En tidligere eier har montert sånne Moss-Low Profile doble lykter på min bil, og det gir kjempebra lys i forhold til de originale froskeøynene.
Når man slår på lyktene så går de opp automatisk, og når man slår de av går de ned automatisk.
Det som jeg har reagert litt på er at når lyktene skal gå ned, er at den høyre lykten gjør et hopp oppover, før den lukkes. Det høres egentlig ut som motoren sier "NNNGGGHH!" før den greier å lukke lykten.
Men nå har jeg montert vippelykter av samme fabrikat på Steffen sin fine bil, så nå har jeg fått en forståelse for hvordan de skal virke, så dersom tiden strekker til i kveld, så skal jeg åpne den høyre "NNNGGGHH!" lykten, og se hva som er feil siden den oppfører seg så rart.
Da vi monterte dette settet på Steffen sin bil, så vippet de helt fint opp & ned, så nå håper jeg mine kan oppføre seg like fint, etter at jeg har gått gjennom installasjonen på min bil.
Rar oppførsel på vippelykt
Moderator: Styremedlemmer
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Rar oppførsel på vippelykt
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- DonKharian
- 0 RPM
- Posts: 43
- Joined: 27 Feb 2005, 01:00
- Location: Oslo
- Status: Offline
Da min bror kjøpte sin NA (er solgt nå) for ett par år siden leste han i "buyingguide" for MX-5 at man skal sjekke vippelyktene før man kjøper bilen. Det er en vanlig feil at den ene bruker lengre tid enn den andre. Men feilen med "NNNGGGHH!" lykten din er vel litt annerledes tror jeg... Lykke til med feilsøking 

Kjøper nok en NC når den kommer 

-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Det er mulig å montere feil, gjorde samme selvEspenSort92 wrote:kanskje den strammer for mye rett og slett (staget/linken)
den skal jo ikke stramme, men hvem vet...

Merka det på at den ene lykta gikk opp når den andre var oppe..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Pelle: Ikke akkurat justeringssak...
Men en imponerende montasje...
Linken fra motoren til vippelykten:
Feil "ende" plastkule var fjernet, så den henger dårlig fast på motoren.
Montasje av selve linken:
Montert på feil side av førings-sporet i lyktebøtta, det var dette som gjorde at høyre lykt bykset litt når den skulle slås ned.
Endestopperne opp manglet, de har jeg montert.
Endestopperne ned var ikke gummibuffere, bare noen M6 skruer. Stål mot stål når lykten gikk ned. *klank* sa det da... Skiftet de til gummibuffere.
Så så det fremdeles rart ut, som om noe mer var feil. Ettersom jeg nylig har montert og innjustert et slikt sett på Steffens vogn, så greide jeg å oppdage hva som var rart her på min.
Når lyktene var oppe, så var den ene lyktene på ene siden høyere oppe enn på andre siden, selv om toppdekselet var like høytt. Det viste seg at den ene lykten var mye høyere enn den andre, og at dekselet var montert lavere, og vice versa på den andre siden. Dette var en innjusteringssak, sånn at lyktebøttene stoppet i samme øvre posisjon, og deretter måtte de lakkerte dekslene monteres i riktig høyde igjen. Det har nok blitt sånn siden det ikke var endestopper opp der, når lyktene ble montert første gangen.
I tillegg måtte jeg fjerne den originale "upper bump stop" armen, den skulle fjernes ved å bore ut 6stk punktsveiser, dette gjorde jeg, og lakkerte det bare metallet, for å forhindre rust.
Så nå vipper de smukt igjen, og jeg slipper å være redd for at andre entusiaster skal se meg når jeg lukker lyktene.
Men en imponerende montasje...
Linken fra motoren til vippelykten:
Feil "ende" plastkule var fjernet, så den henger dårlig fast på motoren.
Montasje av selve linken:
Montert på feil side av førings-sporet i lyktebøtta, det var dette som gjorde at høyre lykt bykset litt når den skulle slås ned.
Endestopperne opp manglet, de har jeg montert.
Endestopperne ned var ikke gummibuffere, bare noen M6 skruer. Stål mot stål når lykten gikk ned. *klank* sa det da... Skiftet de til gummibuffere.
Så så det fremdeles rart ut, som om noe mer var feil. Ettersom jeg nylig har montert og innjustert et slikt sett på Steffens vogn, så greide jeg å oppdage hva som var rart her på min.
Når lyktene var oppe, så var den ene lyktene på ene siden høyere oppe enn på andre siden, selv om toppdekselet var like høytt. Det viste seg at den ene lykten var mye høyere enn den andre, og at dekselet var montert lavere, og vice versa på den andre siden. Dette var en innjusteringssak, sånn at lyktebøttene stoppet i samme øvre posisjon, og deretter måtte de lakkerte dekslene monteres i riktig høyde igjen. Det har nok blitt sånn siden det ikke var endestopper opp der, når lyktene ble montert første gangen.
I tillegg måtte jeg fjerne den originale "upper bump stop" armen, den skulle fjernes ved å bore ut 6stk punktsveiser, dette gjorde jeg, og lakkerte det bare metallet, for å forhindre rust.
Så nå vipper de smukt igjen, og jeg slipper å være redd for at andre entusiaster skal se meg når jeg lukker lyktene.

2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Det syntes kona ogsåPelle wrote:Bra du er fingernem Kodvaag

(hun er opptatt av at vippelyktene skal virke bra, hehe)
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD