Jeg er fersk...
Moderator: Styremedlemmer
- rallyroger
- 0 RPM
- Posts: 15
- Joined: 01 Sep 2005, 02:00
- Status: Offline
Jeg er fersk...
Kjøpte meg en MX-5 1998 modell 1,6 i går, gått 60500 i gull met. Bilen er hel og pen og dessverre helt original.. derfor trenger jeg et par tips/råd.
Selger mente det skulle være diffsperre på den ( sveits imp.) stemmer dette? synes den slipper opp midt i svingen liksom.. Jeg må ha et turbo eller kompressorkit, hvor får jeg tak i et( og hvilket gir mest for minst penger?) hardtopp må også på til vinteren, hvem hva og hvor får jeg tak i en som ikke koster skjorta?
Er det kjente feil/mangler/utbedringer som bør gjøres?
Selger mente det skulle være diffsperre på den ( sveits imp.) stemmer dette? synes den slipper opp midt i svingen liksom.. Jeg må ha et turbo eller kompressorkit, hvor får jeg tak i et( og hvilket gir mest for minst penger?) hardtopp må også på til vinteren, hvem hva og hvor får jeg tak i en som ikke koster skjorta?
Er det kjente feil/mangler/utbedringer som bør gjøres?
Har den vippelykter ?. 90 eller 116-hester ?
Om jeg ikke tar feil kom NB (den med vanlig lykter) i 99.
I USA kom det aldri noen 98 modell, men det gjelder Miata, sikkert litt andre greier for MX-5 i europa. Du kan jo evt ha en 97 som ble førstegangsregistrert i sveits i 98.
Hvis du har samme diffen som 89-93 1.6 NA så kan det hende det er en viskosediff i bilen din. Den holder vel knapt til noe annet enn å ta løst på snø med.
Hvis du har samme diff som 1.8 versjonen (Jeg vet at 1.6 99 mod har dette) og det er diffsperre (torsen diff) skal det gå å ta donuts uten at det ser patetisk ut.
Greddy 1.6 turbo kit er det billigste og dårligste. Du må i så fall sjekke at manifoilen passer på bilen din da jeg vet med sikkerhet at en tidligere medlem her måtte lage en custom manifoil for å få på turbo på sin 1.6 NB.
Skal du ha skikkelig saker og null problemer kjøper du et kit fra FlyinMiata.
En hardtop er desverre usaklig dyrt i Norge. Regn med 8-10 tusen brukt uansett modell.
I sverige går de for halv pris.
Om jeg ikke tar feil kom NB (den med vanlig lykter) i 99.
I USA kom det aldri noen 98 modell, men det gjelder Miata, sikkert litt andre greier for MX-5 i europa. Du kan jo evt ha en 97 som ble førstegangsregistrert i sveits i 98.
Hvis du har samme diffen som 89-93 1.6 NA så kan det hende det er en viskosediff i bilen din. Den holder vel knapt til noe annet enn å ta løst på snø med.
Hvis du har samme diff som 1.8 versjonen (Jeg vet at 1.6 99 mod har dette) og det er diffsperre (torsen diff) skal det gå å ta donuts uten at det ser patetisk ut.
Greddy 1.6 turbo kit er det billigste og dårligste. Du må i så fall sjekke at manifoilen passer på bilen din da jeg vet med sikkerhet at en tidligere medlem her måtte lage en custom manifoil for å få på turbo på sin 1.6 NB.
Skal du ha skikkelig saker og null problemer kjøper du et kit fra FlyinMiata.
En hardtop er desverre usaklig dyrt i Norge. Regn med 8-10 tusen brukt uansett modell.
I sverige går de for halv pris.
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Det kommer ingen ferdig turbo eller kompressor kit til disse bilene, men du kan feks bruke et greddy eller HKS turbokit, med modifikasjoner til eksos innsug, skal passe rett på manifoilen er samme motor i alle 1,6 med små moddifikasjoner på innsprøytingssystemet,, Venter selv på en supercharger til 1,8 1999 modell som eg skal montere, regner med denne kommer neste fredag fra statene, kan holde deg oppdatert om du lurer på noe..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- rallyroger
- 0 RPM
- Posts: 15
- Joined: 01 Sep 2005, 02:00
- Status: Offline
Tusen takk for svar :)
Det er en 1998 modell med "nye" typen front, altså ingen vippelykter. er 110hk om jeg ikke tar feil, men tar gjerne 116 
Kanskje kompressor er tingen? hvor får jeg tak i og pris?

Kanskje kompressor er tingen? hvor får jeg tak i og pris?
