Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Bilen min begynte å lyse (ladelampe & abs). Trodde først det bare var feil ved lampene, men viser seg at bilen fort blir utladda.
Det rare er at lampene kun lyser ved en gitt rpm. Vanligvis rundt 3500rpm. Men dette kan variere litt fra hver gang jeg starter bilen.
Etter jeg har startet den lyser den nøyaktig på samme rpm. ikke før, ikke etter.
Den ladet ikke tidligere, men da var det trolig jordingsfeil. Fant aldri feilen, men fikset seg etter å ha rørt på alt som var.
Noen som vet hvor jeg skal starte?
edit: det kan se ut som biler ikke lader uavhengig av lampene lyser eller ikke. uten å ha bekrefta dette. prøvde å kjøre på lavt turtall, men gikk tomt for strøm da og.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
heh... fikk samme symptomene 15.desember i fjor. Var dynamo.. og seff. var det ikke bare bare å bytte. Siden jeg var i Molde og ikke kunne gjøre det selv, og skulle hjem til Tr.heim den 22. måtte bilen inn til Mazdaverksted i Molde. Sum = 7641kr Fokkings shait... ca 5000 for ny dynamo.
Så får du til å fikse det selv...Do it! Er ikke hokkus pokkus..tar bare litt tid
kan jo rett og slett bare være spenningsregulatoren på dynamoen også da.. koster ikke all verden.. betalte 200 for en ny til sierraen hos fordverkstedet (men de skulle ha over 400 på mekonomen)
_mx5_Rune_ wrote:kan jo rett og slett bare være spenningsregulatoren på dynamoen også da.. koster ikke all verden.. betalte 200 for en ny til sierraen hos fordverkstedet (men de skulle ha over 400 på mekonomen)
ja på sierra ja,, men dette er da ikke sierra. er mer avansert disse, på sierra så er det 2 stjerneskruer så er børstene ute med laderegulatoren ute,,
ja på sierra ja,, men dette er da ikke sierra. er mer avansert disse, på sierra så er det 2 stjerneskruer så er børstene ute med laderegulatoren ute,,[/quote]
er det ikke omentrent samme dynamoer på mazdaene fra tidlig 90tall? vet ivertfall at toyota har samme system på sine biler fra den tiden..
har ikke hatt problemer med lading på mxn så vet desverre ikke mye om den på dette feltet..
Høres ut som om børstene på dynamoen er utslitt. Ved høyere turtall er det lett for at fjørene ikke klarer å holde nok press på børstene når de er veldig slitt, ergo lys i ladelampa.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Pelle wrote:Høres ut som om børstene på dynamoen er utslitt. Ved høyere turtall er det lett for at fjørene ikke klarer å holde nok press på børstene når de er veldig slitt, ergo lys i ladelampa.
Denne forklaringen hørtes logisk ut. Er det noe jeg kan gjøre for å teste om det faktisk er dette? Bilen skal inn i garasjen og ut med motor så ingen stress å bytte foruten pengene ny koster.
noen som har en liggende forresten?
Jeg kjøpte ny(overhalt) dynamo for 1300,-
Var for en annen mazda, men forskjellen var at hullet i fronten var gjenga.. Var bare å borre opp.. Den dynamoen som ikke hadde gjenga hull i front, kosta 500 kr mer..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Pelle wrote:Jeg har vært på den "dynga" Fred.
Det er faktisk veldig ryddig og oversiklig.
Han sier han har mer MX deler enn Mazda Dk. Dyno har han garantert.
Dersom det er børstene som er utslitt, hvilket det er en viss sjangse for, så er det vel en kurant sak og bytte disse.
som i at man får kjøpt løse børster?
funker ikke å bytte bare børstene vistnok.. Må bytte hele dynamoen var tilbakemeldingen fra Mazda Molde og Trondheim. Er vistnok to typer dynamo. En som en kan bytte børster på, og en som en ikke kan bytte på. MEN..her har ikke jeg peil...så, jeg bare sitterer Mazda..og fatter.