Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Har litt problemer med å montere reima på kompressoren..
På bilde ser dere hvor langt jeg kommer, og da er det stramt..
Kjører med reima til oppgraderingskittet, men den er for stor igjen. Men det går, men ikke over tid rema gnages bort..
Noen tips hva jeg skal gjøre ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Denne reimen ser da litt liten ut, du har vel ikkje fått feil, men du kan jo prøve å ta av det ene strammehjulet, for å få reimen skikkelig på kompressorhjulet.. for så å ta på strammehjulet..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Tror nok det var feil, fikk tak ei reim som var 1 cm lengre i dag. Og det gikk akurat... Så nå må jeg bare få tetta vannlekasjen den store reima har gnagd på den lille vannslangen som du ser på bildet (den tynne slangen som går i fra termostathuset og ned i motorblokka....)
Hvis noen har en slik liggende, send meg mail, PM eller SMS
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Vidar wrote:Tror nok det var feil, fikk tak ei reim som var 1 cm lengre i dag. Og det gikk akurat... Så nå må jeg bare få tetta vannlekasjen den store reima har gnagd på den lille vannslangen som du ser på bildet (den tynne slangen som går i fra termostathuset og ned i motorblokka....)
Hvis noen har en slik liggende, send meg mail, PM eller SMS
1. Du er helt sikker på at du har skrudd strammeren helt ut før du prøvde å få reima på plass?
2. Som du sikkert leste i manualen er det lurt å sette bilen i høyt gir og sakte skyve bilen slik at reima entrer hjulet greit. Det var trangt når jeg også skulle få dette på plass, men når det først var kommet rundt hjulet var det passeligt.
3. Vannslangen du sikter til skal iflg. installasjonsmanual faktisk kuttes en liten cm. for nettopp å få den ut av veien for reima. Gjorde du det?
En annen ting, du er HELT SIKKER på at løpehjulene er korrekt montert på? Grunnen til at jeg spør er at du må huske på at når du monterer BigBoost upgraden på veiven så vil det bli ENDA mindre plass der hvor reima tar borti vannslangen....
Mazdafreaks wrote:Denne reimen ser da litt liten ut, du har vel ikkje fått feil, men du kan jo prøve å ta av det ene strammehjulet, for å få reimen skikkelig på kompressorhjulet.. for så å ta på strammehjulet..
De "strammehjulene" er nok MEGET VANSKELIG å montere ETTER at reima er på plass på kompressoren.
Ser på bildet at det ikke ser helt riktig ut. hvor har du gjort av den (relativt) lange bolten som du justerer med for å stramme beltet?
Mellom drivhjulet på kompressoren og løpehjulet, og like til høyre, har du en avlang plate som er skudd fast med en bolt i midten av det lange sporet. I hullet som er nærmest kompressoren skal det være montert en bolt for å stramme/slakke pumpen som sitter rett under. Hva i all verden har du gjort med denne???????
Ut fra bildet er det ikke rart du har problemer, dette er montert feil!!!!
rt wrote:Ser på bildet at det ikke ser helt riktig ut. hvor har du gjort av den (relativt) lange bolten som du justerer med for å stramme beltet?
Enig med rt her, og som jeg nevnte i mitt innlegg tidligere idag. Er du HELT SIKKER på at løpehjulene er korrekt montert. Du skal bruke samtlige av delene som var der fra før til å stramme reima. Inkludert den lange strammebolten. Alt skal bare plukkes i sammen på en heeelt annen måte enn det var fra før. Det er vanskelig å se på bildet ditt, og jeg så det ikke før idag, men etter å ha sammenlignet under panseret hos meg i samme vinkelen som du har tatt bildet, kan det faktisk se ut som om du ikke har den lange bolten der den skal være...
Ser ikke helt hva som er montert feil her ??
At bolten mangler er gjort med hensikt, for å lettere få på reima.
for å svare på spm til HansT :
1: Ja, jeg tok den helt ut og la den på toppdekslet..
2: Ja, prøvde også lavt gir og håndmakt på svinghjulet.
3: Nei, gjorde nok ikke det. Men får gjøre det neste gang..
ekstra spm : ja ganske sikker på at løpehjulene er riktig montert..
Men løste det i dag. Var hos Frank og sammenligna med hans bil. Det var hvertfall likt montert. Har jeg montert feil, så er det hvertfall to kompressor MX5er i Oslo som har samme feil.. Målte også opp slik at jeg fikk kjøpt ei reim som passa... Den som fulgte med var 1cm for kort..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
btw : det er lettere å ta en fastnøkkel på kompressorveiva å vri på plass reima. Enn å flytte på bilen...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Vidar wrote:1: Ja, jeg tok den helt ut og la den på toppdekslet..
Når du demonterer den originale drivreim justeringa må du selvsagt ha den helt ut av bilen for deretter å putte den sammen med det nye opplegget med løpehjula.
Det jeg mente og lurte på var om du etter montering har skrudd den (den er som kjent for å justere strammingen på reima) i den posisjonen hvor reima er på det slakkeste.
Du har ikke mulighet til å ta et bilde av løpehjula fra posisjonen der hvor du har fjernet luftfilteret bare for å være på den sikre siden. Hvis ikke så lurer det første bildet ditt både meg og rt med noe optisk fiksfanteri, fordi jeg har finstudert bildet nå, og klarer ikke helt å se strammingsbolten slik jeg ser den hos meg.
Har du også tenkt over at når du installerer større hjul på veiven (bigboost upgraden) så flytter du reimen sin "bane" enda lenger mot passasjersiden der hvor du har problemet mot slangen, og du skal virkelig slite med å få det til å funke. Dette var faktisk grunnen til at jeg fikk kjøpe SebringMiata (Frode) sitt BigBoost upgrade, fordi han ikke fikk det til å passe skikkelig. Han endte opp med å bestille et av de minste kompressorhjulene (oppe) fra BRPerformance i stedet for. Han fikk imidlertid spesial laget nye løpehjul også.... for å få det til å fungere...
Nye bilder :
Ser bedre ut, bortsett fra litt møkkete motorrom
Tror litt av tilpassingsproblemet kan løses med å kjøp ei reim som passer akurat. Er ikke sikkert den finnes i 4 ribbs, men i 5 eller 6 ribbs. Da er det bare å modifisere den slik at den blir 4 ribbs. Reima jeg bruker er egentlig en 5 ribbs..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Hehehe, følgende montering fullføres i dag:
JR SC kit, Boost upgrade, W/A -IC, Bipes ACU. Tidligere er Racing motorfester og ny ACT Clutch montert. Alt etter komplett motoroverhaling og påfølgende innkjøring......
Hihihihihihihi