Nykjøpt bil - eksoslyd / boot cover

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Grovetussen
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Nykjøpt bil - eksoslyd / boot cover

Post by Grovetussen »

Hei!

Kjøpte meg MX-5 for ca 14 dager siden, og lurer på hvor mye lyd det egentlig skal være fra eksosanlegget, jeg synes det bråker en del, men finner ingen lekkasjer... Og så lurer jeg på om det er orginalt med et sånt trekk over cab'en når den legges ned, eller om det er ekstrautstyr, for det mangler nemlig på min, og han som eg kjøpte den av hadde aldri tenkt på det sa han... Er det noen MX-5 eiere i bergensområdet som hadde hatt tid til å sett/hørt på eksosen? Bor forresten på Askøy.

Mvh

Sigve
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Heisann, velkommen som MX-5 eier :)

Hva modell er det osv. ?

du kan sammenligne med min hvis du vil, men jeg har ikke originalt eksos-anlegg...

Dette trekket er mulig å kjøpe hvis du vil!
http://www.cabrioworld.com/secure/detai ... &modelID=7
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Re: Nykjøpt bil

Post by HansT »

Grovetussen wrote:Og så lurer jeg på om det er orginalt med et sånt trekk over cab'en når den legges ned, eller om det er ekstrautstyr,
Det er originalt ja, men personlig bruker jeg det aldri....
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 300

Post by Pelle »

For min del bruker jeg det bestandig, synes bilen ser "rotete" ut uten.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 282

Re: Nykjøpt bil - eksoslyd / boot cover

Post by AJF »

Grovetussen wrote:Og så lurer jeg på om det er orginalt med et sånt trekk over cab'en når den legges ned, eller om det er ekstrautstyr, for det mangler nemlig på min, og han som eg kjøpte den av hadde aldri tenkt på det sa han
Jeg har et slikt trekk jeg skal selge, kjøpte det rett etter at jeg fikk meg mX-5 for litt over tre år siden, har kun brukt det 6-7 ganger, så det ligger mest og samler støv. Er du interessert send meg en PM.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267

Re: Nykjøpt bil - eksoslyd / boot cover

Post by mojo-91 »

Grovetussen wrote:Hei!

Kjøpte meg MX-5 for ca 14 dager siden, og lurer på hvor mye lyd det egentlig skal være fra eksosanlegget, jeg synes det bråker en del, men finner ingen lekkasjer... Og så lurer jeg på om det er orginalt med et sånt trekk over cab'en når den legges ned, eller om det er ekstrautstyr, for det mangler nemlig på min, og han som eg kjøpte den av hadde aldri tenkt på det sa han... Er det noen MX-5 eiere i bergensområdet som hadde hatt tid til å sett/hørt på eksosen? Bor forresten på Askøy.

Mvh

Sigve
jeg hadde samme problemet på min miata da jeg kjøpte den for nå fire år siden. eksosanlegget lagde unormalt mye bråk og spessielt på enkelte turtall . Jeg fikk sjekket eksosanlegget hos et eksosverksted som lokaliserte feilen. Potta (som forøvrig så helt fin ut fra utsiden) var gått i oppløsning fra innsiden. Bråket kom av resonans inne i potta.
Jeg kontaktet selger som tok utlegget på egen lomme. Med ny potte så var bråket vekk. Nå har jeg altså kjørt med den (da nye) potta i fire år. Først nå merker jeg at lyden har begynt å forandre seg. Hittils er det bare tilført litt ekstra gromlyd, men den må vel byttes igjen før bråket blir for mye. Kankke kjøre med sånt :lol:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Grovetussen
0 RPM
0 RPM

Info

Post by Grovetussen »

Det er en '94 MX-5 1,8. Blå og skjønn. Fikk den for 69k. Den har gått 156tusen km, og er meget hel og pen i forhold til alder. Enkelte skjønnhetsfeil er det jo, men det skal ordnes. Annonsen på finn: http://www.finn.no/finn/car/object;pdc= ... 7217&pos=1 hvis dere vil se hvordan den ser ut. Har tenkt å investere i litt ting og tang etter sommeren.. Hvis noen har noe snacks i garasjen,så si ifra...

Hilsen sigve
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

har eksosanlegg til en NB 1.8l liggende i kjelleren.. vet ikke om det passer til NA da...litt usikker. Jeg trenger det ikke ihvertfall. Anlegget er fra kat'en
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM

Post by Jonaldo »

Grattis med ny bil og velkommen i klubben!
Kan jo ikke si noe annet enn at jeg liker bilen din :wink:
Personlig syntes jeg MX5 kler blåfargen best.
Jeg kjøpte min 94 1,8 i oktober og er veldig fornøyd. Har gjort litt småtteri med den, men ikke de helt store pengeslukene......
Lykter, eksos, stereo, dekk, litt lakk, filter og andre småting.
Når det gjelder eksos så har jeg byttet til 2,5" rustfritt.
Har hørt at MX5 er kjent for "raslelyd" i eksosen, noe jeg har i fremre del av anlegget. Har ikke peiling på hva dette kommer av. Ganske irriterende!

Ha en god sommer i verdens herligste bil :D
X 94 MX5 1,8
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM

Post by Pacmania »

har raslelyd jeg også.. av de noe store slaget.. i morgen kveld tar jeg frem vinkelsliperen å kapper av varmeskjold som er løst..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM

Post by Jonaldo »

Pacmania wrote:har raslelyd jeg også.. av de noe store slaget.. i morgen kveld tar jeg frem vinkelsliperen å kapper av varmeskjold som er løst..
Hvor sitter dette varmeskjoldet da?
Må årøve å få kommet meg under en dag jeg også. Skikkelig plagsom den lyden der.
Er det noe særlig å fjerne varmeskjoldet?
X 94 MX5 1,8
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM

Post by Pacmania »

sitter varmeskjold på omtrent hele downpipen til cat.. om det er så bra å fjerne det vet jeg ikke.. rusta i stykker mitt værtfall.. bort skal det.. får heller bygge en ny downpipe da.. er ett drøss med varmeskjold.. så er bare å kappe av.. gidder ikke å ha ulyd jeg værtfall
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Jonaldo wrote:
Pacmania wrote:har raslelyd jeg også.. av de noe store slaget.. i morgen kveld tar jeg frem vinkelsliperen å kapper av varmeskjold som er løst..
Hvor sitter dette varmeskjoldet da?
Må årøve å få kommet meg under en dag jeg også. Skikkelig plagsom den lyden der.
Er det noe særlig å fjerne varmeskjoldet?
Er ikke heelt sikker på at det er så lurt å fjerne de dekslene.. finnes sikkert en enkel løsning!? Mulig en av ulydene nevnt her : http://miata.net/garage/tsb

f.eks. 003/90, 008/93 eller 011/98?

Hvis ikke, kan de jo erstattes med "sveisematter" som på en turbo..

Ser for meg en senka Miata som lager grasbrann, røyk på trekaia den står på eller bare vond lukt - når varmestrålingen får nå veimerking, asfalt mm..
..eller lakken på panser, motorrom, slanger, clutch/bremseveske beholdere, luftfilter osv. når du fjerner dekslet på grenrøret.
Er jo ikke mange centimetrene hit og dit på en mx5!

Regner med fingeravtrykket sitter bra fast hvis du trykker fingeren på panseret etter litt aktiv kjøring med disse turbokit'ene :o
Post Reply