Større dyser?!?!?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Større dyser?!?!?

Post by Ole BRG 91 »

En liten ting jeg lurer på, hvordan skal større dyser(mao mer bensin) gjøre noe som helst?!? luft mengden inn forandres jo ikke.... å motoren får allerede "for mye" bensin originalt.... Er det noe helt opplagt som har gått meg hus forbi???

I tillegg vil jo ecu'en gjøre alt den an for og opprett holde samme balndings forhold som før... Så da har en jo på en måte oppnådd enda mindre...

Så viss det funker med større dyser, håper jeg noen har en forklaring på hvorfor...
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

I teorien har du rett.
Jeg har aldri sett noe måleresultat på at det skal hjelpe med større dyser på en ellers urørt motor. (Bortsett fra "The Ass Dyno" som neppe går som empirisk forskningsresultat )
Hvis man har CAI og/eller friere eksos/grenør kan det hjelpe da det går mer luft igjennom motoren og blandingen blir leanet ut med orginale dyser.
På WOT brukes ikke lambdasensoren til spesielt mye. Da opererer dysene ut i fra en predefinert map.

Jeg kjørte min 1.8 med en F-CON mini uten turboen montert en kort periode.
Denne boksen modifiserer signalene til dysene fra ECU til å gi fetere blanding.
Bilen gikk merkbart dårligere med den fetere blandingen. Dett var med K&N og uten katalysator.
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Hm, ja men kan en cai og eksos+ være nok til å leane ut blandingen så pass mye att den trenger mer bensin? Den drukner jo fra før :)

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

På min bil så hjelper dysene fra 1,8 disse er ikkje mye større men litt, merker bedre dreiemoment og litt på høyere turtall, på min forrige mx-5 hjalp dette også, men der hjalp det mye bedre pga av greddy eksos og opent filter, der hadde eg en justerbar bensintrykkregulator fra malpassi også for å øke det endå mer, så denne bilen er den sprekeste 1,6 eg noengang har kjørt..men kjører man originale tenning og eksos og filter, så merker man vel ikkje så mye.. og gir man mer bensin så suger bilen mer luft, iallefall på min, nå begynner lyden fra filteret litt før, og lyden er renere, Dette er min mening
kanskje dette ikkje stemmer teoretisk men i praksis så fungerer dette for meg, dette var den beste tuningen eg prøvde på mx-5-- På den første mx-5 min, så fikk eg 200 på speedoen på samme plass som eg ikkje klarte mer en 160 tidligere, Og ecuen styrer disse dysene uten problem, ren tomgang ikkje noe fusk..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Mazdafreaks wrote:og gir man mer bensin så suger bilen mer luft, iallefall på min


Det der er første gang jeg har hørt... :mrgreen:

Greit at det ikke fungerer i teorien, men hvis du får det derre te å funke i praksis også så har du funnet opp en helt ny type forbrenningsmotor.... 8O

Tror nok det har mer med åpent luftfilter og eksosanlegg å gjøre ja...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Er i allefall mer luftfilterlyd og tidligere enn tidligere,, men for meg virker disse, og det er greit nok for meg.. :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Virket bra hos meg og...
Har Jr cai og fjernet cat og 14grader fortenning...
ellers så skal der dyttes på en rx7 luftmengdemåler etterkvert som fårhåpentlivis kan gi enda mer...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Har en luftmengde måler til 323 gtx/r som eg selger billigt,, samme som rx-7 meget mye større enn original mx-5
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Mazdafreaks wrote: på min forrige mx-5 hjalp dette også, men der hjalp det mye bedre pga av greddy eksos og opent filter
Bilen ble, etter at jeg kjøpte den, enda sprekere med nytt originalt luftfilter, men da jeg prøvde å montere originalt eksosannlegg mistet den hele piffen fra 6000rpm til 7500rpm, som den hadde med Greddyeksosen, så dermed kom Greddyeksosen på igjen.
Mazdafreaks wrote:der hadde eg en justerbar bensintrykkregulator fra malpassi også for å øke det endå mer, så denne bilen er den sprekeste 1,6 eg noengang har kjørt...
Sitter den på bilen min enda? Jeg har aldri sett/hørt om noe sånt...
Mazdafreaks wrote:På den første mx-5 min, så fikk eg 200 på speedoen på samme plass som eg ikkje klarte mer en 160 tidligere.
Var du i en motbakke på autobahn og testet da? Det er ikke lov å kjøre så fort i Odda! :mrgreen:
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Var nok i odda eg testet ja, min malpassi bensintryksregulator er tatt av bilen, disse er ikkje noe gode så denne var bare test.. man får for mye bensin på lave turtall med disse som resulterer ofte i at bensin kommer i oljen eller vasker sylindrene for olje.. savner effekten i den gamle bilen eg kodvaag.. Har du testet noe bensinforbruk med disse dysene,, tror ikkje det skal vera så mye mer enn original dyser,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Mazdafreaks wrote:man får for mye bensin på lave turtall med disse..
Jammen...??... da skulle jo bilen bare sugd mer luft da? Ref. tidligere teorier.. :wink:
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

HansT wrote:
Mazdafreaks wrote:man får for mye bensin på lave turtall med disse..
Jammen...??... da skulle jo bilen bare sugd mer luft da? Ref. tidligere teorier.. :wink:
Jammen så intelligent bilen hans var da :mrgreen:
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Bilen gikk faktisk utrolig mye bedre med denne bensintrykksregulatoren, men disse er ikkje anbefalt og bruke for man får ikkje riktig trykk, man pusher inn bensin på lave turtall for de klarer ikkje heilt å holde riktig trykk.. Desuten ville eg ha denne selv og ikkje selge med den gamle miataen.. denne regulator har vert med mange prosjekter nå..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Den bruker like lite bensin som andre MX-5.

Den går bra, men det gjør ingenting, for når jeg kjører i følge med Steffen, så stopper jeg bare en stund, og tar brus & pølse, så tar han meg igjen.

Nå som jeg har 4 luftdyser i dashbordet, så får den kanskje enda mer luft?
Kan det bli for mye luft? :)
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Jeg hører hva dere sier... MEN.... hvis målet bare er å få pøst inn mer bensin kan en jo like godt hive ett potmeter på inn over temp sensoren ...

Det jeg ikke skjønner.... Hva godt gjør det å pøse mer bensin inn i en motor som allerede får for mye?!? Skulle en byttet måtte d i såfall blitt til mindre... (Gitt att ecu'en ikke bare hadde pøst på mer....)

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
Post Reply