Page 1 of 2

mx-5 med ståltak

Posted: 16 Jun 2006, 12:01
by fatlaces

Posted: 16 Jun 2006, 12:36
by Vidar
Rykter ja..

Har vi ikke hørt det før ?

Posted: 16 Jun 2006, 13:10
by steffen
Sier ikke neitakk til ståltak. Genialt å slippe hardtopp, og heller satse på en slik løsning Mercedes bruker :)

Posted: 16 Jun 2006, 13:12
by fatlaces
steffen wrote:Sier ikke neitakk til ståltak. Genialt å slippe hardtopp, og heller satse på en slik løsning Mercedes bruker :)
hvor mye veier et ståltak i forhold til vinyl/stoff ?

Posted: 16 Jun 2006, 13:18
by Dalton
Tror jeg også kunne ha tenkt meg med stål tak......

Posted: 16 Jun 2006, 13:19
by biXen
Det enkle er ofte det beste. Noe MX-5 bærer preg av. Ståltak virker ikke så enkelt :)

Posted: 16 Jun 2006, 13:26
by steffen
fatlaces wrote:
steffen wrote:Sier ikke neitakk til ståltak. Genialt å slippe hardtopp, og heller satse på en slik løsning Mercedes bruker :)
hvor mye veier et ståltak i forhold til vinyl/stoff ?
Det er nok faktorer som høyere pris og vekt som spiller inn. Spørsmålet er om det er realistisk av Mazda og satse på slikt. På en annen side virker det veldig praktisk med ståltak.

Husk på at man kan slenge ned softtoppen på ett sekund. På f.eks. en 207cc tror jeg det tok 20-30 sekunder. Så jeg er enig det fine slagordet til biXen.

Posted: 16 Jun 2006, 15:36
by biXen
Jeg må vel gi Rema noe av æren ;)

Jeg må si at jeg ser ikke poenget med ståltak på akkurat det praktiske nei. Men det med vinter osv. i Norge har jo sine fordeler med sånt da. Men det blir vel en del dyrere også, og jeg synes bilen er nokså lekker med hardtop, så vel.

Posted: 16 Jun 2006, 15:46
by HansT
Ståltak er for pyser og gamlinger... :wink:

Kom ut fra fotballtrening i går da en kollega av meg akkurat satte seg inn i sin splitters nye SLK på parkeringsplassen utenforbi treningssenteret.

Han så meg, jeg så han, og så startet han opp bilen og begynte "tak-operasjonen".. Jeg la på sprang.. 8) mot bilen min... (hadde vel 40 meter å løpe) slengte fra meg fotball og flaske inn i passasjersetet, av med taket, rygget ut og kjørte ut fra parkeringsplassen... det siste jeg så i bakspeilet var gliset til kollegaen min mens han ventet på at taket var ferdig lagt ned...

Posted: 16 Jun 2006, 15:49
by mojo-91
Mye av sjarmen ved denne bilen er jo nettopp det at man ser det er en ekte roadster, og roadstere har alltid hatt softtop. (hva jeg vet)

Jeg ville aldri, jeg sier ALDRI ha kjøpt en mx5 med sammenleggbart ståltak. :x ALDRI!!!!!

Posted: 16 Jun 2006, 16:00
by MagnusAntony
Mazda ingeniørene tenkte vel mye på akuratt dette da de designet bilen. Det er derfor den har blitt en såpass suksess. Ståltak endrer mye. Vekt? Pris? Alt skal være simpelt. Less is more.

Posted: 16 Jun 2006, 18:00
by TraCkinG
Dette har vi jo vist lenge da... var jo en fra mazda som bekreftet det til en av dere som var på tusenfryd, mener jeg å huske!! fant ikke posten nå, men det stod noe slikt som: "nå er det bekreftet, mazdamann sa at MX5 med ståltak var under planlegging"..

men men, nå er det iallfall 100% sikkert.. ettersom også dinside har fått snusen i det..

reint personlig syntes jeg det tar litt av sjarmen bort, og deilig når man bare kan bruke to sek. på å legge ned/ta opp taket, i stedet for 20-30 sek... Nei, stoff på sommeren, HT på vinteren.. (som jeg forsåvidt ikke har da)

Posted: 16 Jun 2006, 20:23
by EspenAndre
Hvis ståltaket foldes RASKT ned og ikke veier for mye (her må man iberegne motoren) så er det helt ok for min del.. men går det utover kjøre-egenskaper (feks. aks) så kan man glemme meg som interressert...

men hvor skal dette få plass da?

særdeles dårlig idé synes jeg egentlig...

roadster betyr bare at en bil har 2 seter og åpen løsning :)

Posted: 16 Jun 2006, 20:30
by Hauk
Det er vel ikke snakk om at den med ståltak skal erstatte soft-top-modellen, men heller en parallell modell? Da er det jo helt greit - la folk velge det de vil. Fint med mangfold. :)

Posted: 16 Jun 2006, 20:45
by EspenAndre
Hauk wrote:Det er vel ikke snakk om at den med ståltak skal erstatte soft-top-modellen, men heller en parallell modell? Da er det jo helt greit - la folk velge det de vil. Fint med mangfold. :)
joda, for all del.. de vil nok ikke kutte den nåværende løsningen til fordel for noe annet, men man må jo kunne diskutere om det er verd å "satse på den hesten" også...