Jeg fikk tilbake nesten alle de 25 hestene!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Ole wrote:Er det ikke mulig å få tak i spreng skisser over disse to motorene med delenummer? Så er det bare å begynne å sammenligne? Eller er forhandlere kjipe på slikt?
Joda, her er det noen: http://www.miata.net/garage/90-99Parts/index.html

Men de er amerikanske, så vi finner ikke vår bil der, Ole... :(

Stian, jeg synes ikke det virker som du er redd for elektro-arbeid, som bygger om fordeler til CAS og greier... :D Og det er nok det jeg er mest komfortabel med også.

Noen som vet om chips til denne (1.6 1995-1998, europeisk versjon)?
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

skulle likt å fått det svart på hvitt at jeg har samme diff som 1.8 orginalt... Den er vel en tomme større.. Går det an å se det enkelt?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Ole wrote:skulle likt å fått det svart på hvitt at jeg har samme diff som 1.8 orginalt... Den er vel en tomme større.. Går det an å se det enkelt?
Hmm. Egentlig et emne for egen tråd...

Miata.net har en "Differential Spotter's Guide" :
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

2: 1995 mod. og nyere har en kraftigere diff enn tidligere modeller (Samme som 1.8l).
var nok litt off topic ja.. leste det her i tråden.. måtte bare spørre...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

ECU forskjeller funnet og endret
På tide med en oppdatering. Jeg har loddet ut EPROM'en i ECU'en min, satt inn sokkel, og lest den inn i PC'en. Etter masse leting på obskure japanske nettsider, samt mye mysing med hex-editor, fant jeg fuel- og timing- mappene.

Det er ikke vanskelig å se en forklaring på hvorfor våre 90-hestere blir daue over 5000 RPM, se på sammenlikningen mellom japansk 120-hester og vår 90-hester:
Image

Og her har jeg modda timing-mappen for å motvirke dau-over-5000 effekten:

Image

Resultatet? Suksess! 5 hester ekstra og bedre moment over 5000:

Image

Dette var bare første test, nå sliter jeg med å finne turtalls-sperra i denne fordømte EPROM'en...
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Dette feltet har jeg ikke peiling på i det hele tatt men imponerende!
Spennende lesing å se hva du får til ut fra den orginale styreenheten.
Kan du forandre tenningskurver og innsprutskurver som du vil ?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

hva med å legge inn 8 grader ekstra fortenning på lavt turtall og 4 grader ekstra fortenning på høyt turtall ??

Tenker da på tenningsinnstilling alternativene..

orignalt : 10 grader fortenning
Høyt moment på lavt turtall : 18 grader fortennning
Mere hester på høyt turtall : 14 grader fortenning
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hey. Dette er utrolig bra. Hvordan fikk du ut grafenen ? Excel ?
Du har jo i teorien "chippet" bilen din. Det er jo ikke mulig i følge alle besserwisserne der ute.
Vet du noe om hva resolusjonen på mappet er ? Det kan se ut som om det er minst 3 for load eller MAF/VAF.
Det hadde vært morro om man kunne reprogrammere org ECU til å fungere med turbo. I så fall må man helst ha 6 belastnings soner og ECU må ha et forhold til overtrykk i form av MAF/VAF signal.
På Honda har de jo kommet helt i mål med å reprogrammere standard ECU'n Der er det litt enklere mht. overlading da de har MAP sensor orginalt.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

arildh wrote:Hey. Dette er utrolig bra. Hvordan fikk du ut grafenen ? Excel ?
Du har jo i teorien "chippet" bilen din. Det er jo ikke mulig i følge alle besserwisserne der ute.
Vet du noe om hva resolusjonen på mappet er ? Det kan se ut som om det er minst 3 for load eller MAF/VAF.
Det hadde vært morro om man kunne reprogrammere org ECU til å fungere med turbo. I så fall må man helst ha 6 belastnings soner og ECU må ha et forhold til overtrykk i form av MAF/VAF signal.
På Honda har de jo kommet helt i mål med å reprogrammere standard ECU'n Der er det litt enklere mht. overlading da de har MAP sensor orginalt.
Takk :oops:

Joda, jeg har "chippet" bilen! Netopp pga besserwisserne at utfordringen fristet.. :D
Plottene er laget i Excel, og som dere kan se på aksene er det 13-15 nivåer for Load og RPM (forskjellig for timing og fuel).
Og i utgangspunktet kan man endre mappene "som man vil", med den begrensing at mappene definerer et tillegg til en basemap, dvs. man kan ikke så lett trekke fra basemappen. Med 0 i fuel vil bilen rusle likevel, f.eks.

Vidar: Takker for gode råd, skal teste det etterhvert.

Noen gode råd når det gjelder Fuel? Bare å pøse på, eller?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hmm. Så EPROM'en inneholder bare "metadata" som programmet i ECU'n benytter til korrigeringer ? Uansett så ser det jo ut til å være nok å fikle med til at man kan optimalisere mappet for grenrør, eksos og luftfilter.
Om du skaffer en WBO måler kan du bruke samme A/F targets som FM anbefaler for N/A tuning med linken. Står vel på sidene deres en plass.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Jeg har funnet turtallssperra (tror jeg)!
Med hjelp fra en kar på miata.net har jeg funnet ut hvor turtalls-sperra ligger. Første testen førte til lavere sperre, så nå er det bare å tune den andre veien. Noen forslag til hvor man bør stoppe? 8000?

arildh wrote:Hmm. Så EPROM'en inneholder bare "metadata" som programmet i ECU'n benytter til korrigeringer ? Uansett så ser det jo ut til å være nok å fikle med til at man kan optimalisere mappet for grenrør, eksos og luftfilter.
Om du skaffer en WBO måler kan du bruke samme A/F targets som FM anbefaler for N/A tuning med linken. Står vel på sidene deres en plass.
Sakte i svingene... :) Jeg skjeler fortsatt til temaet for denne tråden, så jeg har tenkt å gjøre dette billigst mulig. Derfor blir det ikke å kjøpe WBO foreløpig.

A/F targets er nok noe jeg gjerne ser etter, ja. Og hvis jeg skal fortsette å stole på de japanske websidene som er grunnlaget for det jeg har gjort så langt, så har de funnet formelen som gjør om fra map-koder til A/F. Så da vil jeg kunne bruke et sett med fuelmaps som er definert i A/F ratio. Har du en link til den infoen? Og kanskje de har timing-maps også?
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

normalt sett ikke noen grunn til å pøse på fuel.. ihvertfall ikke med sugemotor..

Lag en skikkelig post på dette og legg på miata.net eller no etterhvert. kan være morro å se hva de sier til dette :) siden alle sier at det ikke går..

Bra jobba :)

ang rpm.. noe særlig over 7800 så er du ganske sikker på å få ventilflyt..
Har kjørt med rpm sperre på 7700 rpm hele tiden på min, det funker fint..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Laster du ned DataLog Lab, så har du mappene der..
Du får lasta ned en 30 dagers prøveutgave.. Så still frem klokka på PC et par år..

http://www.dataloglab.com/
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Takker igjen!

Det ligger link til "Socketing ECU" tråden på miata.net forumet på min prosjekt-side, hvis noen vil følge nøyere med..
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... 5&start=45
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

I datalog lab, så er en grad på tenninga 4, 2 grader 8 osv.. hvis ikke jeg husker feil.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply