Jeg fikk tilbake nesten alle de 25 hestene!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Hans_Magnus
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 15 Jan 2008, 21:24
Status: Offline

Post by Hans_Magnus »

Kanskje du er der allerede? Har selv Gtech og målt min 115 hk 1.6 til 78 hester... Normalt skal man få 90-95 hk på dyno. Da Gtechen i tillegg har luftmotstand er det kanskje mulig at du har oppnådd stock hk? Blir spennende å se om du får tynt mere ut mere hk.
92 NA
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

:D Interessant :D

Dine 78 hester, er det et resultat du har fått ved repeterte målinger?
Hans_Magnus
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 15 Jan 2008, 21:24
Status: Offline

Post by Hans_Magnus »

Ja 3-4 målinger. Veien er sånn høvelig slett så jeg regner med at målingene er ok. Tror imidlertid at jeg har "mistet" noen hester. Muligens at kompresjonen er blitt dårligere (bilen har gått over 160.000 km). Har ikke fått sjekket dette enda.
92 NA
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Om du vil sammenligne med en orginal bil baktus er det bare å ta deg en tur til drammen så kan du få prøve min før jeg bygger den om. Enda er den HELT orginal forutenom senkesett. Men eksos, catrepalacement, megasquirt, turbosats og clutch ligger i kjellern og venter på montering :D.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

kan DENNE ha noe for seg når man NA trimmer en NA6CE?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Joda, den er sikkert fin for å få fjernet luftmengde-måleren, den "bygger om" til MAP. Kommer til å hjelpe bra på topp av turtallsområdet, spesielt hvis man har fjernet turtallssperra.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Men nå er det vel slik at 90Hk har en luftmengdemåler som har bedre igjennomstømning enn 116 hkn..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

er ikke det litt snodig?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

1.6 90hk motoren har vel flappeflappe målern den og
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

glaibilenmin wrote:1.6 90hk motoren har vel flappeflappe målern den og
oki, trudde den hadde den sorte plastsaken med varmetråd..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Kan bekrefte at det er flappeflapp, ja. Har skaffet varmetråd-måler fra en 1.8, den ligger på bordet og erter meg...en gang skal jeg nok få lurt ut av den hemmelighetene dens, og fjerne flappeflapp.

Har tenk tå kople flappeflapp i serie med 1.8 VAF måleren, og logge output fra begge. Så er det bare å finne en eller annen måte å oversette 1.8-output til 1.6 - språk...

Akkurat nå var jeg ganske så lei av å knote rundt i assembly-kode inni EPROMs, trengte en skikkelig terapeutisk runde med grovere mekking. Men så har jeg gått hen og operert høyre tommel, så nå kan jeg ikke gjøre stort annet enn å pille på et tastatur. Æsj. Forsinkelser.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Mission Accomplished...

23,4 hester hentet tilbake, tenker jeg stopper her jeg. Godt nok, liksom.

Jeg laget et sett med 16 nye maps, hvor jeg varierte på tenning og fuel, pluss-minus 5 og 10 prosent. Hadde en feil i wiringa til bryterne, så jeg er ikke sikker på hvilken map som var den beste. Finner det ut seinere.

Her er målingene:

Sort: Referanse, 90-hester uten mods.
Rød: Chiptrimmet
Grønn: Skiftet til 115-hesters kammer, samme maps som rød
Blå: Ny chiptuning med 115-hesters kammer

Image

Vekta på bilen har økt med 30 kilo, mere utstyr, veltebøyle. Så det er ikke juks..skulle egentlig vært korrigert på grønn kurve, vet ikke hvor mye 30 kilo utgjør...?

Da er det endelig tid for å bytte motor.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Da er det på'n igjen da med 1.8 motoren ?
Skulle likt å se hva den G-tecen målte på en orginal 115 hester.
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

Utrolig morro å lese :) Gratulerer..

Men, er det ikke litt leit å nå komme i mål, og så bytte motor med en gang? :P hehe
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

arildh wrote:Da er det på'n igjen da med 1.8 motoren ?
Ja selvsagt, må jo benytte surt erhvervet lærdom!
arildh wrote:Skulle likt å se hva den G-tecen målte på en orginal 115 hester.
Ja, jeg også. Kommer nok, det. Hvis du ser lenger opp i tråden har noen gjort akkurat den målinga. Men selvsagt, jeg ville vel helst gjort det selv, men jeg gidder ikke stresse med det. Får sikkert sjansen på et klubbtreff etterhvert. Uansett har jeg fått økt hestene grundig, og det får fram gliset på undertegnede i hvert fall! det er veldig merkbart på ass-dyno også :D Og andre eiere av 90-hestere (som tør) kan jo hente opp litt effekt på en billig måte...
Post Reply