Skrapa veiv på NB

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Skrapa veiv på NB

Post by m1chael »

Hei og hopp..
Da er det vel tide for å oppdatere min elendige statestikk på skader/rep på en NB :cry: Syntes det begynte å bli veeel lenge siden sist.... :x

For de som ikke er helt oppdatert... Sjekk her
Anyway... her er ståa i dag:
Etter litt om og men så her jeg vel funnet ut at min servopumpe hadde tatt kvelden. Greit nok... kan leve med det..MEN.. Etter en liten stund etter det igjen så fikk jeg no j*&vli med kaklelyder framme i motoren. Klarte ikke å lokalisere hvor lydene kom i fra. Fant ut at det var best å finne ut hva dette var, og det var da på tide å vende snuten tilbake til Trondheim. En dag eller to før jeg kjørte hjem merka jeg at bilen begynte å fuske no kraftig. Trengte medvind, hjemlengsel og billig bensin for å få bilen til å kjøre. Prøvde å se og høre litt på motoren og merka da at veiva mi gikk litt rart rundt. Gikk opp og ned. Turen hjem til trondheim var jo spennende nok i seg selv..ikke minst oppoverbakker.. Det er rimelig FLAUT å måtte gire ned til 2. og nesten gå ut og puffe en mx5 i oppoverbakke. HØY musikk overdøvet det horible som kaklet framme i motoren :|
Måtte sette igjen bilen i trondheim for så å sitte på med en kompis tilbake til Molde :oops:
Har nå lest nettet opp og ned om hva det kan være, og så etpar linker som nylig ble lagt ut på dette forumet. Leste litt der om hvordan en finner ut at veiva er gåen og symptomer. Mine stemte ganske bra.
Leste også at hvis reimene er strammet for hardt kan dette også forårsake at veiva ryker..og jeg begynte da en brainstorming på hva og hvem som har vært nede i motoren og hva som her blitt gjort. Jeg kom fram til at sist noen var borti mine reimer..hehe...eller bilen sine reimer var i Påska 2005 (altså i år). Da leverte jeg inn bilen for å bytte vannpumpe (som tydeligvis ikke var gåen siden det var selvopumpa som var gåen...som jeg fant ut etter at pumpa var byttet :oops: ) og så vidt det er meg bekjent må en da av med reima til servopumoe, dynamo og registerreim..Ikke sant?
Så...det jeg lurer på... er det sansynlig at veiva kan ryke fordi Mazda har strammet en eller to reimer for stramt? Etter en "så lang periode"?
Skal fikse time til NAF for å få de til å sjekke om det er det som kan ha forårsaket at veiva har tatt kvelden... (krysser fingre)
Og hvis jeg må dekke alt selv.. Da regner jeg med å bytte motor...hvis den delebilen dukker opp... Men uansett.. noen som vet hva ev en slik rep. kan koste?
....Shit..glemte nesten også at jeg har oljelekkasje samtidig... Tror det er ventiltetningene som er "lost". Blårøyk i eksos og ingen oljeflekker under. bilen.

Så...det var den siste oppdateringen så lang... :roll:

Påberoper meg selv som den uheldigste Mx5 NB eieren her til lands... foreløpig.

:oops:

Med Mindre Venlig Hilsen... Michael :roll:
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

Off.. Dette hørtes ikke noe koslig ut. Bank i bordet, jeg håper jeg får noen fine, reperasjonsfrie år med min bil.. Håper ting ordner seg for deg..
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 201

Post by motorhead »

Drit det der altså.. Har blitt litt smårar selv etter å ha lest om problemene til deg og HansBRG98. NB-paranoia...

Hadde bilen min hos Mazda på Onsdag for å sjekke opp ang. fuskinga som minner noe om det dere har nevnt. Fukt/kondens i 4. sylinder og slitne plugg-kabler kom de fram til. Jeg var 90% sikker på at de blei bytta i fjor. Kablene kommer på Tirsdag. Håper det ikke er noe mer....

Håper du ikke skiller deg fra MX-5`en selv om det har vært litt vel mye i det siste.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
HansBRG98

Post by HansBRG98 »

Håper det går i orden til både M1chael og Motorhead..
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Hvis bilen fusket mye ville jeg sjekket stramminga på veivbolten og tilstanden til remhjul, kilespor.
Hvis noen (TM) har glemt å stramme den kan det jo ha skjedd at den har løsnet og slitt ut kilesporet = kaos tenning.

Hvis dette skulle ende opp astronomiske rep. kostnader så ha i bakhodet at en brukt motor ikke koster allverden.
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

arildh wrote:Hvis bilen fusket mye ville jeg sjekket stramminga på veivbolten og tilstanden til remhjul, kilespor.
Hvis noen (TM) har glemt å stramme den kan det jo ha skjedd at den har løsnet og slitt ut kilesporet = kaos tenning.

Hvis dette skulle ende opp astronomiske rep. kostnader så ha i bakhodet at en brukt motor ikke koster allverden.
skal sjekke ut dette :) Takker for tipset
Har uansett delebil...når den en gang kommer
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Kondolerer så masse, er nesten så eg tror denne er skrudd endel tilbake på speedoen, men som du vet så trenger eg en motor å mekke på, de selger også motorer til deg på ebay innimellom, men frakten er da ikkje så morsom, det var også en cup motor til salgs på forumet her tidligere er denne vekke eller?, Stikker ut og sjekker veiv bolten min eg
8O trodde ikkje dette var problemer på nb eg,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267

Re: Skrapa veiv på NB

Post by mojo-91 »

Nei dette var trist å høre.

Hvis aldri noen har vært borti bolten til veiven din så skal vel momentet på bolten være riktig og da skal jo ikke veiva kunne ryke. Hvis jeg var deg så ville jeg ha sjekket om veiv-pakningen ble byttet da regreim ble byttet i forbindelse med det vannpumpebyttet ditt. Det er først i det tilfellet man er nødt til å løsne på bolten. Hvis verkstedet har brukt feil moment på bolten da de monterte alt sammen igjen, så er det jo deres feil. Det er verdt et forsøk.

lykke til.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Re: Skrapa veiv på NB

Post by m1chael »

mojo-91 wrote:Nei dette var trist å høre.

Hvis aldri noen har vært borti bolten til veiven din så skal vel momentet på bolten være riktig og da skal jo ikke veiva kunne ryke. Hvis jeg var deg så ville jeg ha sjekket om veiv-pakningen ble byttet da regreim ble byttet i forbindelse med det vannpumpebyttet ditt. Det er først i det tilfellet man er nødt til å løsne på bolten. Hvis verkstedet har brukt feil moment på bolten da de monterte alt sammen igjen, så er det jo deres feil. Det er verdt et forsøk.

lykke til.
skal trille bilen inn til NAF for å få de til å sjekke om det er noen har vært litt uvørne i rep.
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

Jeje...på tide med en oppdatering igjen :wink:

Bilen har nå vært inne til Mazda (Okkenhaug i Trondheim), og jeg har nå fått feedback på bilen.
Så for meg en dyyyr affere..menne..må si jeg blir postivt overrasket hver gang bilen er inne hos service til Okkenhaug. Positivt overrasket altså.
For det første så fant de feilen kjapt, og ringte tilbake med alternativer til meg. Feilen var ett lager som hadde noe med reg.reim å gjøre. Husker ikke helt, mulig det var noe med stramming av reim :oops: . Men uansett..delen kosta litt (ikke overraskende)... 2000,-. Del er bestilt og greier. Noe måtte faktisk dreies og lages!? Men, men.. jeg ga tilbakemelding om at jeg synest det er rart at dette ikke er blitt oppdaget siden bilen har vært inne til service to ganger på ett år. Ene gangen ble reg.reim byttet, andre gangen ble vannpumpe byttet. Som sagt ble dette nevnt, og de skulle ta dette i betrakting. De trodde også at oljeforbruket på bilen hadde sammenheng med denne skaden siden ventil/stempel ikke gikk som det skulle og greier. Fikk gitt beksjed om at en rep. ikke var aktuelt hvis skaden ikke ble fikset 100%. Det var enten eller. Fikk de ikke fikset, skulle motoren stå urørt. Hvis de fikk den til, noe de mente skulle klare. Skulle de fikse motoren så bra som den ikke hadde vært før...
Og jeg ga beskjed om at en rep. over 8000 var uaktuelt med tanke på at denne bilen har vært inne tidligere og de har sett på den, og sagt at motoren er kjempe nå. Så de mente at de skulle klare å fikse motor for under 7-8000,- tot. Så nå er jeg egentlig ganske fornøyd :) Så får vi se hvor bra den blir :)

Mulig det finnes ett lys i enden :D
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

Oppdatering nr 2

Det viser seg at det er en tapp med splint som sto på veiva som var gåent.
Selve tappen var løs :!: :?:
Så det er vel da ganske tydelig at noen ikke har strammet bolten, eller glemt å ha på lock-tite. Strandveien byttet reg.reim august i fjor, og Okkenhaug byttet servopumpe i april i år.
Så en av de må det nesten være vil jeg tro... kan ikke tenke meg annet.
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267

Post by mojo-91 »

m1chael wrote:Oppdatering nr 2

Det viser seg at det er en tapp med splint som sto på veiva som var gåent.
Selve tappen var løs :!: :?:
Så det er vel da ganske tydelig at noen ikke har strammet bolten, eller glemt å ha på lock-tite. Strandveien byttet reg.reim august i fjor, og Okkenhaug byttet servopumpe i april i år.
Så en av de må det nesten være vil jeg tro... kan ikke tenke meg annet.
Det er vel den lille jævelen her som skaper ugang igjen, da:

Image

Jeg hadde samme problemet på min 91-modell. Jeg oppdaget heldigvis problemet i tide, så det holdt å bytte splint, bolt og drevet.

Før du henvender deg til verkstedet ang. problemet burde du forhøre deg om simmeringen til veiva ble byttet ved regreimbyttet. Det er først i det tilfellet de har vært borti strammebolten din. Ved et normalt regreimskifte, behøver man ikke røre denne strammebolten. I det tilfellet er det ikke garantert at feilen ligger hos dem.

Lykke til.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

fikk beskjed om at de måtte løsne på veiva for å få av selve reg.reima ved bytte.
Lagrene inne i motoren måtte også byttes.

Men alt til en pris til max 8000,- Så jeg vil ikke si at det er en upris. MEN...det jobbes med å få avklart skyld nå. Gir meg ikke på dette, nå som Okkenhaug har sakt at ved bytte så må de knote med veiva. Så dette skal Strandveien Auto få fikse opp i... hvis det viser seg at det er deres feil.
har jo lagt igjen 25000 i bare arbeidpenger der...for mindre arbeid enn hva som skal gjøres nå...så.. vi får se hva som skjer framover. Jeg vil bare ha bilen min på veien ihvertfall
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

Off, uggen følelse..

Er dette første registrerte tilfellet med rar veivbolt på NB?
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

skal være annen veiv på 1.8 da. så rart om det skjer der.. michael.. du må være norges mest uheldige mx5 eier.. (sier jeg som rasa nybygget motor samma sommern)
Post Reply