ustabil oljetrykksensor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

ustabil oljetrykksensor

Post by mojo-91 »

Oljetrykksensoren min har vært litt ustabil et drøyt års tid nå. Dvs. den viser riktig trykk og alt, men av og til så kobler den ut og detter i bånn. av og til slår den tilbake igjen med en gang.

Bare dårlig kontakt eller noe?
Noen som har erfart noe liknende?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

jepp... min hoppet fram og tilbake. var helt rar. Men så hadde jeg også oljelekkasje. Når det begynte å bli lite olje falt nåla til bunnen på tomgang. Med fult olje så hoppet nåla fram og tilbake på tomgang i små oppoverbakke.
Men så er jo også min motor havari nå da..hehe :(
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

min motor slet med høyt oljeforbruk inntil jeg fant ut at simmeringen rundt veivtappen lakk store deler olje. Nå som motoren har blitt tett og fin og med ny olje og riktig oljestand hadde jeg håpet på at oljetrykksensoren også hadde blitt frisk,...men nei.
Den danser :|
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Same her mate..

Min har vært plaget med rykk & napp siden jeg henta bilen i sommer.
Dette har vært harde rykk og napp.. mer som "flimmer" mellom 0-4, 0-2 etc. var avogtil stabil på et spesielt turtall.

Ikke bekymret om at det er en dårlig pumpe som er synderen, kontakter er gått over og kommet til at det er selve giveren.
Denne er jo bare en klokke med en gummi/fleksibel membran i, og vil nok sleppe igjennom trykk når den blir gammel og porøs eller utvikler småsprekker - derav ustabil avlesing.
Har liggende en "ny" brukt giver fra andy hos http://www.autolinkuk.co.uk/eunos.htm som ikke er byttet ennå. Temmelig sikker på at den vil gi stabile verdier igjen. De har nå disse ordentlige giverene hos mx5parts også.
Nyere mx5 har jo bare en oljetrykksbryter som flytter nåla til en satt verdi, før de igjen begynte med en ordentlig trykkgiver de aller siste åra - ikke kjøp en sånn hvis du ikke har det fra før :?

lykke til!
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

mxLars wrote:Same her mate..

Min har vært plaget med rykk & napp siden jeg henta bilen i sommer.
Dette har vært harde rykk og napp.. mer som "flimmer" mellom 0-4, 0-2 etc. var avogtil stabil på et spesielt turtall.

Ikke bekymret om at det er en dårlig pumpe som er synderen, kontakter er gått over og kommet til at det er selve giveren.
Denne er jo bare en klokke med en gummi/fleksibel membran i, og vil nok sleppe igjennom trykk når den blir gammel og porøs eller utvikler småsprekker - derav ustabil avlesing.
Har liggende en "ny" brukt giver fra andy hos http://www.autolinkuk.co.uk/eunos.htm som ikke er byttet ennå. Temmelig sikker på at den vil gi stabile verdier igjen. De har nå disse ordentlige giverene hos mx5parts også.
Nyere mx5 har jo bare en oljetrykksbryter som flytter nåla til en satt verdi, før de igjen begynte med en ordentlig trykkgiver de aller siste åra - ikke kjøp en sånn hvis du ikke har det fra før :?

lykke til!

er det denne dingsen her du tenker på?

Image

eller er det denne?

Image

De har begge hos mx5parts. men det er vesentlig prisforskjell på dem.
http://www.mx5parts.co.uk/advanced_sear ... 4c412233ba

Den grå koster 52 pund, mens den andre bare koster 3,95.....
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det er en vesentlig forskjell på disse.
Den lille saken der er den som kom fra 95- og viser kun om det er trykk eller ikke.
Det morsomme er at hvis man kobler den ut så viser fortsatt måleren at det er tryk...
Helt patetisk at Mazda kunne gjøre noe så idiotisk.
alr
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 133
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandvika
Status: Offline

Post by alr »

Siterer Bob Hall:
Were there any features or concepts that Mazda dropped to meet price, weight, etc. that you would have liked to have seen put in the car?

You mean other than the MORONIC mechanical oil pressure lamp. That one really peeves me, and whoever came up with the idea of eliminating the real oil pressure gauge ought to be given a barbed-wire enema with a Tabasco chaser, Then neutered with a couple of bricks. What irritates me most of all is that the drone who came up with that one didn't even have the courage to take the thing out altogether. I wouldn't have liked that, but it'd be a helluva lot more honest.
Au :)
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Det er "den grå" jeg mener ja :)
Mener det er en såpass viktig giver at du vil ha en sånn som funker, du finner instruksjoner til å bruke alternative givere med gjengeadaptere og tilpassing av måleverdi i miata.net forumene, biltema har jo givere til sine generiske instrumenter til ca. hundrelappen som mulig vil funke, men jeg gadd ikke prøve ut..
Mazda's delenummer på den er B61P-18-501, de kaller denne "switch" i katalogen, men det er en trykkgiver.

Betalte vel £6-7 for en pent brukt originalgiver hos den nevnte Andy, sammen med div. andre deler som veivpakninger, girkassepakninger, toppdekselpakning, støvhetter til demperene mm. Billig og kjapp levering, grei å ha med å gjøre - kan anbefales!

Hadde likt å ha et instrument på oljetemp oxå forresten.. men vet ikke hvor det er mest hensiktsmessig å montere giveren.
Beste og enkleste(?) er vel kombinert med et "filter relocation kit" m/kjøler og termostat :mrgreen:
Post Reply