ABS på en sveitsisk 1996modell

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Sammy
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 02 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

ABS på en sveitsisk 1996modell

Post by Sammy »

Ut fra hva jeg har lest her på forumet og litt rundt omkring, så ble ABS standard på MX5 i Europa i 95 eller 96. Min nyanskaffelse, en påstått 1996 modell importert fra Sveits har ikke ABSbremser. Det vil si, den KAN ha det, men i så fall funker de ikke. Itt'no problem å låse framjula på våt asfalt i hvert fall.

Derfor har jeg noen spørsmål: Har jeg misforstått, ABS var ikke standard i Europa i 1996? Om det skal være på bilen, noen måte jeg kan sjekke om systemet er der, bare i ustand (uten noen varsellys)? Eller er jeg lurt, det er egentlig ikke en -96, men en -89 og hvordan kan jeg kontrollere det, eventuelt? Hvordan leser man europeiske chassisnummere?

Martin, fersk MX5'er
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvis du har ABS har du en stor klump med diverse bremserør som ligger inners til venstre når du står bøyd over motorommet. Uten at jeg har sjekket vil jeg tro det står ABS på den en plass.
Du kan også se om det er montert en sensor på innsiden av bremseskivene.
På min 96-mod 1.8 som er importert fra Sveits står de 2 siste sifferene i årstallet nederst på speedo/turtelleren.
Hvis du har det jeg nevte over men ABSen ikke fungerer kan du sjekk om du har røket noen sikringer. Den ene kontrollerer ABSen
User avatar
Sammy
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 02 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sammy »

Nei, jeg fant ikke noe som så ut som noen ABSkontroller der. Jeg fant også ut, til min overraskelse, at det står NA95 nederst på mitt speedometer. Tydeligvis ikke en "ekte" 1996-modell likevel. Bare førstegangsregistrert da. Jaja.

Takk for hjelpa, kommer sikkert til å måtte bruke dette forumet mer. :)
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Du har en "ekte" -96 modell i og med at den er produsert 17. Februar 1996 iflg. VIN-nummeret ditt :idea:
Du har modellkode NB45EAE, og det ser ut som NB46xxx som overtok, og ble produsert fra Juni 1996 har abs som standard..

"NA95" i speedometeret har noe med modellen å gjøre, siden de begynte å produsere din spesifikke modelltype i september 1995.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Er det ikke slik at hvis du har ABS, sa har du IKKE vinduspylertanken i motorrommet. Men da ligger den foran venstre framhjul (inni skjermen).
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply