Servo VS IkkeServo
Moderator: Styremedlemmer
Servo VS IkkeServo
Servo VS IkkeServo
Jeg skal bruke bilen til banekjøring og bykjøring.
Hva er deres mening? fakta?
Jeg skal bruke bilen til banekjøring og bykjøring.
Hva er deres mening? fakta?
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Us servo?
Min Miata erfaring er svært begrenset:
En prøvetur i en mx5 fra en bruktbilbutikk.
En dag med prøveskilt på min.
Syntes min er svært lett på rattet når den står stille.
Er det forskjell på servovirkningene siden min er en USA utgave?
Alle amerikanske biler har jo servo så lett at man ikke kjører bil, man bare betjener den...
til Precious:
Syntes du skal ha servo uansett. Den veier sikkert ikke så mye, og i fart så har du god veifølelse uansett. Men som sagt, nå har ikke jeg sammenlikningsgrunnlagangående denne biltypen. Man jeg har kjørt biler uten servo. Gå for servo!
Min Miata erfaring er svært begrenset:
En prøvetur i en mx5 fra en bruktbilbutikk.
En dag med prøveskilt på min.
Syntes min er svært lett på rattet når den står stille.
Er det forskjell på servovirkningene siden min er en USA utgave?
Alle amerikanske biler har jo servo så lett at man ikke kjører bil, man bare betjener den...
til Precious:
Syntes du skal ha servo uansett. Den veier sikkert ikke så mye, og i fart så har du god veifølelse uansett. Men som sagt, nå har ikke jeg sammenlikningsgrunnlagangående denne biltypen. Man jeg har kjørt biler uten servo. Gå for servo!
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Ole BRG 91
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Ole BRG 91
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Tror ikke d har noe med dekk bredden....
Jeg kjører mx5 på 195 50 15 , Tung (fortsatt tung på 165 70 14 pigg)
Brodern kjører miata på 215 40 17 Lett
Damen kjører miata på 185 60 14 Lett
Prøve kjørte miata på 205 45 16 Lett (Den jeg ikke kjøpte for to år siden...)
Det kan jo være at min servo er unormal??? har vertfall ikke tenkt å fikse d... liker ikke fjørlett ratt
Ole
Jeg kjører mx5 på 195 50 15 , Tung (fortsatt tung på 165 70 14 pigg)
Brodern kjører miata på 215 40 17 Lett
Damen kjører miata på 185 60 14 Lett
Prøve kjørte miata på 205 45 16 Lett (Den jeg ikke kjøpte for to år siden...)
Det kan jo være at min servo er unormal??? har vertfall ikke tenkt å fikse d... liker ikke fjørlett ratt

Ole
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Servo VS IkkeServo
Dersom du planlegger store felger og brede dekk, så er servo absolutt å anbefale.Precious wrote:Servo VS IkkeServo
Jeg skal bruke bilen til banekjøring og bykjøring.
Hva er deres mening? fakta?
Jeg mistet servoreima på min MX-5 under litt sportslig kjøring (råkjøring?) på en smal og nedslitt vei. Jeg lå på skuldrene for å unnga noen hull i hjulsporene da servoreima plutselig hoppet av, og jeg skal love at det ble tungt. Rattet ble rykkt ut av hendene mine, bilen spratt mot grøfta, og jeg måtte virkelig bruke makt for å rette den opp igjen. Flaks at jeg i det hele tatt fikk tak i rattet igjen før jeg lå i grøfta.
Jeg ble rimelig overrasket over forskjellen, det gikk fra å sitte å kjøre med en hånd på rattet til å måtte ta spenntak for å ikke bli med rattet rundt i løpet av en brøkdels sekund.
Nå ville det selvfølgelig ikke vært så drastisk dersom jeg ikke hadde hatt servo i utgangspunktet, da ville jeg nok holdt et bedre grep i rattet.
På tilbaketuren fikk jeg hvertfall føle hvordan det er uten servo, og med 215/40-17 er det litt for tungt til å være kjekkt etter min smak...
Servoen på min MX-5 er faktisk litt lettere en på andre biler jeg har hatt, men gir likevel meget god veifølelse. Lukeparkerer enkelt med en slapp hånd om rattet og 215/40-17.Tror ikke d har noe med dekk bredden....
Jeg kjører mx5 på 195 50 15 , Tung (fortsatt tung på 165 70 14 pigg)
- JohnBGoode
- 1000 RPM
- Posts: 134
- Joined: 20 Oct 2003, 02:00
- Location: Sandefjord
- Status: Offline
Biler uten servo i utgangspunktet bruker en annen utveksling i styresystemet (proffspråk....
) enn biler med servo. Jeg trives svært godt UTEN servo og har god følelse med veien og føler at jeg er noe nærmere hva MX-5 var tenkt til å være opprinnelig, nemlig en sporty, rimelig og underholdende bil du kunne kjøre til "the racetrack" og delta i vennlig konkurranse samtidig som det var din "bruksbil" (MGB, Triumph, Lotus Elan osv...). Jeg er ikke så veldig glad i luksusting i en sportsbil... 
PS..uten servo får du jo trena bicepsene også da..tar seg sikkert bra ut med taket nede til sommer'n.


PS..uten servo får du jo trena bicepsene også da..tar seg sikkert bra ut med taket nede til sommer'n.
Ikke rart bilen min ble svinetung på rattet uten servo da... 8OBiler uten servo i utgangspunktet bruker en annen utveksling i styresystemet (proffspråk.... ) enn biler med servo.
Jeg synes jo MX-5 har ganske sporty egenskaper med servo ogsa jeg, vegfølelsen er meget bra og direkte til tross for servoen, og dersom servobiler har lavere utveklsing slipper jeg å hale så my ratt...Jeg trives svært godt UTEN servo og har god følelse med veien og føler at jeg er noe nærmere hva MX-5 var tenkt til å være opprinnelig, nemlig en sporty, rimelig og underholdende bil du kunne kjøre til "the racetrack" og delta i vennlig konkurranse samtidig som det var din "bruksbil" (MGB, Triumph, Lotus Elan osv...). Jeg er ikke så veldig glad i luksusting i en sportsbil...

- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Miata med servo:JohnBGoode wrote:Biler uten servo i utgangspunktet bruker en annen utveksling i styresystemet
2,8 omdreininger fra høyre til venstre
Miata uten servo:
3,5 omdreininger fra høyre til venstre
= en miata er mer sportslig på rattet med servostyring.
(nærmere såkalt "kortstyring")
Hvordan kan jeg vite dette etter å ha kjørt kun en dag??
Sikkert surfa for mye på miata.net

2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
MX-5 uten servo er jo faktisk lett på rattet i forhold til andre biler uten servo. Muligens pga. vekten til bilen. Har prøvd MX-5 med servo, og synes det føltes unaturalt og kjøre raskt på svingete vei i forhold til MX-5 uten servo. Får mye bedre "feeling" med veien uten servo synes jeg iallefall, men det er vel muligens en smakssak.
bidz @ efnet
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Det beste er jo hvis alle syntes det vi har selv er best!
Da er vi enige!

2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD