Budsjett banebil/gatebil

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Truls
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 24 Sep 2005, 02:00
Status: Offline

Budsjett banebil/gatebil

Post by Truls »

Jeg vurderer å bygge meg en MX-5 i vinter for å kjøre på bane med. Den skal også fungere på vanelig vei. :D

Bilen bør trimmes, enten ved turbo eller kompressor og understellet bør være justerbart (både fjører og dempere)

Er det noen som har erfaring med dette som kan hjelpe meg med priser på turbo/kompressor samt understell til bilen?
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Det første du bør gjøre er å nesten å bestemme deg for hvor mye penger du skal bruke. Turbo kitt får du fra ca 13.000 å opp. Det billigste er selvfølgelig å importere selv men om du ikke er intr. i det så kan jeg være behjelpelig.

Understell kan jeg også skaffe men skal du ha skikkelig racing greier så er vell Tein, Tanabe, HKS eller D2 noe å satse på.

Alt kommer an på lommeboken vetu :D

Gi meg en ca. sum så skal jeg se hva jeg kan skaffe til deg.


Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

For et moderat oppsett som fungerer på bane og gate kan du gjøre følgende:

Kjøp en 1.8 som har en diff som tåler trim og har de "store" bremsene( alternativ en 1.6 NB ). Er du heldig finner du en med Torsen diff også.

Understell: KYB AGX dempere og Flyin Miata fjærer er billig og utprøvd. Demperne er justerbare. Er bilen gammel kan du med fordel bytte alle foringene.

Motor: Skal du over 170 hester på bakhjula må du ha turbo eller en MP62 kompressor (BRP).
Skal du gjøre det enkelt og en komplett løsning kjøper du FMII kit.
Ønsker du å gå gradene kjøper du en Voodo kit og smekker på det resterende etter hvert som pengene ruller inn.
Har du litt peiling, penger og skal ha 300+ gamp kjøper du turbo kit fra RacinMazda.
Over 0.4 bar må du ha ny clutch. ACT fungerer fint på både bane og gate.


Bremser: Orginale skiver med greenstuff eller tilsvarende rundt om + SS slanger.

Dekk: Toyo R888 gateslics

Med tingene over på plass kjører du under 1.10 på rudskogen.

Det er en MX-5 som har gått/går i Roadsport som er seriøst bygd med bur, turbo og öhlins-understell som skal selges nå. Knut ett eller annet som henger på sportsvognklubben sitt forum.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

det arild lista opp stemmer veldig bra.. for banetreff bruk osv er det veldig få "vanlige" biler som henger av en mx5 med 200 hester , flyinmiata fjærer/kyb dempere og gateslicks.. dette har vi testet flere ganger...

1.8 modellene er beste valget ja..

de turbokitta til 13k er ikke egna om du skal ha mye effekt. og er kun til 1.6 motorene..

PS! MX5 turbo med litt chassismods er noe av det kuleste jeg har kjørt på bane og vei.
User avatar
Truls
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 24 Sep 2005, 02:00
Status: Offline

Post by Truls »

Mange gode tips her.

Når det gjelder hvor mye jeg vil bruke på trimming, så avhenger det litt av hvilken bil jeg kjøpet. 92 modeller ser det ut til at man "greit" kan kjøpe for 50-60'. Hadde ikke tenkt å bruke noe særlig over 100' på hele prosjektet. Det gir meg 40-50' å lage rask bil av. (inkl ev lakk, dekk, godkjent veltebøyle osv...)

Jeg trodde en trimmet MX med ett godt understell med R-dekk burde klare bedre rundetider på Rudskogen enn 1.10

Er det noen som har mer info om denne bilen som går/har gått i roadsport??
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

1,10 er jo rimelig fort... har du sett rundetid lista for flere andre biler? :?:
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Truls wrote: 92 modeller ser det ut til at man "greit" kan kjøpe for 50-60'.
Blir vel vanskelig å finne en 92 modell med 1,8 motor. De kom i 94.
PS: Min er til salgs :wink:
X 94 MX5 1,8
User avatar
Truls
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 24 Sep 2005, 02:00
Status: Offline

Post by Truls »

Det er mulig jeg tar helt feil her, men de "vaskebaljene" Peugeot 206 som de kjørte cup med gikk på 1.06. Dette var riktignok på skikkelige slicks, men jeg hadde uansett tenkt meg R-dekk på Mx'en. Neon cup med standard motor klarte vel også rundetider på rundt 1.06....

Er det noen som husker hva Atle Gulbrandsen kjørte på i Roadsport? Den motoren var vel dønn orginal, selv om han hadde gromt understell.

Som sagt mulig jeg tar feil, men jeg tror en Mx med bra understell og en "brukende" motor på 160-170 hk bør klare det samme som 206 cup

Bilen til Jonaldo ser jo riktig fin ut, og er i samme by som meg. Jeg hadde vel i utgangspunktet tenkt meg noe som var en del rimeligere en den, men... Er det sperre på denne? Hva skjedde med motoren siden du måtte overhale den?
Caterham super seven
xLotus Super Seven (Locost banebil). Skal bygge MX-5 for bane og gate i vinter (Skrinlagt)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg skrev "under" 1.10 :) Det kan jo være så mangt.

Den bilen jeg nevnte som er til salgs kjørte rundt 1.06 uten turbo (mener jeg å huske).
På rudskogen har dekk og understell utrolig mye å si.
En MX-5 med samme prepp som 206 cup bilene hadde vel holdt følge med både Neon og 206 cup bilene.
Men da er det ikke noen Gatebil lenger.
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Står et og annet om rundetider her: http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... 1906#11906.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Står en Grønn 1,8L på Årnes..
Den er det toresen diff på. Men desverre rust på hjulbuer og kanaler...
Så er den relativt dyr.. 109K
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Hva er egentlig Toresen-diff? Noe som kom originalt eller er det ettermontert?
X 94 MX5 1,8
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

skal du trimme OG kjøre på bane BØR du ha en 1.8 modell eller belage deg på bytte av diff..

1.10 runder i en mx5 er nok til å henge av det aller meste av vanlige biler..
jeg blir sjelden eller aldri frakjørt på vanlige banetreff om jeg lunker rundt 1.10 runder..
småtrimmede 200sx'er. imprezaer.cossie forder. S audier(så lenge de ikke har altfor mange hundre hester da:P ) pappagutter i M3. u name it. de sliter alle sammen.. også plukket en og annen lotus elise.

bilen min klarer mye lavere tider enn jeg har kjørt på så langt. men det står på førern . skal litt teknikk og kontroll til for å hente det siste lille for å kjøre virkelig fort..

Forresten.. skal du kun ha rask bil på bane.. bør du også ha hjulvinkler som sliter veldig rart på gate.. må kompromisse om du skal bruke den endel på veien ,eller bygge full race bil.

Arild.. knut sin kjørte vel 1.08 runder om jeg ikke tar feil ?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

My bad. Jeg klokket han til 1.08 på et treff her og da kjørte han uten diffsperre.
Det er uansett veldig bra. Jeg synes det går raskt med min på 1.13 tallet.
På de siste 2 treffene i sommer kjørte jeg uten turbo og med utslitte gatedekk.
Jeg hadde det like gøy da som med turboen egentlig. Bare å kjøre runde på runde uten å bekymre seg for det mekaniske og virkelig konsentrere seg om kjøringen.
Med andre ord så trenger man egentlig ikke gjøre en pøkk med disse bilene for å ha det gøy.
Lik artig læll :mrgreen:
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

1.08 er raskt for å være en billig gateregga japsecab..

vil aldri klare no locost tider i en mx5 uansett tror jeg.. (så truls hadde en slik i signaturen sin)..
Post Reply