1" (25.40mm) senking?
Hvilket senkesett har dere på bilene deres?
Det er som regel ikke selve senkingen i seg selv som påvirker kjøreegenskapene, og 1" er jo meget konservativt da. Problemet er ofte at mange av de senkesettene som brukes er i form av kortere fjærer. De er mange utgaver av slike fjærer, og noen er progressive som gjør at de er stivere f.eks. ved sportslig kjøring (noe jeg regner med ingen ser på som et problem,craaash wrote:Og er det sant at kjøreegenskapene blir værre med mer en 1" (25.40mm) senking?

Andre senkesett har fjærer som kort og godt bare er stivere og kortere, noe som fører til (etter min personlige mening) at bilen blir mye mer ukomfortable. Dersom bilen bare er en kose-bil som en tar ut for å kjøre sportslig fungerer dette sikkert for noen, men bruker en bilen daglig året rundt kan det bli litt slitsomt, kanskje spesielt med dagens veistandard.
Demperene betyr selvsagt også mye for kjøreegenskapene, og jeg vil hevde at originale dempere med kort og stive billige senkefjærer ødelegger MYE av de gode kjøreegenskapene en MX5/Miata har.
Personlig har jeg slengt bort mine SPAX senkefjærer og bruker de originale fjærene i kombinasjon med koni dempere med fjærskålen i nederste posisjon. For meg synes jeg det er passelig senket, og jeg har da også beholdt akkurat samme fjæringskomfort med de originale fjærene.
Skulle jeg idag byttet, hadde jeg KUN vurdert Koni sitt Coilover sett, da dette er enklere å justere høyden på en det Koni settet jeg idag har. Coilover settet innebærer imidlertid at de originale fjærene IKKE kan brukes.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
er også ute etter senkesett til min bil.. har leita langt om lenge og lengere enn langt etter Tein sitt senkesett.. leveringstid 6 uker osv er ikke så veldig aktuelt..
Vurderer Racingbeat sitt "kit" med street fjører og nye krengehemmere.. noen som har prøvd det?
Andre ting som funker? jeg vil ha bil som er stiv som fy og går fort i svinga.. komfort er på bakerste benk..
Vurderer Racingbeat sitt "kit" med street fjører og nye krengehemmere.. noen som har prøvd det?
Andre ting som funker? jeg vil ha bil som er stiv som fy og går fort i svinga.. komfort er på bakerste benk..
Mx5 -91 HT
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Eg har bestilt meg eibach fjører i england, kostet ikkje skjorta og er meget bra kvalitet har hatt dette på mine tidligere biler og har vert fornøyd, tenkte eg skulle kjøpe meg demperer senere, blir kyb tror eg, Har ikkje vert heilt fornøyd med koni tidligere, 

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Re: Senkesett - fjærer og dempere
Billigste er vel å bruke en vinkelsliper og kappe fjærene 
Men er IKKE å anbefale...

Men er IKKE å anbefale...
roar wrote:Noen som har forslag på hva som er best og billigst når det gjelder sett med fjærer og dempere. Evt. justerbare.. Hvem er billigst på slikt?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Har brukt vinkelsliper på mange biler, og faktisk er dette ofte mye bedre enn billige senkesett, men du vil jo aldri få dette godkjent...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
De tar vel heller frem tanga og klipper skiltene..
Mazdafreaks wrote:Har brukt vinkelsliper på mange biler, og faktisk er dette ofte mye bedre enn billige senkesett, men du vil jo aldri få dette godkjent...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Jo det spørs jo hvem som stopper deg, men de liker det ikkje, Dessuten ligger ikkje fjøren skikkelig i skålen sin heller, vil ofte få knirkelyder,, Men eg har bestilt meg eibach fjører ifra mxparts i england. de er kommet til norge men det tar vel evigheter å få dette til meg...