Da er det vel tide for å oppdatere min elendige statestikk på skader/rep på en NB

For de som ikke er helt oppdatert... Sjekk her
Anyway... her er ståa i dag:
Etter litt om og men så her jeg vel funnet ut at min servopumpe hadde tatt kvelden. Greit nok... kan leve med det..MEN.. Etter en liten stund etter det igjen så fikk jeg no j*&vli med kaklelyder framme i motoren. Klarte ikke å lokalisere hvor lydene kom i fra. Fant ut at det var best å finne ut hva dette var, og det var da på tide å vende snuten tilbake til Trondheim. En dag eller to før jeg kjørte hjem merka jeg at bilen begynte å fuske no kraftig. Trengte medvind, hjemlengsel og billig bensin for å få bilen til å kjøre. Prøvde å se og høre litt på motoren og merka da at veiva mi gikk litt rart rundt. Gikk opp og ned. Turen hjem til trondheim var jo spennende nok i seg selv..ikke minst oppoverbakker.. Det er rimelig FLAUT å måtte gire ned til 2. og nesten gå ut og puffe en mx5 i oppoverbakke. HØY musikk overdøvet det horible som kaklet framme i motoren

Måtte sette igjen bilen i trondheim for så å sitte på med en kompis tilbake til Molde

Har nå lest nettet opp og ned om hva det kan være, og så etpar linker som nylig ble lagt ut på dette forumet. Leste litt der om hvordan en finner ut at veiva er gåen og symptomer. Mine stemte ganske bra.
Leste også at hvis reimene er strammet for hardt kan dette også forårsake at veiva ryker..og jeg begynte da en brainstorming på hva og hvem som har vært nede i motoren og hva som her blitt gjort. Jeg kom fram til at sist noen var borti mine reimer..hehe...eller bilen sine reimer var i Påska 2005 (altså i år). Da leverte jeg inn bilen for å bytte vannpumpe (som tydeligvis ikke var gåen siden det var selvopumpa som var gåen...som jeg fant ut etter at pumpa var byttet

Så...det jeg lurer på... er det sansynlig at veiva kan ryke fordi Mazda har strammet en eller to reimer for stramt? Etter en "så lang periode"?
Skal fikse time til NAF for å få de til å sjekke om det er det som kan ha forårsaket at veiva har tatt kvelden... (krysser fingre)
Og hvis jeg må dekke alt selv.. Da regner jeg med å bytte motor...hvis den delebilen dukker opp... Men uansett.. noen som vet hva ev en slik rep. kan koste?
....Shit..glemte nesten også at jeg har oljelekkasje samtidig... Tror det er ventiltetningene som er "lost". Blårøyk i eksos og ingen oljeflekker under. bilen.
Så...det var den siste oppdateringen så lang...

Påberoper meg selv som den uheldigste Mx5 NB eieren her til lands... foreløpig.

Med Mindre Venlig Hilsen... Michael