Page 1 of 2
Jeg er fersk...
Posted: 02 Sep 2005, 09:25
by rallyroger
Kjøpte meg en MX-5 1998 modell 1,6 i går, gått 60500 i gull met. Bilen er hel og pen og dessverre helt original.. derfor trenger jeg et par tips/råd.
Selger mente det skulle være diffsperre på den ( sveits imp.) stemmer dette? synes den slipper opp midt i svingen liksom.. Jeg må ha et turbo eller kompressorkit, hvor får jeg tak i et( og hvilket gir mest for minst penger?) hardtopp må også på til vinteren, hvem hva og hvor får jeg tak i en som ikke koster skjorta?
Er det kjente feil/mangler/utbedringer som bør gjøres?
Posted: 02 Sep 2005, 10:43
by arildh
Har den vippelykter ?. 90 eller 116-hester ?
Om jeg ikke tar feil kom NB (den med vanlig lykter) i 99.
I USA kom det aldri noen 98 modell, men det gjelder Miata, sikkert litt andre greier for MX-5 i europa. Du kan jo evt ha en 97 som ble førstegangsregistrert i sveits i 98.
Hvis du har samme diffen som 89-93 1.6 NA så kan det hende det er en viskosediff i bilen din. Den holder vel knapt til noe annet enn å ta løst på snø med.
Hvis du har samme diff som 1.8 versjonen (Jeg vet at 1.6 99 mod har dette) og det er diffsperre (torsen diff) skal det gå å ta donuts uten at det ser patetisk ut.
Greddy 1.6 turbo kit er det billigste og dårligste. Du må i så fall sjekke at manifoilen passer på bilen din da jeg vet med sikkerhet at en tidligere medlem her måtte lage en custom manifoil for å få på turbo på sin 1.6 NB.
Skal du ha skikkelig saker og null problemer kjøper du et kit fra FlyinMiata.
En hardtop er desverre usaklig dyrt i Norge. Regn med 8-10 tusen brukt uansett modell.
I sverige går de for halv pris.
Posted: 02 Sep 2005, 10:47
by Mazdafreaks
Det kommer ingen ferdig turbo eller kompressor kit til disse bilene, men du kan feks bruke et greddy eller HKS turbokit, med modifikasjoner til eksos innsug, skal passe rett på manifoilen er samme motor i alle 1,6 med små moddifikasjoner på innsprøytingssystemet,, Venter selv på en supercharger til 1,8 1999 modell som eg skal montere, regner med denne kommer neste fredag fra statene, kan holde deg oppdatert om du lurer på noe..
Tusen takk for svar :)
Posted: 02 Sep 2005, 12:50
by rallyroger
Det er en 1998 modell med "nye" typen front, altså ingen vippelykter. er 110hk om jeg ikke tar feil, men tar gjerne 116

Kanskje kompressor er tingen? hvor får jeg tak i og pris?
Posted: 02 Sep 2005, 13:07
by Mazdafreaks
Kompressor skaffes på jackson racing i usa eller
www.miatamania.com eller
www.ebay.com som eg kjøpte min på, men skal du ha noe til mx5en på ebay så lønner det seg å søke etter miata, er også flere typer kompressorer, man finner masse opplysninger om disse bilene på feks
www.miata.net eller dette forumet..kompressorene er dyrere enn turbo, men eg tror disse er bedre holdbare enn turboer, (har ennå ikkje hørt om noen med havarert kompressor) pluss lettere å montere, man slipper feks ut med motoren for å borre hull i bunnpannen til olje retur, man kan selvfølgelig gjøre dette mens motoren står i, men kan resultere i en stk defekt motor pga borre spon i lagerene.. Og når man ikkje får ferdige turbokit til disse så slipper man å mekke til eksosen med kompressoren, De eg har pratet med så har kompressor er meget fornøyde..
Men hva med effekt?
Posted: 02 Sep 2005, 15:39
by rallyroger
Får jeg samme effekt med en presse kontra en turbo? bilen skal brukes på bane/drifte treff og jeg regner med at noe under 200hk blir for lite. Hva forventer du å få ut av din kompressorløsning? ser fordelene med å ha "alt" fra 0 og slippe å vente på en turbo, men det er vel så små turboer i de settene som selges at det ikke blir allverdens "lag" uansett?
Posted: 02 Sep 2005, 18:37
by supercharged
jeg kan ihvertfall anbefale jackson racing supercharger. kjøper du det og en oppgradering til kittet tror jeg ikke det blir problemer å komme godt over 200Hp. kan jo putte på en sportseksos og grenrør også. da tror jeg du har mer enn nok hester

Posted: 02 Sep 2005, 19:31
by arildh
Hvis du skal bruke bilen på bane er ikke "turbolag" et issue. Du hverken drifter eller kjører spor under 3500rpm uansett. Hvis du skal ha noe håp om å spinne i 3. giret i langsvingen på rudskogen må man over 200hk.
En T28 eller større turbo (inkludert Greddy sin TD04) gir lett over 200hk så lenge A/F, kjøling og baktrykk er tatt hånd om. FMII kit er bremset helt opp i 270 hester men ligger stort sett på rundt ~240 hk ferdig levert på en 1.8 og litt mindre på en 1.6.
Er det noensinne bremset over 200HK på bakhjulene med en Eaton M45 kompressor i en 1.6 ? ( eller en 1.8 for den saks skyld...)
Hva er i så fall prisen med alle mods i forhold til 200 hk med turbo ?
Her er en sammenligning av en M45 og FMII på 12 og 15 psi
http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_run ... 010402.pdf
Legg merke til NM kurven for FMII på 15psi og kompressoren.
Posted: 02 Sep 2005, 19:40
by Vidar
BR performance håper på over 200 hp på et oppsett med m45 de holder på med..
Posted: 02 Sep 2005, 23:08
by OleV
Kanskje litt OT, men er TD04 en T28? Syns den ser så liten ut... Har en liggende her
EDIT: -og passer dette uten store mods på en 94-97 med 1,8? (Greddy manifold+turbo)
Posted: 03 Sep 2005, 00:48
by arildh
T28(T2560) = Garret.
TD04 = Mitsubishi.
Jeg mener at TD04 og T28 har same flens (T2) på eksossiden men 1.6 og 1.8 manifolen går ikke om hverandre.
Posted: 03 Sep 2005, 01:55
by HF-mx5T
blokka er 22mm lengre på 1.8 vs 1.6 så avstanden mellom bolthullene blir feil..
veeel...
Posted: 03 Sep 2005, 12:33
by rallyroger
Tenker også på brukervennlighet/holdbarhet da dette er min bruksbil/pendlebil.
Noen mener kompressor er mer holdbart enn turbo, men selvfølgelig har pris også noe å si.. presse er dyrt.. Er vel ikke tilfeldigvis noen som har et brukt kit liggende? ( er kanskje ikke så mange med slikt liggende i garasjen..) Trenger seriøst et annet understell og det kjapt, får hodet imellom skjerm og dekk ( og da snakker vi det store hodet.. )
Andre tips? tenker på kjente feil/svakheter, håper det regner på mandag sånn at jeg får satset liv/helse og bil på rudskogen, er det tørt blir jeg hjemme..
Posted: 03 Sep 2005, 13:49
by HansBRG98
smårust på bagasjelokket ovenfor skiltet, fjern det..
Re: Jeg er fersk...
Posted: 03 Sep 2005, 15:03
by kodvaag
rallyroger wrote:Kjøpte meg en MX-5 1998 modell 1,6 i går, gått 60500 i gull met. Bilen er hel og pen og dessverre helt original.
Hva betalte du for den?
Grunnen til jeg lurer er at jeg har hatt denne til salgs i flere måneder, og det ikke er en eneste som er intressert i den. Ingen telefoner eller mail. Kanskje det er for høy pris?
http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=790224