Jeg er fersk...

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
rallyroger
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 01 Sep 2005, 02:00
Status: Offline

Jeg er fersk...

Post by rallyroger »

Kjøpte meg en MX-5 1998 modell 1,6 i går, gått 60500 i gull met. Bilen er hel og pen og dessverre helt original.. derfor trenger jeg et par tips/råd.
Selger mente det skulle være diffsperre på den ( sveits imp.) stemmer dette? synes den slipper opp midt i svingen liksom.. Jeg må ha et turbo eller kompressorkit, hvor får jeg tak i et( og hvilket gir mest for minst penger?) hardtopp må også på til vinteren, hvem hva og hvor får jeg tak i en som ikke koster skjorta?
Er det kjente feil/mangler/utbedringer som bør gjøres?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Har den vippelykter ?. 90 eller 116-hester ?
Om jeg ikke tar feil kom NB (den med vanlig lykter) i 99.
I USA kom det aldri noen 98 modell, men det gjelder Miata, sikkert litt andre greier for MX-5 i europa. Du kan jo evt ha en 97 som ble førstegangsregistrert i sveits i 98.
Hvis du har samme diffen som 89-93 1.6 NA så kan det hende det er en viskosediff i bilen din. Den holder vel knapt til noe annet enn å ta løst på snø med.
Hvis du har samme diff som 1.8 versjonen (Jeg vet at 1.6 99 mod har dette) og det er diffsperre (torsen diff) skal det gå å ta donuts uten at det ser patetisk ut.

Greddy 1.6 turbo kit er det billigste og dårligste. Du må i så fall sjekke at manifoilen passer på bilen din da jeg vet med sikkerhet at en tidligere medlem her måtte lage en custom manifoil for å få på turbo på sin 1.6 NB.
Skal du ha skikkelig saker og null problemer kjøper du et kit fra FlyinMiata.
En hardtop er desverre usaklig dyrt i Norge. Regn med 8-10 tusen brukt uansett modell.
I sverige går de for halv pris.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Det kommer ingen ferdig turbo eller kompressor kit til disse bilene, men du kan feks bruke et greddy eller HKS turbokit, med modifikasjoner til eksos innsug, skal passe rett på manifoilen er samme motor i alle 1,6 med små moddifikasjoner på innsprøytingssystemet,, Venter selv på en supercharger til 1,8 1999 modell som eg skal montere, regner med denne kommer neste fredag fra statene, kan holde deg oppdatert om du lurer på noe..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
rallyroger
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 01 Sep 2005, 02:00
Status: Offline

Tusen takk for svar :)

Post by rallyroger »

Det er en 1998 modell med "nye" typen front, altså ingen vippelykter. er 110hk om jeg ikke tar feil, men tar gjerne 116 :)
Kanskje kompressor er tingen? hvor får jeg tak i og pris?
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Kompressor skaffes på jackson racing i usa eller www.miatamania.com eller www.ebay.com som eg kjøpte min på, men skal du ha noe til mx5en på ebay så lønner det seg å søke etter miata, er også flere typer kompressorer, man finner masse opplysninger om disse bilene på feks www.miata.net eller dette forumet..kompressorene er dyrere enn turbo, men eg tror disse er bedre holdbare enn turboer, (har ennå ikkje hørt om noen med havarert kompressor) pluss lettere å montere, man slipper feks ut med motoren for å borre hull i bunnpannen til olje retur, man kan selvfølgelig gjøre dette mens motoren står i, men kan resultere i en stk defekt motor pga borre spon i lagerene.. Og når man ikkje får ferdige turbokit til disse så slipper man å mekke til eksosen med kompressoren, De eg har pratet med så har kompressor er meget fornøyde..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
rallyroger
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 01 Sep 2005, 02:00
Status: Offline

Men hva med effekt?

Post by rallyroger »

Får jeg samme effekt med en presse kontra en turbo? bilen skal brukes på bane/drifte treff og jeg regner med at noe under 200hk blir for lite. Hva forventer du å få ut av din kompressorløsning? ser fordelene med å ha "alt" fra 0 og slippe å vente på en turbo, men det er vel så små turboer i de settene som selges at det ikke blir allverdens "lag" uansett?
User avatar
supercharged
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 257
Joined: 05 Oct 2004, 02:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by supercharged »

jeg kan ihvertfall anbefale jackson racing supercharger. kjøper du det og en oppgradering til kittet tror jeg ikke det blir problemer å komme godt over 200Hp. kan jo putte på en sportseksos og grenrør også. da tror jeg du har mer enn nok hester :mrgreen:
Tidligere bil: 1991 råskinn
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvis du skal bruke bilen på bane er ikke "turbolag" et issue. Du hverken drifter eller kjører spor under 3500rpm uansett. Hvis du skal ha noe håp om å spinne i 3. giret i langsvingen på rudskogen må man over 200hk.
En T28 eller større turbo (inkludert Greddy sin TD04) gir lett over 200hk så lenge A/F, kjøling og baktrykk er tatt hånd om. FMII kit er bremset helt opp i 270 hester men ligger stort sett på rundt ~240 hk ferdig levert på en 1.8 og litt mindre på en 1.6.
Er det noensinne bremset over 200HK på bakhjulene med en Eaton M45 kompressor i en 1.6 ? ( eller en 1.8 for den saks skyld...)
Hva er i så fall prisen med alle mods i forhold til 200 hk med turbo ?

Her er en sammenligning av en M45 og FMII på 12 og 15 psi
http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_run ... 010402.pdf

Legg merke til NM kurven for FMII på 15psi og kompressoren.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

BR performance håper på over 200 hp på et oppsett med m45 de holder på med..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
OleV
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 23 Jun 2004, 02:00
Location: Stange
Contact:
Status: Offline

Post by OleV »

Kanskje litt OT, men er TD04 en T28? Syns den ser så liten ut... Har en liggende her :lol:

EDIT: -og passer dette uten store mods på en 94-97 med 1,8? (Greddy manifold+turbo)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

T28(T2560) = Garret.
TD04 = Mitsubishi.

Jeg mener at TD04 og T28 har same flens (T2) på eksossiden men 1.6 og 1.8 manifolen går ikke om hverandre.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

blokka er 22mm lengre på 1.8 vs 1.6 så avstanden mellom bolthullene blir feil..
User avatar
rallyroger
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 01 Sep 2005, 02:00
Status: Offline

veeel...

Post by rallyroger »

Tenker også på brukervennlighet/holdbarhet da dette er min bruksbil/pendlebil.
Noen mener kompressor er mer holdbart enn turbo, men selvfølgelig har pris også noe å si.. presse er dyrt.. Er vel ikke tilfeldigvis noen som har et brukt kit liggende? ( er kanskje ikke så mange med slikt liggende i garasjen..) Trenger seriøst et annet understell og det kjapt, får hodet imellom skjerm og dekk ( og da snakker vi det store hodet.. )
Andre tips? tenker på kjente feil/svakheter, håper det regner på mandag sånn at jeg får satset liv/helse og bil på rudskogen, er det tørt blir jeg hjemme..
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

smårust på bagasjelokket ovenfor skiltet, fjern det..
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Re: Jeg er fersk...

Post by kodvaag »

rallyroger wrote:Kjøpte meg en MX-5 1998 modell 1,6 i går, gått 60500 i gull met. Bilen er hel og pen og dessverre helt original.
Hva betalte du for den?

Grunnen til jeg lurer er at jeg har hatt denne til salgs i flere måneder, og det ikke er en eneste som er intressert i den. Ingen telefoner eller mail. Kanskje det er for høy pris?

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=790224
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
Post Reply