Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg har planer om å kjøpe meg en GT28R turbo (GT2560R) fra USA. Problemet med den er at det må settes på flens på utgangen av kompressorhuset. Det kan hende at disse flensene bygger så mye at det blir for trangt under panseret. Den gamle turboen min som jeg skal bytte ut er en T28BB, denne har integrerte flenser. Spørsmålet mitt er da: Vil kompressorhuset på min T28BB passe på GT28R turboen?
Her er to bilder av GT28R som viser at det må monteres på flens på utgangen (og inngangen for den saks skyld) av kompressorhuset.
Mon tro om man kan få GT28R med GT28RS style housing da? Tror Silverboy snakka noe om det en gang. Tror det er en slik turbo FM leverer, men den koster jo skjorta!
Samme skiten lurte jeg på da jeg måtte ha ny turbo til mitt FMII kit.... Endte med at jeg kjøpte turbo fra FM. De selger GT2560R, men med custom kompressor hus. De har rett og slett bare dreia vekk flensene slik at man kan tre slangene rett på.
Dette er min GT2560R med kompressor hus fra Flyin'Miata.
De har også satt på slange uttak til wastegate aktuator, så jeg måtte blende uttaket som er på røret.
Antar nesten at det er en grunn til at FM leverer sin GT28R med custom hus. Er jo sikkert for at det ikke er plass til de flensene som egentlig skal brukes på det huset. Lurer på om det går med en 90 grader silikonbend eller noe. Vurderer å sende en mail til FM og spørre om det blir plass.
Hvis jeg må ha et custom hus på turboen, så tror jeg heller at jeg kjøper en GT28RS turbo. Den har jo omtrent samme hus som custom turboen. Får den til ca. 1100$ fra USA. Tror det er billigere enn hva FM skal ha for sin GT28R. Dette er vel en kvikkere turbo enn GT28R og..?
Redrider: Hvor kort er spool-up tiden på turboen din? Syns min T28BB var ganske rask. Nå er jo den VELDIG sliten, så regner med at jeg får mye større respons med ny turbo.
Lurer litt på om du blander litt blandt turbo typer nå. Slik jeg har forstått det så er de gamle T28 (BB) lik dagens GT2560R i ytelser, og dermed er dagens GT2860R (S) en mye større turbo enn hva de gamle T28 var og vil i grunn ikke være så godt egnet til en 1,6L motor. Så hvis du ikke har planer om å bremse 300-350hk så ville jeg heller gått for FM sin utgave av 2560R. Mener å huske at jeg ga 1200usd for min.
Nå er det en liten stund siden jeg kjørte bilen min så husker ikke nøyaktig spool-up tid. Eneste jeg vet er at jeg absolutt ikke ville hatt noe tregere spool-up enn hva jeg har nå.
Ta å sjekk nummeret på din gamle turbo og sammenlign med turbobygarrett.com. Kanskje du kan kjøpe en standar GT2560R og flytte over kompressor huset som du bruker nå. Jeg fikk ikke sjekket min gamle for nummer platen er borte.
Dette er turbo'n jeg fikk fra FM:
GT2560R - 466541 - 1
Ball bearing turbocharger
Oil & Water-cooled bearing system
OEM turbocharger on Nissan SR20DET engine (org. på nissan 2,0L motor)
Ideal for smaller displacement engines making up to 330 hp http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 6541_1.htm
Du har helt sikkert rett. Skal innrømme at jeg ikke har så alt for stor kunnskap om de forskjellige turbotypene. Tenker jeg blir å klare meg godt med ca. 250hk, så da er vel GT28RS utelukket som du sier. Og når jeg tenker over det så er det vel kanskje naturlig at en turbo som klarer å levere mere flow bruker lengre tid på å spinne opp. Trodde i bunn og grunn at GT28R og RS var ganske like turboer, men det er vel feil
Jeg har nummerplaten liggende i bilen min, så skal sjekke den opp mot hva som står på siden til garret. Hadde jo vært veldig bra om kompressorhuset på min gamle er helt likt utformet. Får jo GT28R til 780$, så synes det er litt dumt å betale 420$ ekstra for et custom hus.
