Modifisert eller original?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

arkilex
500 RPM
500 RPM
Status: Offline

Modifisert eller original?

Post by arkilex »

Både før og etter at jeg kjøpte min -91 NA BRG har jeg hatt stor glede av forumet for forskjellige spørsmål. Nå et nytt spørsmål jeg er nysgjerrig på:

Ser at det er mye diskusjon om modifikasjoner, styling og lignende på forumet. Selv har det vært om å gjøre å få meg en så original bil som mulig, velholdt men med patina. Min bil har tan skinninteriør og de originale "minilite"-felgene, originalt MOMO-ratt med Mazda-plastdeksel over MOMO-merket, og girknott av plast. Eneste som er "feil" er en moderne CD-spiller med MP3. Det måtte jeg ha. Caben er byttet, men lik den opprinnelige. Ønsker ikke å forandre noe på den ellers.

Er det et stort miljø i klubben som også ser på bilen som en klassiker, og ønsker å holde den original? Presiserer at jeg ikke oppfatter det ene som bedre enn det andre, men er bare litt nysgjerrig på hva som "ruler" i klubben?
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 300

Post by Pelle »

Det er utvilsomt mange i klubben som synes det er stas å beholde bilen så original som mulig. Det er jo utmerket så lenge de er fornøyd med det.

Det er vel mulig at det er den yngre garde (og så meg da) som er mest opptatt av modder og styling, og det ligger vel i sakens natur at de har mest å diskutere på forumet og således er mest aktive.

Jeg oppfatter ikke at det er noe motsetningsforhold mellom de to "fraksjonene". Flott at vi har begge deler.( Så har vi noen å selge de gamle originale delene til..he, he) :mrgreen:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
KristianV
2000 RPM
2000 RPM

Post by KristianV »

Det er vell kansje noen som meg også som ikke hadde hatt mx-5 vist det var "grevling" :mrgreen:
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

KristianV wrote:Det er vell kansje noen som meg også som ikke hadde hatt mx-5 vist det var "grevling" :mrgreen:
det er vel de fleste :)

kunne godt tenkt meg en som er 100% original, men da ville det vært for gale å bruke den som jeg gjør idag... disse bilene vil bli som MGB o.l. en gang i fremtiden, og da vil en original bil være mer verd enn en som er "tuklet" med ;)

det vil komme masse folk som kjøper MX-5'er uoriginal og gjør dem original igjen.. tror nå jeg da
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 627

Post by Rudolf »

Hei.
Melder meg på her !

Det er vel en grunn til at MX-5/Miata har blitt verdens mestselgende roadster. Det er jo mye på grunn av design.
Jeg har stor respekt for designere som har fremskaffet linjer og utseende som har blitt til en suksess verden over.
Når noen jobber iherdig for å få sin MX-5 til å ligne minst mulig på orginalen, så skurrer det litt for meg.

Jeg synes det er spennende med kunnskap om de varianter som ble levert orginalt og på "special edition" modeller.
Jeg ser derfor ikke noe problem med å "oppgradere" til noe som "kunne" vært levert orginalt. Også OK med litt småpynt som ikke ødelegger bilens unike karakter.

Jeg leter derfor på nettsider etter hvilke farge/utstyrs-kombinasjoner som bilen er levert med.
Noen som har gode tips om slike nettsteder?

Ellers ... Takk for et flott forum med plass for forkjellige interresser.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

Personlig mening:
Syntes bilen er fin orginal, og jeg skulle "gjerne" holdt bilen orginal. MEN, da får jeg heller kjøpe en bil til...

den jeg har nå elsker jeg å leke med, å få så fin som jeg syntes det går ann å få den selv. har ikke tenkt til å "tukle" med eksteriøret i nevneverdig grad, dvs. sette på diverse stylingkit, men har full respekt for de som gjør det! Se på bare f.eks. bilen til Pelle og _mx5_rune_ og diverse andre biler her inne!

Men, kommer nok til å bli en klassiker, og det gleder jeg meg jo til.. føler allerede at den er en klassiker reint personlig jeg da :) hehe...

Bare for å si det: interiørmessig kommer ikke bilen min til å være orginal når jeg er ferdig, forhåpentligvis, men jeg kommer nok til å la døren tilbake til det gamle være litt på gløtt!, eller, som jeg sa, kjøpe en til å ha i bakhånd ;)

Edit: beklager navneleifen rune!! Skjønner ikke hvordan jeg klarte å kalle deg morten :P
Last edited by TraCkinG on 27 Nov 2006, 21:33, edited 1 time in total.
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Nå finns det folk som tar å modder gammle veteranbiler også..

HodRod elller orignal veteran.. Ja takk, begge deler..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267

Post by mojo-91 »

Jeg er veldig enig med Rudolf hva gjelder å lete etter "originale" styling detaljer. Selv har jeg montert OEM front spoiler og classic carrier bagasjebrett. Skinnseter er jo også en fin oppgradering synes jeg.

Har veldig lyst på slike klassiske 15"Panasport felger:
Image

Dette rattet synes jeg også er en utrolig bra erstatning til det originale miata-rattet.

Image

Har forøvig full respekt for de som har "Fast and the furious" som forbilde så lenge det er gjort gjennomført .
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Jeg synes bilen er utrolig fin originalt, det gjelder både NA og NB. Men å være helt freaka på å ha bilen original synes jeg er litt rart, for i min mening er det en del ting man kan gjøre med alle biler, der absolutt alle vil se bedre ut. Og det bla. bittelitt senking, kule felger (litt større også), skjørt og detaljer som skaper kontrast til lakken.

Har aldri vært fan av helt risbil look, selv om dette kan se kult ut hvis det er gjennomført. Men det passer bedre til RX-7 i min mening. Men det er mange her med forskjellig smak og mening. Det som gjør miljøet morsomt. Selv vil jeg bare bilen skal se finest og kulest mulig ut. Originalt eller ei.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM

Post by Husbyaune »

Jeg har ikke gjort noe spesiellt med min bortsett fra senking og større felger. Synes det er greit at enkelte modifiserer bilene sine slik at det blir litt variasojn og at noen biler har en spesiell karakter. Mener biltreff hadde vært litt kjedligere hvis alle hadde hatt klin likedan bil. Fint og spennende å se hva folk har gjort og fått til :wink:
KristianV
2000 RPM
2000 RPM

Post by KristianV »

sånn som noen her på forumet bruker bilen holder det uansett ikke med orginalt understell og drivverk.....
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 542

Post by _mx5_Rune_ »

min mening er at om man skal ha modifisert bil skal den være såpass gjennomført at man tenker at dette kunne vært levert slik orginalt.. er ikke fint med et stylingkit som ser ut som det er kasta på bilen og en bil med deler lakka i så mange etapper at den ser ut som et fargekart fra jotun.. er heller ikke fan av å kaste inn feks subkasse og feste denne med stropper og si at man har heftig stereo, greit det kan spille bra, men utseende mener jeg er vel så viktig, synes det bør være litt mer gjennomført enn som så.. skal man modifisere en bil bør det gjøres ordentlig og har man ikke penger, peiling eller ressurser til det så bør man heller la vær er da min mening..
er desverre mange biler som er pen langtfra, men langtfra pen og disse bilene er med på å trekke ned manges inntrykk av modifiserte biler..

må også si at jeg har respekt for dere som tar vare på de orginale mx5ene og holder disse i strøken stand.. disse vil garantert bli en klassiker om noen år og jeg tror at om man holder en orginalbil godt så kan man om noen tiår få mer for bilen enn det man ville fått om man solgte idag....

jeg har aldri likt haikjeften på NAen men har alltid syntes at resten av bilens design er lekkert tvert gjennom, dette var grunnen til at jeg ønsket meg mx5 med styling.. selv om mangen synes fronten på min bil er for ekstrem må jeg si at jeg har digga den helt siden jeg så den første gang, greit nok at den endrer bilens utseende radikalt, men jeg synes at linjene fra bilen flyter fint over på stylinga og gjør at jeg mener at mx5 er en av de få bilene som faktisk passer shogunstylinga.. det var derfor ikke helt tilfeldig at jeg kjøpte akkurat denne bilen.. selv om jeg liker den slik den er nå, skal man ikke se bort ifra at bilen min blir endret utseendemessig i løpet av et år eller to.. jeg er blitt hekta på å modifisere mx5en og finner bestanndig noe nytt som kan forbedres og dermed bruke maaasse penger på.. :oops: :D selv om bil er en dyr hobby er det en fantastisk hobby som er verdt hver en krone spør dere meg.. :):)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
KristianV
2000 RPM
2000 RPM

Post by KristianV »

skal også si at det er veldig stor forskjel på stylingen på en showbil og en man tar ut på bane og sattser litt med, er ikke alltid at det ser helt bra ut etter en dag på bane. men det blir jo egentlig en anen sak da.
PetterHG
1000 RPM
1000 RPM
Medlemsnummer: 513

Post by PetterHG »

Man må ikke se seg helt blind på hensikten med å bevare en bil original eller ikke. Det er mye historie i styling og ombygging også. Rune's Shogun-kit er veldig likt den Roadster Combat Model som var å få tak i "den gang". (Detaljer kjenner jeg ikke, men fronten er påfallende lik!). Hvor vidt vil man (om 10-15 år?) kunne betrakte denne som en replika (nesten original/ombygget bil) av Combat Roadster?

En seriøs ombygging har (alltid?) hatt som mål å skape noe man ønsker, og ikke kunne skaffe på annen måte. Dette var bakgrunnen for at jeg bygget meg en Morris Cooper S for 20 år siden, og andres ønsker og behov før det. Personbiler har blitt ombygget til lastebiler fordi det var behov. Det er mye historie i Hot Rod'ene (spes på 50 tallet i USA) og også den styling bølgen som kom på 80 tallet her hjemme. Hvem husker ikke alle de stygge Golf'ene som så mer ut som en Ferrari Testarossa? (Hvor er de nå? Måtte vært artig å ha en slik! Jeg avskydde dem den gang, men nå må jeg si det hadde vært artig å ha nå. 75 HK og full av plast!)

Selv har jeg alltid gått for at en ombygging ikke skal skade bilen. Det må være mulig å foreta en tilbakebygging. Jeg sparer alltid delene, og prøver å gå forsiktig frem.

Men det viktigste er at man gjør et pent arbeid. Hva som beholder verdien best er ikke lett å si. Kunne dokumentere alt?

(Man må bare ikke bli firkantet original fantast! Enkelte innenfor LMK er det. Det gir etter min mening en steril fremstilling av bil-historien).
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 163

Post by KnutH »

Rudolf wrote: ...Jeg leter derfor på nettsider etter hvilke farge/utstyrs-kombinasjoner som bilen er levert med...
Her finner du litt forskjellig:
http://home.arcor.de/norbert.orth/owners/sonder.htm (tysk)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ma ... l_editions
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Post Reply