HJELP HJELP HÅNDBREKK

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
sake
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

HJELP HJELP HÅNDBREKK

Post by sake »

Hei folkens!
Jeg har en Miata 1,6 1990.
I dag skulle jeg bytte caliper bak på min Miata, jeg hadde en nyinnkjøpt og alt virket ok, det som viste seg var at "glidedelen" ikke var med den nye.
Da tar jeg den gamle og setter over, tenkte jeg, men den satt så j****g at jeg måtte varme den gamle caliperen sånn at den var rødglødende før møkka løsnet. Når det var gjort var alt ok, satte det sammen, men desverre ikke noe håndbrekk, prøvde å stramme wiren i innfestningsskruen men der var det lite justering, strammet så wiren på skruen ved siden av selve håndtaket, wiren ble stram, men ingen effekt på brekket.
Så surfer jeg litt på forumet og finner ut at det er en justeringsskrue på caliperen.
Vil jeg få effekt på brekket dersom jeg "legger" inntil klossene med den skruen, eller kan det være noe annet? Jeg klarte å få på plass nye klosser uten å skru stempelet helt tilbake, men det kan være tilfeldig at det sto langt inn, og at jeg da må skru det ut? Jeg prøvde å skru stemplene ut, men det skal jo justere seg selv? Jeg har lest artikkelen/linken som sto på engelsk.
Vanlig brems fungerte godt.

Er det noen som kan gi meg et svar på dette?
Jeg har etterkontrolltime i morgen-sent på dagen, så får jeg noen gode råd rekker jeg det kanskje.

jEG TAKKER OG BUKKER PÅ DET MEST ÆRBØDIGSTE VIS PÅ FORHÅND!

Sake
cartman
Site Admin
Site Admin

Post by cartman »

Det finnes en side som heter miata.net, og der er det en del som heter Garage. Denne siden er på engelsk.
På denne linken: http://miata.net/garage/garagehandling.html finner du info om handling, dvs støtdempere, bremser, hjulstilling og diverse annet som har med understellet å gjøre.
Hvis du åpner linken som heter Brake Pad Replacement, så står prosedyren der.

Lykke til!
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
sake
0 RPM
0 RPM

Post by sake »

Hei!
Takk for kjapp respons !
Jeg har lest prosedyren, og vet at jeg har vel ikke fulgt den helt, så det jeg egentlig lurer på er om det er justeringskruens stilling som gjør at håndbrekket ikke fungerer. Alt annet fungerer med bremsene. Jeg plukker ikke fra hverandre alt dersom det ikke er nødvendig.
Men mest sannsynlig får jeg et svar, når jeg begynner å skru i morra.

Sake
cartman
Site Admin
Site Admin

Post by cartman »

Hei!

Bare husk å slakk justeringene på håndbrekk wiren helt før du begynner å justere bak på calliperen. Sjekk også at wirene går lett.
Og så justerer du dem opp igjen når det er riktig bak. Jeg pleier å skru på hjul 2 muttre rett mot bremseskiva, slik at den sitter korrekt.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Post Reply