Så lenge det ikke er mere turbo lag på denne turboen enn hva det var på den gamle, så er jeg fornøyd. Tror jeg leste på Garret siden at turboene nå til dags var så bra og kvikke at de omtrent føltes som en kompressor, men det er vel kanskje litt hardt å ta i
Har nå sendt mail til FM og diverse andre Garret leverandører. Blir spennende å se hva de har å si. For øvrig så står det skrevet dette på nummerplaten til T28BB'n min:
Det er jo nesten like nummer på min nye og din gamle. 466541 - 1 og 466541-7001
Finner ikke -7001 i lista til garrett så spørs om ikke den er utgått. Men det kan jo hende at kompressor og turbin husa fortsatt er like, og at det bare en senter seksjonen som er annerledes...
Men alt dette må du såklart få bekreftet av noen kyndige garrett folk.
Ja jeg så at det var nesten like, men fant ikke noe ut om det. Sendte ut ca. 10 e-poster til forskjellige forhandlere, så jeg satser på at jeg har fått hvertfall et svar til i morgen
*Edit*
Fant dette på et nissan silvia forum.
Spørsmål:
Hey,
I'm glad I found this post as i've just bought a new turbo and the guy told me it was a gt28r. I've now taken it to someone to arrange fitting and i was told it was an s15 turbo. The problem is that the GT series turbos are supposed to be able to spool quicker and hold more boost. I would like to know what turbo i've really got.
The serials are:
GH 0187J
14411 - 69F00
466541 - 7001
I don't know how to figure out what the trim sizes (0.64 A/R etc) and stuff means, but supposedly the compressor wheel is 60mm. I held a ruler above the wheel and measured about 53mm(wtf?) .Any info on whether this is s15 or actual gt28r would be great. I did read the above serial numbers that said 7001 is s15 and 0001 is gt28r. I'm just looking for some confirmation
Her er samme nummer som på min turbo, altså en T28BB.
Svar:
The first number is a batch number, it tells you when/where it was built
The second number is the "oem" number. On a nissan turbo it's a nissan part number, on an HKS turbo it's an HKS part number, on a garret turbo it's a garret number, on a Tomei turbo it's a tomei number etc etc. 14411-69F00 is a nissan part number.
The last number is a chra number. 466541 is a ball bearing cart with a 60 trim 60mm comp wheel and a 62 trim 53.8 mm turbine wheel, 466543 is a brush bearing cart with the same wheels. On this particular turbo the second part of that number describes what turbine housing is used. If it ends in 01 it means the "normal" turbine housing, if it ends in 02 it means the S15 turbine housing with the splitter between the turbine and wastegate exit.
Based on that you can see that the turbo you've got is an S14 ball bearing (almost certainly JDM) T28. The only difference between it and the garrett GT28R is it's age
Så det ser altså ut som at første delen av nummeret (466541) beskriver kompressordelen, og resten (7001, 1 etc.) beskriver hvordan turbinhuset er utformet mtp. wastegate.
Så T28BB og GT28R skal i realiteten være identiske. Gode nyheter for min del, men tror jeg skal vente på en bekreftelse for å være heeeelt sikker
Da har jeg fått en bekreftelse fra atpturbo på at T28BB og GT28R er helt identiske (er kun navnet som er bytta om). Så kompressorhuset på T28BB ble og levert med samme flenstilkoblingene som GT28R har orginalt. Da betyr det vel at FM og leverte T28BB med custom hus.
I realiteten trenger jeg da kun å kjøpe senterseksjonen siden jeg kan bruke kompressor og turbinhuset fra gamleturboen. Sparer sikkert endel kroner på det. Ny senterseksjon kostet ca. 6000kr her i norge hvis jeg ikke husker feil, bør være endel billigere i USA da. Kanksje jeg får råd til å kjøpe bredbåndslambda og i samme slengen
Takker Er det foresten noen som vet om noen sider hvor man kan finne info om overhaling/bytte senterseksjon på turbo? Antar at det bare er å bolte på husene, men kan være greit å lese litt om emnet uansett.