Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Det første du bør gjøre er å nesten å bestemme deg for hvor mye penger du skal bruke. Turbo kitt får du fra ca 13.000 å opp. Det billigste er selvfølgelig å importere selv men om du ikke er intr. i det så kan jeg være behjelpelig.
Understell kan jeg også skaffe men skal du ha skikkelig racing greier så er vell Tein, Tanabe, HKS eller D2 noe å satse på.
Alt kommer an på lommeboken vetu
Gi meg en ca. sum så skal jeg se hva jeg kan skaffe til deg.
Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
For et moderat oppsett som fungerer på bane og gate kan du gjøre følgende:
Kjøp en 1.8 som har en diff som tåler trim og har de "store" bremsene( alternativ en 1.6 NB ). Er du heldig finner du en med Torsen diff også.
Understell: KYB AGX dempere og Flyin Miata fjærer er billig og utprøvd. Demperne er justerbare. Er bilen gammel kan du med fordel bytte alle foringene.
Motor: Skal du over 170 hester på bakhjula må du ha turbo eller en MP62 kompressor (BRP).
Skal du gjøre det enkelt og en komplett løsning kjøper du FMII kit.
Ønsker du å gå gradene kjøper du en Voodo kit og smekker på det resterende etter hvert som pengene ruller inn.
Har du litt peiling, penger og skal ha 300+ gamp kjøper du turbo kit fra RacinMazda.
Over 0.4 bar må du ha ny clutch. ACT fungerer fint på både bane og gate.
Bremser: Orginale skiver med greenstuff eller tilsvarende rundt om + SS slanger.
Dekk: Toyo R888 gateslics
Med tingene over på plass kjører du under 1.10 på rudskogen.
Det er en MX-5 som har gått/går i Roadsport som er seriøst bygd med bur, turbo og öhlins-understell som skal selges nå. Knut ett eller annet som henger på sportsvognklubben sitt forum.
det arild lista opp stemmer veldig bra.. for banetreff bruk osv er det veldig få "vanlige" biler som henger av en mx5 med 200 hester , flyinmiata fjærer/kyb dempere og gateslicks.. dette har vi testet flere ganger...
1.8 modellene er beste valget ja..
de turbokitta til 13k er ikke egna om du skal ha mye effekt. og er kun til 1.6 motorene..
PS! MX5 turbo med litt chassismods er noe av det kuleste jeg har kjørt på bane og vei.
Når det gjelder hvor mye jeg vil bruke på trimming, så avhenger det litt av hvilken bil jeg kjøpet. 92 modeller ser det ut til at man "greit" kan kjøpe for 50-60'. Hadde ikke tenkt å bruke noe særlig over 100' på hele prosjektet. Det gir meg 40-50' å lage rask bil av. (inkl ev lakk, dekk, godkjent veltebøyle osv...)
Jeg trodde en trimmet MX med ett godt understell med R-dekk burde klare bedre rundetider på Rudskogen enn 1.10
Er det noen som har mer info om denne bilen som går/har gått i roadsport??
Det er mulig jeg tar helt feil her, men de "vaskebaljene" Peugeot 206 som de kjørte cup med gikk på 1.06. Dette var riktignok på skikkelige slicks, men jeg hadde uansett tenkt meg R-dekk på Mx'en. Neon cup med standard motor klarte vel også rundetider på rundt 1.06....
Er det noen som husker hva Atle Gulbrandsen kjørte på i Roadsport? Den motoren var vel dønn orginal, selv om han hadde gromt understell.
Som sagt mulig jeg tar feil, men jeg tror en Mx med bra understell og en "brukende" motor på 160-170 hk bør klare det samme som 206 cup
Bilen til Jonaldo ser jo riktig fin ut, og er i samme by som meg. Jeg hadde vel i utgangspunktet tenkt meg noe som var en del rimeligere en den, men... Er det sperre på denne? Hva skjedde med motoren siden du måtte overhale den?
Caterham super seven
xLotus Super Seven (Locost banebil). Skal bygge MX-5 for bane og gate i vinter (Skrinlagt)
Den bilen jeg nevnte som er til salgs kjørte rundt 1.06 uten turbo (mener jeg å huske).
På rudskogen har dekk og understell utrolig mye å si.
En MX-5 med samme prepp som 206 cup bilene hadde vel holdt følge med både Neon og 206 cup bilene.
Men da er det ikke noen Gatebil lenger.
Står en Grønn 1,8L på Årnes..
Den er det toresen diff på. Men desverre rust på hjulbuer og kanaler...
Så er den relativt dyr.. 109K
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
skal du trimme OG kjøre på bane BØR du ha en 1.8 modell eller belage deg på bytte av diff..
1.10 runder i en mx5 er nok til å henge av det aller meste av vanlige biler..
jeg blir sjelden eller aldri frakjørt på vanlige banetreff om jeg lunker rundt 1.10 runder..
småtrimmede 200sx'er. imprezaer.cossie forder. S audier(så lenge de ikke har altfor mange hundre hester da:P ) pappagutter i M3. u name it. de sliter alle sammen.. også plukket en og annen lotus elise.
bilen min klarer mye lavere tider enn jeg har kjørt på så langt. men det står på førern . skal litt teknikk og kontroll til for å hente det siste lille for å kjøre virkelig fort..
Forresten.. skal du kun ha rask bil på bane.. bør du også ha hjulvinkler som sliter veldig rart på gate.. må kompromisse om du skal bruke den endel på veien ,eller bygge full race bil.
Arild.. knut sin kjørte vel 1.08 runder om jeg ikke tar feil ?
My bad. Jeg klokket han til 1.08 på et treff her og da kjørte han uten diffsperre.
Det er uansett veldig bra. Jeg synes det går raskt med min på 1.13 tallet.
På de siste 2 treffene i sommer kjørte jeg uten turbo og med utslitte gatedekk.
Jeg hadde det like gøy da som med turboen egentlig. Bare å kjøre runde på runde uten å bekymre seg for det mekaniske og virkelig konsentrere seg om kjøringen.
Med andre ord så trenger man egentlig ikke gjøre en pøkk med disse bilene for å ha det gøy.
Lik artig læll