MX-5 NC - Eiererfaringer? Helårsbil?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

benjamin84
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

MX-5 NC - Eiererfaringer? Helårsbil?

Post by benjamin84 »

Hei!

Er det noen her som eier en av de nye MX-5'ene? Var så heldig at jeg fikk låne en 2.0 MZR Sport Roadster Coupe i 3 dager og er helfrelst! Har tidligere vurdert relativt normale biler som VW Passat, BMW 1-serie og slikt, alltid med fokus på å få en bil jeg liker å kjøre men samtidig ganske praktiske og delvis kjedelige biler. Å hoppe inn i MX-5'en etter en tur i de andre alternativene var som å komme hjem, herlig følelse!

Det jeg lurer på er: Hvordan er hverdagen med en MX-5? Om jeg kjøper den vil den være min eneste bil, brukt daglig til og fra jobb (Drammen -> Kongsberg), hele vintern igjennom. Komfortmessig virker alt bra, bilen er lettkjørt og jeg føler meg absolutt ikke sliten etter lange turer. Jeg er derimot bekymret for vedlikehold, serviceintervaller, hvordan den reagerer på alt veisaltet og slikt.

Alle erfaringer, spesiellt med den nye modellen men også med de eldre, relatert til hvordan det er å bruke en MX-5 som helårsbil tas imot med takk :) Overbevis meg om at dette er et lurt valg :D

.:Benjamin:.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Regner med det gjelder den nye som de eldre, at det er ingen problem å bruke som helårsbil, men hva som er best er jo ingen tvil om da :)

har selv hatt min i endel år nå, som helårsbil... og det er skammelig fornøyelig :) spesielt med tanke på at den nå har rundet 15 år...

Kommer litt an på hvor man bor og hvor man kjører,
er ikke spesielt kjekt å kjøre der det ikke er brøytet om man bor en plass snøen viser seg endel..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 623

Post by siemens »

jeg pendler drammen-svelvik, min er senket og jeg kan ikke bruke min på vinteren, spesielt med slik snø vær vi hadde i fjor :| i år derimot hadde det ikke vært noe prob.
Holder du deg unna senket mx5 så blir du ikke en av de som måker veien for alle andre.
Uten om det er det ingen grunn til ikke å kjøpe mx5 :mrgreen:
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267

Post by mojo-91 »

Jeg tviler sterkt på at du vil støte på særlig større problemer enn mangel på bagasjeplass hvis du går til anskaffelse av en NC.
Mange av oss som kjører NA har verken ABS-bremser eller tractioncontroll eller luksuseffekter som varmetråder i bakruta og varme i setene og mener fortsatt at bilen er utmerket som helårsbil. :lol:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

Kjører med senket bil hele året, og jeg synes det er en utrolig god vinterbil. Har ikke kjørt meg fast enda :) *BANK I BORDET*. Har kommet meg fram der andre har stått fast osv. Jeg kjører i hovedsak i Trondheim og Molde...og pendler til tider mellom Tr.heim og Molde. Med jevnlig vedlikehold og vask så er det ingen problem med å bruke mx5 som herlårsbil. Stortrives.. :) Kjører forøvrig med Hard-Top på vinteren da :)
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
benjamin84
0 RPM
0 RPM

Post by benjamin84 »

mojo-91 wrote:Jeg tviler sterkt på at du vil støte på særlig større problemer enn mangel på bagasjeplass hvis du går til anskaffelse av en NC.
Mange av oss som kjører NA har verken ABS-bremser eller tractioncontroll eller luksuseffekter som varmetråder i bakruta og varme i setene og mener fortsatt at bilen er utmerket som helårsbil. :lol:
Dette høres jo lovende ut ;) Bilen har jo både ABS, stabilitetskontroll, setevarmere og et dugendes klima-annlegg så annet enn den nevnte plassmangelen så tror jeg dette blir et "lurt" kjøp :D

Hjelper forresten diff-sperra noe på fremkommeligheten om vintern eller er dette bare noe jeg innbiller meg? Prøvde en BMW 3-serie i et par timer mens jeg lånte MX-5'en og det virket som om Mazda'n kom seg lettere frem et par av de mer isete stedene... hva slags sperre er det i NC'en egentlig? Torsen? Clutch?

Takk for alle svar forresten, kommer nok til å henge en del på forumet om jeg bestemmer meg for en MX-5 til slutt :)
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

skal du kjøpe ny, så kan du jo kanksje vente til den kommer med stål-tak? Da blir det jo enda mer vinterbil liksom :)
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
benjamin84
0 RPM
0 RPM

Post by benjamin84 »

TraCkinG wrote:skal du kjøpe ny, så kan du jo kanksje vente til den kommer med stål-tak? Da blir det jo enda mer vinterbil liksom :)
Den jeg er svært svært fristet til å kjøpe er Roadster Coupe utgaven med elektrisk foldbart glassfibertak. Tror ikke det kommer en med ståltak? Vil kanskje veie for mye?

Uansett, den virket veldig solid den jeg prøvde :) Rask mekanisme, forandret ikke utseende på bilen og var helt tett når jeg vasket den med høyttrykksspyleren!
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

benjamin84 wrote:
TraCkinG wrote:skal du kjøpe ny, så kan du jo kanksje vente til den kommer med stål-tak? Da blir det jo enda mer vinterbil liksom :)
Den jeg er svært svært fristet til å kjøpe er Roadster Coupe utgaven med elektrisk foldbart glassfibertak. Tror ikke det kommer en med ståltak? Vil kanskje veie for mye?

Uansett, den virket veldig solid den jeg prøvde :) Rask mekanisme, forandret ikke utseende på bilen og var helt tett når jeg vasket den med høyttrykksspyleren!
var da selvfølgelig denne jeg siktet til... men, tenkte ikke lengre når jeg satt på skolen.. og, har forsåvidt ikke klart å få med meg navnet på mx5'en med det taket heller.. men ser jo du skriver det her nå! viste ikke at den hadde kommet enda heller jeg.. :P

men, iallfall.. jeg bruker bilen i vinter, nå er det forsåvidt ikke noe snø da, men, de dagene det har vært glatt, har det overhodet ikke vært noen problemer! Fungerer fint, og kommer seg fint fram over alt, fram til nå iallfall.. sier da ikke at jeg kommer opp bratte bakker med 50 cm snø (noe jeg ikke har prøvd heller), men kommer overalt ved normale forhold ;)
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 642

Post by mussa »

Jeg kjører daglig Solbergelva-Kongsberg i min MX5 så vi har veldig mye av den samme veien.. :)

I dag var det såpeglatt mellom Mjøndalen og Hokksund, merket rumpa begynnte å slippe i 70 km/t i 4. gir, men bilen er veldig lett å kontrollere, velbalansert så det var helt udramatisk.. Ellers er det sjelden glatt mellom Drammen og Kongsberg hvis man holder seg på E-134.. Vasker bilen ofte i disse dager med mye salt og skit, ingen problemer foreløpig..
Jeg kjører NB 1.8sport 2001 mod..

Kjøp anbefales! :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
benjamin84
0 RPM
0 RPM

Post by benjamin84 »

Da var forsikring i orden (svindyrt, men fortsatt mindre enn en BMW 120d!), lån godkjent og alt er klart! Bare å vente og se om jeg får et godt tilbud fra forhandleren og en god pris for min nåværende bil, lengter omtrent etter å få kjørt den bilen igjen :oops:
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

benjamin84 wrote: Hjelper forresten diff-sperra noe på fremkommeligheten om vintern eller er dette bare noe jeg innbiller meg? Prøvde en BMW 3-serie i et par timer mens jeg lånte MX-5'en og det virket som om Mazda'n kom seg lettere frem et par av de mer isete stedene... hva slags sperre er det i NC'en egentlig? Torsen? Clutch?
NC har samme girkasse og diff som Nyere NB med 6-trinns kasse i følge han jeg snakket med fra Mazda på lanseringstreffet på Tusenfryd i sommer/høst.
Diffsperre har mye å si på glatta og er gull om du kjører velidg "aktivt" eller skal på bane.
benjamin84
0 RPM
0 RPM

Post by benjamin84 »

arildh wrote:NC har samme girkasse og diff som Nyere NB med 6-trinns kasse i følge han jeg snakket med fra Mazda på lanseringstreffet på Tusenfryd i sommer/høst.
Diffsperre har mye å si på glatta og er gull om du kjører velidg "aktivt" eller skal på bane.
Etter det jeg kan finne på nett så betyr dette Torsen diff, som jo er genialt for både fremkommelighet og "fun-factor" :D Jeg kjører ganske aktivt, og lot for det meste DSC'en være av i de tre dagene jeg hadde bilen. Utrolig enkel bil å slædde gjennom svingene, kan ikke huske sist jeg har kjørt 6 timer i strekk bare for morro skyld, og allikevel gledet meg til å våkne dagen etterpå for å kjøre mer!
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 201

Post by motorhead »

Hepp!
For meg er MX-5 en suveren bil på vinterføre. Jeg kjenner hele tida hvor jeg har bilen og hvilket føre jeg kjører på.
Biler med elektroniske støttehjul kamuflerer ofte hvor glatt det er. Et eksempel er da jeg kjørte samme strekning først med min bil og etterpå med en Golf V GTI. MIn bil ga signaler om at det var glatt ved å være litt lett i baken, og jeg følte det hele tida gjennom rattet og setet. Jeg roa tempoet betraktelig i forhold til i Glofen som gikk på skinner, mens hele dashbordet blinka av alle slags lamper. Men det føles trygt og komfortabelt helt til man må bremse, eller grepet plutselig forsvinner.

Har enda ikke satt meg fast med noen av MX-5`ene mine selv om jeg har kjørt på enkelte "håpløse" veger. Den er også så balansert og forutsigbar at sjøl moder`n kan ta inn igjen bilen hvis det skulle slenge litt. Men pga forutsigbarheten slenger sjelden rumpa ut mer/før du vil det selv. Og selv om jeg så og si aldri kjører hardt, så må jeg inrømme at rompa henger langt ute på vinterføre :D

Løp og kjøp :!:
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
benjamin84
0 RPM
0 RPM

Post by benjamin84 »

Fant et bilde av snøforholdene der jeg bor:
Snø i mars

Er akkurat slike dager som bekymrer meg en smule, meeen det er tross alt ikke ofte det er så mye snø akkurat foran garasjen :) Tror nok valget er tatt nå, kan ikke se for meg at jeg får like mye glede ut av noen annen bil enn MX-5'en :D
Post Reply