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Kompressor skaffes på jackson racing i usa eller www.miatamania.com eller www.ebay.com som eg kjøpte min på, men skal du ha noe til mx5en på ebay så lønner det seg å søke etter miata, er også flere typer kompressorer, man finner masse opplysninger om disse bilene på feks www.miata.net eller dette forumet..kompressorene er dyrere enn turbo, men eg tror disse er bedre holdbare enn turboer, (har ennå ikkje hørt om noen med havarert kompressor) pluss lettere å montere, man slipper feks ut med motoren for å borre hull i bunnpannen til olje retur, man kan selvfølgelig gjøre dette mens motoren står i, men kan resultere i en stk defekt motor pga borre spon i lagerene.. Og når man ikkje får ferdige turbokit til disse så slipper man å mekke til eksosen med kompressoren, De eg har pratet med så har kompressor er meget fornøyde..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- rallyroger
- 0 RPM
- Posts: 15
- Joined: 01 Sep 2005, 02:00
- Status: Offline
Men hva med effekt?
Får jeg samme effekt med en presse kontra en turbo? bilen skal brukes på bane/drifte treff og jeg regner med at noe under 200hk blir for lite. Hva forventer du å få ut av din kompressorløsning? ser fordelene med å ha "alt" fra 0 og slippe å vente på en turbo, men det er vel så små turboer i de settene som selges at det ikke blir allverdens "lag" uansett?
- supercharged
- 2000 RPM
- Posts: 257
- Joined: 05 Oct 2004, 02:00
- Location: oslo
- Status: Offline
Hvis du skal bruke bilen på bane er ikke "turbolag" et issue. Du hverken drifter eller kjører spor under 3500rpm uansett. Hvis du skal ha noe håp om å spinne i 3. giret i langsvingen på rudskogen må man over 200hk.
En T28 eller større turbo (inkludert Greddy sin TD04) gir lett over 200hk så lenge A/F, kjøling og baktrykk er tatt hånd om. FMII kit er bremset helt opp i 270 hester men ligger stort sett på rundt ~240 hk ferdig levert på en 1.8 og litt mindre på en 1.6.
Er det noensinne bremset over 200HK på bakhjulene med en Eaton M45 kompressor i en 1.6 ? ( eller en 1.8 for den saks skyld...)
Hva er i så fall prisen med alle mods i forhold til 200 hk med turbo ?
Her er en sammenligning av en M45 og FMII på 12 og 15 psi
http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_run ... 010402.pdf
Legg merke til NM kurven for FMII på 15psi og kompressoren.
En T28 eller større turbo (inkludert Greddy sin TD04) gir lett over 200hk så lenge A/F, kjøling og baktrykk er tatt hånd om. FMII kit er bremset helt opp i 270 hester men ligger stort sett på rundt ~240 hk ferdig levert på en 1.8 og litt mindre på en 1.6.
Er det noensinne bremset over 200HK på bakhjulene med en Eaton M45 kompressor i en 1.6 ? ( eller en 1.8 for den saks skyld...)
Hva er i så fall prisen med alle mods i forhold til 200 hk med turbo ?
Her er en sammenligning av en M45 og FMII på 12 og 15 psi
http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_run ... 010402.pdf
Legg merke til NM kurven for FMII på 15psi og kompressoren.
-
- Status: Offline
- rallyroger
- 0 RPM
- Posts: 15
- Joined: 01 Sep 2005, 02:00
- Status: Offline
veeel...
Tenker også på brukervennlighet/holdbarhet da dette er min bruksbil/pendlebil.
Noen mener kompressor er mer holdbart enn turbo, men selvfølgelig har pris også noe å si.. presse er dyrt.. Er vel ikke tilfeldigvis noen som har et brukt kit liggende? ( er kanskje ikke så mange med slikt liggende i garasjen..) Trenger seriøst et annet understell og det kjapt, får hodet imellom skjerm og dekk ( og da snakker vi det store hodet.. )
Andre tips? tenker på kjente feil/svakheter, håper det regner på mandag sånn at jeg får satset liv/helse og bil på rudskogen, er det tørt blir jeg hjemme..
Noen mener kompressor er mer holdbart enn turbo, men selvfølgelig har pris også noe å si.. presse er dyrt.. Er vel ikke tilfeldigvis noen som har et brukt kit liggende? ( er kanskje ikke så mange med slikt liggende i garasjen..) Trenger seriøst et annet understell og det kjapt, får hodet imellom skjerm og dekk ( og da snakker vi det store hodet.. )
Andre tips? tenker på kjente feil/svakheter, håper det regner på mandag sånn at jeg får satset liv/helse og bil på rudskogen, er det tørt blir jeg hjemme..
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Re: Jeg er fersk...
Hva betalte du for den?rallyroger wrote:Kjøpte meg en MX-5 1998 modell 1,6 i går, gått 60500 i gull met. Bilen er hel og pen og dessverre helt original.
Grunnen til jeg lurer er at jeg har hatt denne til salgs i flere måneder, og det ikke er en eneste som er intressert i den. Ingen telefoner eller mail. Kanskje det er for høy pris?
http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=790224
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD