Bremser
Moderator: Styremedlemmer
- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
- Status: Offline
Bremser
da er det på tide å skafte nye bremser.
noen som har noen tips/erfaringer med oppgraderte bremser?
hvis du titter innom tråden arildh, hvilke bremser brukte du igjen?
har en 99`NB 1.8
og er i utg.pnk. ikke ute etter bigbrake- kit. selv om det ser tøft ut, blir det litt "overkill" for min del. er jeg ute etter noe som biter, men som igjen er brukbare til daglig bruk.
har ikke planer om turbo eller presse med det første, så noe i org. size er sikkert bra nok?
har planer om slanger og...
doc
noen som har noen tips/erfaringer med oppgraderte bremser?
hvis du titter innom tråden arildh, hvilke bremser brukte du igjen?
har en 99`NB 1.8
og er i utg.pnk. ikke ute etter bigbrake- kit. selv om det ser tøft ut, blir det litt "overkill" for min del. er jeg ute etter noe som biter, men som igjen er brukbare til daglig bruk.
har ikke planer om turbo eller presse med det første, så noe i org. size er sikkert bra nok?
har planer om slanger og...
doc
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Synes originalbremsene er dritbra jeg, har slik EBC kevlar klosser på. Har vel faktisk aldri låst bremsene med denne bilen i noen situasjon, utenom sånn i blant for å sjekke. De biter veldig bra. Men mx5parts har vel noen ok rimelige som ser litt kulere ut og skal være så gode som originale også, det vil jeg vurdere neste gang.
- DrHolm
- 7200 RPM
kommer til å bruke dem i autoslalom med gatesliks. litt piping fra f.eks. racing- klosser bryr meg ikke...
har vært på tanken v ebc turbogrouve(?) skiver og muligens yellow- stuff klosser??
doc

har vært på tanken v ebc turbogrouve(?) skiver og muligens yellow- stuff klosser??
doc
Jeg personlig har ikke mye til overs for EBC produkter.
På bane fungerte Cobalt Friction Spec M klosser utrolig bra (http://www.cobaltfriction.com/)
Jeg kjøpte en Spec Miata pakke fra www.adernalineracing.com men nå ser det ut til at de ikke har det lenger. Den bestod av skiver fra www.centricparts.com + klossene. Skivene var helt vanlig høykvalitets OEM erstatning. Jeg vil tro orginale mazda fungerer like bra, men de ble dyrere enn å bestille fra USA inkludert frakt.
Noe som er like viktig som klosser er innkjøring av bremser og god bremseveske.
Sist brukte jeg en bremseveske jeg fant på Torshov for "Rallybiler" som fjortissen bak kassa sa at det var.
Innkjøringsprosedyre finner man her: http://www.stoptech.com/tech_info/tech_ ... pers.shtml
SS bremseslanger vet jeg ikke om har noe for seg da jeg aldri fikk kjørt på bane uten.
På bane fungerte Cobalt Friction Spec M klosser utrolig bra (http://www.cobaltfriction.com/)
Jeg kjøpte en Spec Miata pakke fra www.adernalineracing.com men nå ser det ut til at de ikke har det lenger. Den bestod av skiver fra www.centricparts.com + klossene. Skivene var helt vanlig høykvalitets OEM erstatning. Jeg vil tro orginale mazda fungerer like bra, men de ble dyrere enn å bestille fra USA inkludert frakt.
Noe som er like viktig som klosser er innkjøring av bremser og god bremseveske.
Sist brukte jeg en bremseveske jeg fant på Torshov for "Rallybiler" som fjortissen bak kassa sa at det var.
Innkjøringsprosedyre finner man her: http://www.stoptech.com/tech_info/tech_ ... pers.shtml
SS bremseslanger vet jeg ikke om har noe for seg da jeg aldri fikk kjørt på bane uten.
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Nå kjører ikke jeg på bane, men litt inspirert gate blir det jo. Lite støv og drit med disse, og funker bra, så jeg er ihvertfall fornøyd. Men jeg hører mer negativt om green stuff enn om kevlar, som jo er billigere. Så har man vel litt større krav ved banekjøring enn vanlig 
Kunne egentlig tenkt meg en hel pakke med kaliper, skiver og alt etterhvert. Men det koster vel skjorta uansett.

Kunne egentlig tenkt meg en hel pakke med kaliper, skiver og alt etterhvert. Men det koster vel skjorta uansett.
- DrHolm
- 7200 RPM
er dette noe å satse på. syntes det var ganske rimelig??
http://miatamania.com/Shop/ViewProducts ... exID=33902
http://miatamania.com/Shop/ViewProducts ... exID=33902
Nå er det delte meninger om EBC, men jeg kan bare komme med mine erfaringer. På våre BMW 323i bruker vi vanlige EBC skiver og Blustuff klosser. Og vi har ikke problemer med dem overhode. Skivene overlever minst 4 sett klosser, og klossene har i overkant av 3 ggr levetiden av vanlige klosser. Bremsene får juling så det holder.
Jeg "kjører inn" nye klosser, ved å kjøre og småbremse 2-3 runder, for så gi dem ett skikkelig "oppkok", før jeg lar de avkjøle seg.
Bluestuff klossene, sammen med Redstuff og Yellowstuff, trenger litt oppvarming før de biter max.
Jeg hadde også skiver og redstuff på en S4 4,2 jeg hadde før, og eneste problemet var at det ble litt kast i skivene, men det samme skjedde med original skivene, og brembo skiver.
Jeg "kjører inn" nye klosser, ved å kjøre og småbremse 2-3 runder, for så gi dem ett skikkelig "oppkok", før jeg lar de avkjøle seg.
Bluestuff klossene, sammen med Redstuff og Yellowstuff, trenger litt oppvarming før de biter max.
Jeg hadde også skiver og redstuff på en S4 4,2 jeg hadde før, og eneste problemet var at det ble litt kast i skivene, men det samme skjedde med original skivene, og brembo skiver.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
-
Greenstuff egner seg ikke til banekjøring. Da de gikk tom for bluestuff bakklosser, prøvde vi greenstuff, men resultatet var at de ble brukt opp på 2 dager, i motsettning til bluestuff, som holder minst 8-9 dager. En dag tilsvarer 30-40 min trening, og 100 min løp.HF-mx5T wrote:hadde trøbbel med greenstuff. men redstuff funket ok på gate/bane.. kjører ferodo nå, funka enda litt bedre på min kjøring som for det meste er gate, og funket minst like bra på bane..
Greenstuff er nok en grei gatekloss, og ikke mer.
C a r t m a n
-
- 500 RPM
- Medlemsnummer: 2001
EBC
Jeg kjører med EBC Turbogroove, slissa og borra skiver(ikke helt igjennom) og Green stuff. Enkel jobb å evt skifte til redstuff ved evt banekjøring, må jo skifte dekk uansett
Green stuff er en gatekloss, definitivt. Det man må se på, er hvor mye er man på bane i løpet av året. Og evt kjørestil på gate. Du vil uansett kjenne forskjell fra dine originale skiver og klosser.
SS slanger har jeg ikke kommet til enda, siden jeg ikke har gjort annet enn konfilter med motor. Men for å få den faste, fine følelsen, bør nok dette kjøpes. Bremsene er fremdeles litt mer svamp enn gateracer med mitt oppsett.
Settet fra Miatamania virker lovende, bortsett fra at jeg ikke har hørt om klossene før. Kanskje noen andre kan gi bakgrunn/erfaringer om disse?

Green stuff er en gatekloss, definitivt. Det man må se på, er hvor mye er man på bane i løpet av året. Og evt kjørestil på gate. Du vil uansett kjenne forskjell fra dine originale skiver og klosser.
SS slanger har jeg ikke kommet til enda, siden jeg ikke har gjort annet enn konfilter med motor. Men for å få den faste, fine følelsen, bør nok dette kjøpes. Bremsene er fremdeles litt mer svamp enn gateracer med mitt oppsett.
Settet fra Miatamania virker lovende, bortsett fra at jeg ikke har hørt om klossene før. Kanskje noen andre kan gi bakgrunn/erfaringer om disse?
'08 NC1 1.8 PRHT
x-'94 NA 1.8 Japanimport i Irland
x-'90 NA 1.6
x-'94 NA 1.8 Japanimport i Irland
x-'90 NA 1.6
-
Hawk HP Pluss er en gatekloss, som de selv sier er bra til autocross/Track Days.
Hawk er mye brukt i autocross i usa, er en ledende leverandør der, og i SCCA serien. Har selv gode erfaringer med Hawk fra Neon Cup
Hawk er mye brukt i autocross i usa, er en ledende leverandør der, og i SCCA serien. Har selv gode erfaringer med Hawk fra Neon Cup
C a r t m a n
- DrHolm
- 7200 RPM
takker for mange svar
går nok for miatamania sitt sett, klossene kommer til å bli bytta ut til våren cartman. siden jeg skal bruke NB`n nå i vinter.
doc

går nok for miatamania sitt sett, klossene kommer til å bli bytta ut til våren cartman. siden jeg skal bruke NB`n nå i vinter.
doc
Bare husk å kjøre inn klossene:DrHolm wrote:går nok for miatamania sitt sett, klossene kommer til å bli bytta ut til våren cartman. siden jeg skal bruke NB`n nå i vinter.
Burnishing Instructions
After installing new brake pads, make 6 to 10 stops from approximately 30-35 mph applying moderate pressure.
Make an additional 2 to 3 hard stops from approximately 40 to 45 mph.
DO NOT DRAG BRAKES!
Allow 15 minutes for brake system to cool down.
After step 4 your new pads are ready for use.
C a r t m a n