Oljetype på girkasse og diff
Moderator: Styremedlemmer
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Oljetype på girkasse og diff
Hvilken type olje skal brukes på girkasse og diff (Torsen)
GL4 ller GL5 ?
Og hva er forskjellen ?
GL4 ller GL5 ?
Og hva er forskjellen ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Siden jeg sverger til Castrol (Sponsor er sponsor
):
Girkasse: Castrol SYNTRAX UNIVERSAL (Alt. SMX)
Diff: Castrol SAF-XO 75W-90 (Alt. SYNTRAX UNIVERSAL ell. EPX 80W-90)
Vet ikke om denne hjelper deg å svare på spm. om forskjellen..?

Girkasse: Castrol SYNTRAX UNIVERSAL (Alt. SMX)
Diff: Castrol SAF-XO 75W-90 (Alt. SYNTRAX UNIVERSAL ell. EPX 80W-90)
Vet ikke om denne hjelper deg å svare på spm. om forskjellen..?
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Jeg er mekanisk sjef på Rudskogen Motorsenter. Har ansvaret for alle mekaniske kjøretøy på anlegget, samt at jeg kontrollerer de leietagerene som vi føler behov for.RotaryPower wrote:Cartman, dette er veldig offtopic men jeg klarer ikke dy meg lenger.
Hvordan fantastisk jobb er det du har ? Siden du tilbringer så mye tid på bane?
Og hvis du ikke ønsker å være så offtopic, kan du bruke PM...

C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
Når det er snakk om olje merker så er det smak og behag. Det fleste kjente merker har bra oljer.
På girkassen skal det blukes en GL-4 olje. (evt. en kombi olje GL4/5) På mine egne biler går jeg for helsynt ren GL-4 da det vil gi smidigere gir skift. (min mening/erfaring)
På diff'n skal det brukes en GL-5 olje (evt. GL4/5), både hvis det er torsen diff, lsd diff, eller åpen diff. MEN hvis det er en lamell diff (friksjon) skal det brukes en GL-5 LS (limited slip) olje, dette gjelder såklart ikke mx5/miata...
Dette emne er vel diskutert før også, mener jeg å huske. Prøv å søke litt.
På girkassen skal det blukes en GL-4 olje. (evt. en kombi olje GL4/5) På mine egne biler går jeg for helsynt ren GL-4 da det vil gi smidigere gir skift. (min mening/erfaring)
På diff'n skal det brukes en GL-5 olje (evt. GL4/5), både hvis det er torsen diff, lsd diff, eller åpen diff. MEN hvis det er en lamell diff (friksjon) skal det brukes en GL-5 LS (limited slip) olje, dette gjelder såklart ikke mx5/miata...
Dette emne er vel diskutert før også, mener jeg å huske. Prøv å søke litt.
t_huseby ---> Redrider
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Neida.. Funker fint den. Eller like fint som før.. (synk mellom 2-1 er ikke god)Silverboy wrote:er det blitt merksnodig oppførsel på kassa?
Bare tenkte å fylle rett olje når jeg skifter igjen

Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Bruker Quakerstate på hele bilen jeg...StianOppistov wrote:Byttet olje på mxen min nå i sted, puttet på en mobil1 girolje eg, på både diff og gir, da er det mobil over hele linja,,
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Drar opp en gammel tråd for å få svar jeg.t_huseby wrote:På girkassen skal det blukes en GL-4 olje. (evt. en kombi olje GL4/5) På mine egne biler går jeg for helsynt ren GL-4 da det vil gi smidigere gir skift. (min mening/erfaring)
Var på bilextra i dag og hørte på girolje, og da sjekket karen bak disken hva pc´n sa.. Den ble oppdatert hver uke, med de tingene som kom rett fra fabrikken når den var ny..
Der stod det at girkassa mi skulle ha GL-5 olje.. Er det riktig?
Sa jeg hadde lest om at det skulle GL-4 olje her inne, så droppet å handle i dag, men må ha tak i i morgen.. Hva skal jeg da kjøpe?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
GL4 eller GL5??
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no