Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Nå føler jeg meg skikkelig dum , men hvordan i huleste kommer jeg til for å få byttet hovedlyspære på en 2000 mod, NB ?
Har skiftet 100-vis av slike pærer før, men aldri på en MX-5. Det er nemlig ikke i nærheten av at jeg får plass til "lankene" mine nedi der uten å demontere en masse greier først.... Det er sikkert en enkel og opplagt måte å gjøre det på, men alt er jo enkelt bare man kan det.....
Håper dere som kan dette greier å forbarme dere over meg, og komme med sårt tiltrengt hjelp !
01-mod 206 CC, 1.6-16V, 109 hk.
X- 95-mod 306 cab. 2.0, 125 HK (Jeg vil alltid savne deg, min kjære !).
ta av sokkelen til pæra(bare å holde inne to klemmer på sidene), vreng av belgen (gummidings som holder lykthuset tett) dytt ned "ringen" som holder pæra på plass, ut med den gamle og inn med den nye.
Takk for at noen endelig svarte ! Det er bare det at akkurat DEN delen av byttet er ikke noe problem.... det er å få pæren ut av lykten som er problemet. Jeg har riktig nok ganske små hender, men det er ikke snakk om å komme til på baksiden. Må man ta ut hele lykten ?? 8O
Regner med at det er førersiden som er problemet? Jeg har fjernet den originale luftfilterboksen og byttet den ut med CAI fra Racing Beat
Det gjør at jeg må fjerne filteret før jeg kan fjerne pæra. Sokkelen som sitter på pæra her en stygg tendens til å sette seg godt fast desverre. Så cluet er å få lurt hånden nedi. Det beste er hvis du klarer å trekke belgen så langt tilbake som du klarer. Da er det lettere å få vippet opp den fjære som presser pæra på plass. Sleit rimelig lenge førsta gangen selv, men nå går det greiere. Det er desverre en teknikk med det. Men som sagt. Får du trekt belgen godt nok unna, så skal du klare å få løsnet på fjæra og vridd ut pæra.
Klarte en gang å miste selve pæra inni lykta og satt igjen med sokkelen...Det skal ikke skje igjen. Dette medførte til at jeg måtte demontere fronten for så å skru ut lykta. Det tar ikke så lang tid, men lengre tid enn om en bare får ut pæra på 1. forsøket
Glemte å ta med at det går an å få ut pæra uten å koble av ledninger og den gummibelgen. Da er det rimelig "tight" der inne, så det vil være trangt. Men det går. Den fjera presses ned og vippes oppover. Pæra vries også mot venstre for å komme ut at "sporet"
Fredster wrote:Takk for at noen endelig svarte ! Det er bare det at akkurat DEN delen av byttet er ikke noe problem.... det er å få pæren ut av lykten som er problemet. Jeg har riktig nok ganske små hender, men det er ikke snakk om å komme til på baksiden. Må man ta ut hele lykten ?? 8O
Tror ikke du leste alt han skrev. Jeg satt fast i ca. 3 minutter, så måtte jeg kikke iden tyske manualen min, og da fikk jeg hintet.
Når du har trukket ut ledningsdingsen og flyttet den vekk, så er det jo bare den gummigreia du drar av samt skrur ut den lille metallbøyla. Så er jo pæra der i den sokkelen du trekker ut, det er jo ikke noe mer enn det. Jeg har også små hender, men det var ikke så trangt som det kan virke som. Har skifta begge på førersiden.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Fredster wrote:Takk for at noen endelig svarte ! Det er bare det at akkurat DEN delen av byttet er ikke noe problem.... det er å få pæren ut av lykten som er problemet. Jeg har riktig nok ganske små hender, men det er ikke snakk om å komme til på baksiden. Må man ta ut hele lykten ?? 8O
Tror ikke du leste alt han skrev. Jeg satt fast i ca. 3 minutter, så måtte jeg kikke iden tyske manualen min, og da fikk jeg hintet.
Når du har trukket ut ledningsdingsen og flyttet den vekk, så er det jo bare den gummigreia du drar av samt skrur ut den lille metallbøyla. Så er jo pæra der i den sokkelen du trekker ut, det er jo ikke noe mer enn det. Jeg har også små hender, men det var ikke så trangt som det kan virke som. Har skifta begge på førersiden.
Da tror jeg at keg begynner å forstå litt mer av hva "Dr. Holm" mener.... Takk for oppklaringen ! Får vel gjøre et nytt forsøk neste gang jeg står et varmt (+ tørt og opplyst) sted.
Må nok sannsynligvis "desverre" låne MX`en et par dager i neste uke kan det virke som, så da har jeg muligheten til å få prøvd en gang til. Jeg lurer forresten litt på om kanskje det er på tide å bytte reflektorene, for det er nesten som å kjøre med parklys !
OBS ! Jeg skriver "desverre" kun fordi Puggen må få nytt hjullager etter at vi nettopp senket den 40 mm, og det er jo rart med det å kjøre sin egen bil, ikke sant..... Når det er sagt så skal jeg innrømme at bakhjulstrekk om vinteren på en så leken og artig bil som MX-5 tross alt er, får en "voksen mann" til å oppføre seg som en 18 åring igjen
Hva med biler hvor man må ut med lampa for å komme til pæra? Og hva må vekk for å få vekk lampa? Joda, det er front fanger. Da begynner man å snakke mye arbeid for ei pære.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
RotaryPower wrote:Hva med biler hvor man må ut med lampa for å komme til pæra? Og hva må vekk for å få vekk lampa? Joda, det er front fanger. Da begynner man å snakke mye arbeid for ei pære.
Der var jo nettopp det jeg var redd jeg måtte gjøre med MX`en, men det viser seg at det laangt enklere enn jeg først fryktet ! Hva slags bil er det du tenker på som det er SÅ vanskelig å skifte pære ? Hørtes rart ut !
siemens wrote:Jeg har hørt at enkelte audi,er må du visst ta av fangeren. Men om det stemmer vet jeg ikke
Det stemmer. Også nyere Passat (Og sikkert fler). Man kan få det til med å skru ut festeskruer på en side av fangeren og dra den ut litt. Kommer helt ann på bil og motor og utstyr
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Mener første generasjon av Mercedes A-klasse måtte av med både hjul og innerskjerm for å få byttet lyspære i frontlysa. Mulig det bare er ondsinnede rykter.
Pelle wrote:Jeg nekter å tro at ingeniørene til hverken Audi eller MB er så kørka at de lager det så komplisert å skifte en pære.!
Trenger ikke å være smart for å bli ingentinggjør..
Sånn generelt skal alt i dag lages billigst og fortest mulig. Noe som går utover kvaliteten.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive