Instumentskiver og lys i disse

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587
Status: Offline

Instumentskiver og lys i disse

Post by TraCkinG »

Har som sagt i tråden om min bil, bestilt nye instumentskiver..

Men, ting en, hvordan fester jeg disse når jeg får de?? må jeg ta ut hele instumentdashet, eller er det noe lettere, eventulet hvordan tar jeg ut det?

ting to: er det mulig å skifte til blå pærer bak, slik at jeg får blått lys i dash?

Ting tre: Mens jeg sitter her og venter på skivene, så ser jeg at det på nedlastninger her på forumet ligger skiver som man kan ta å laste ned, og feste på... kan jeg skrive ut disse på fotopapir, og det vil fungere, dvs lyse igjennom??
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

bump..

jeg vet jo at noen av dere har byttet instrumentskivr... ingen som vil si hvordan man gjør det? og om jeg kan bytte ut pærene med blå pærer??
www.miata.no
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Eg fjernet alle pærene mine når eg satt i indyglow instrumenter, ikkje noe vits med pærer da. og tenker du på de andre lysene i dash så kan du nok lett bytte disse ut med en diode,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Troeste
0 RPM
0 RPM

Post by Troeste »

Du må ta ut hele greia. Det tar bare 5 minutter og det er ingen snarveier. Løsne rattstammen, 2 stk. 12 mm bolter. Da får du senket rattet. Så er det noen karrosseriskruer, stjerne, som holder coveret (den grå dingsen som dekker selve instrumentpanelet). Coveret kan nå dras ut. Så løsner du selve instrument panelet, tar forsiktig ut ledningene og speed.wire. Så må du få av glasset, du dele hele saken i 2 med et par skrutrekkere.

Husk å ha full bensintank når du megynner med dette. Du kan skifte farge på pærene ved å skifte ut gummien som er trekt over pærene.
Svart 94 Miata 1,8L
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Kan være lurt å ta bilde av nålene på forhånd.. så vet du hvordan de stod :)

er lett som det beskrives her.. men første gangen er det nok litt baksing uansett, man er jo redd for å ødelegge.. (selv lot jeg rattet være som det er, løsnet kun dekselet rundt "hendlene")
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

EspenSort92 wrote:Kan være lurt å ta bilde av nålene på forhånd.. så vet du hvordan de stod :)

er lett som det beskrives her.. men første gangen er det nok litt baksing uansett, man er jo redd for å ødelegge.. (selv lot jeg rattet være som det er, løsnet kun dekselet rundt "hendlene")
Må sette på tenninga når du skal sette på nålene. Da går intrumentene i null (hvertfall oljetrykk og turtall)
Vann temp justerte jeg når motoren var varm..
Bensinmåleren må ta bilde av, evt huske posisjonen. Evt fylle tanken og sette den på maks..
Speedometernåla er det bare å sette på, og vri ned til null.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

Endelig fått de hvite skivene mine, og så på dette med å sette de på i dag...

hvor er disse to 12 mm boltene for å senke rattet?? fikk forsåvidt av boksen uten å senke det, men ser for meg at det er lettere å senke rattet.

I tillegg, må jeg ta av liksom hele den speedometer tingen, eller holder det rett å slett å fjerne glasset?

De skivene jeg har er til å lime på. Skal de svarte da være der fortsatt?

Og, hvordan får jg av glasset. vli liksom ikke sprekke hele driten heller :P

Som tidligere sagt i tråden, første gang er det litt baksing, man er jo redd for å ødelegge, noe jeg i høyeste grad er :P
www.miata.no
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

bumpedibump
www.miata.no
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Du tar ikke av selve glasset, vel glasset er en del av den biten som skal av. Du skiller huset mellom den sorte og den hvite plastikken. Skal være noen låseclips der som du kan dytte ned med skrujern. Da får du åpna opp hele instrumenthuset. Tror ikke det er meninga at du skal lime noen nye skiver på. Hvis de er tilpasset så kan du sikkert feste de med skruene som går gjennom de sorte skivene. Og hvis det trengs så kan du fjerne de gamle skivene og. Er bare å plukke dem av. Du skjønner hvordan du gjør det når du ser dem. Husk å ta av instrumentnålene forsiktig med to små flatjern e.l. Er ikke noe tryllekunst :wink: Når du skal stille nålene på nytt etter du har bytta skiver så husk at bensinnåla beveger seg ganske sent. Er best å montere fast instrumenthuset igjen, uten å montere glasset, starte bilen, kjøre til bensn og fylle full tank, varme motoren skikkelig opp, stå med bilen i ro, sette speedonåla på null (pass på å ikke dytte nåla helt inn ettersom det sikkert er nødvendig å ta den av igjen før du blir helt fornøyd med possisjonen), turtelleren der den bruker å ligge på tomgang, bensinnåla på full tank osv. osv.... Så kjører du litt rundt og ser om alt stemmer med slik det var før :D Du kan nok søke litt og på internett, så finner du sikkert en detaljer beskrivelse med masse bilder og slikt. :P
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
Post Reply