Hvorfor det, eg kjører med 95, merker ikkje noe forskjell, hvorfor betale over en krone mer, har prøvd med begge deler, men bilen oppføre seg heilt likt.. Og ved normal kjøring så har vel dette lite å si...mxLars wrote:Virker sånn.. håper det er 98-oktan du fyller![]()
Hvorfor 98 blyfri ?
Moderator: Styremedlemmer
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
I feks andre land så kjører de helt ned i 92, og man har jo mx5 der også, hva er forskjellen på disse bilene, vet at man bør kjøre med 98, men eg har ikkje merket noen forskjeller på dette, da gidder eg ikkje kjøpe slik dyr bensin, er vel dyr nok som det er,,
er jo ikkje alle plasser de selger 98 heller, ikkje i odda i allefall... For en som ikkje kjøre på bane og skal tyne ut alle krefter da kan man vel kjøre 95,

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Går jo helt fint, liker bare å skjemme bort 'gobilen litt nå 
Merker andre bilen (vw G60) er greiere å ha med å gjøre på langkjøring ol. når jeg fyller 98 ihvertfall, men er helt enig i at prisforskjellen er altfor stor.
Dette er vel også pga. omsetningen/frakt av 98 kontra 95 er mye mindre (?)..
F.eks. USA måler jo oktantallet på en annen måte, ron, roz..ett eller annet forskjellig system.. mener vi har roz.
Maks i pumpene der borte er vel 93 - som tilsvarer 98 oktan her, mens de har 89 el. 90 oktan som tilsvarer 95-oktanen her..
Var en lang utredning om dette på miata.net-forumet..

Merker andre bilen (vw G60) er greiere å ha med å gjøre på langkjøring ol. når jeg fyller 98 ihvertfall, men er helt enig i at prisforskjellen er altfor stor.
Dette er vel også pga. omsetningen/frakt av 98 kontra 95 er mye mindre (?)..
F.eks. USA måler jo oktantallet på en annen måte, ron, roz..ett eller annet forskjellig system.. mener vi har roz.
Maks i pumpene der borte er vel 93 - som tilsvarer 98 oktan her, mens de har 89 el. 90 oktan som tilsvarer 95-oktanen her..
Var en lang utredning om dette på miata.net-forumet..
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Hehe..... Prøvde 98 oktan på min gamle med 90hk. Lå i 60 og skulle øke farta en smule. Må si jeg blei imponert over responsen, og sverga på at jeg aldri skulle fylle noe annet enn 98 oktan igjen. Var bare det at jeg lå i 4. gir, ikke 5.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
pleier du å ligge i 5 gir i 60 km/t ?motorhead wrote:Hehe..... Prøvde 98 oktan på min gamle med 90hk. Lå i 60 og skulle øke farta en smule. Må si jeg blei imponert over responsen, og sverga på at jeg aldri skulle fylle noe annet enn 98 oktan igjen. Var bare det at jeg lå i 4. gir, ikke 5.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Gjør det nå, for på den nye har jeg 6 girEspenSort92 wrote:
pleier du å ligge i 5 gir i 60 km/t ?

Det hendte jeg la inn 5. ved 60 på den gamle også.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
-
- Status: Offline
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Må nok ta en direkte sammenligning for å uttale meg. Har ikke noe å utsette på giringa på hverken 90hk, eller 140hk.HansBRG98 wrote:
hvordan synes du 6 trinnskassa er i forhold til 5 trinnskassa![]()
kjøremessig!!
Har kjørt 5. trinns NB 1,8 en gang for 2 år siden. Da kjørte jeg i 20 min........
Tror 3, 4. og 5. ligger tettere enn på en 5 trinns.
Uansett godt fornøyd med den jeg har nå

- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
tror nok man merker mer av bensin kvalitet på en overtrykksmotor, har jo med tenningen å gjøre dette, skal prøve begge deler på nben når eg får superchargeren i morgen hmmm har spring helg på jobb, det vil si at eg nok ikkje klarer å få denne montert i morgen eller helgen...mxLars wrote:Går jo helt fint, liker bare å skjemme bort 'gobilen litt nå
Merker andre bilen (vw G60) er greiere å ha med å gjøre på langkjøring ol. når jeg fyller 98 ihvertfall, men er helt enig i at prisforskjellen er altfor stor.
Dette er vel også pga. omsetningen/frakt av 98 kontra 95 er mye mindre (?)..
F.eks. USA måler jo oktantallet på en annen måte, ron, roz..ett eller annet forskjellig system.. mener vi har roz.
Maks i pumpene der borte er vel 93 - som tilsvarer 98 oktan her, mens de har 89 el. 90 oktan som tilsvarer 95-oktanen her..
Var en lang utredning om dette på miata.net-forumet..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline