Parkering i revers

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Parkering i revers

Post by siemens »

Har hørt at parkering i revers (hvis bilen står i nedover bakke) er bedere enn håndbrekk og 1 gir??
Skal visst være teknisk umulig og få en bil til og (Hoppe) eller (rulle) da den står i revers.
Noen som har greie på sånt her?? :roll:
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

jeg skal ikke uttale meg som om dette er noe jeg har mye greie på, men er ikke revers et gir "mellom første og andre", og dvs. den har lettere for å hoppe ut og begynne å rulle i revers enn første gir!??
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Re: Parkering i revers

Post by cartman »

siemens wrote:Har hørt at parkering i revers (hvis bilen står i nedover bakke) er bedere enn håndbrekk og 1 gir??
Skal visst være teknisk umulig og få en bil til og (Hoppe) eller (rulle) da den står i revers.
Noen som har greie på sånt her?? :roll:
Dette stemmer ikke.
Revers er ett gir som alle andre, eneste forskjellen er at isteden for at kraften går fra ett drev til ett annet, så er det ett 3. drev som snur dreieretningen. På 5. trinns kasser, står ofte 5. og revers sammen.
1. gir og håndbrekk er den sikreste metoden for parkering, men enkelte vrir også forhjulene inn mot fortauskanten/grøfta, slik at bilen ikke triller så langt, hvis begge håndbrekk kablene ryker og den hopper ut av 1. gir samtidig. Bare 1. gir holder igjen en god del. Det er bare å prøve selv i en bakke.
Bakdelen med å parkere i revers med fronten nedover, er hvis den skulle begynne å rulle i gir, så vil oljepumpa ikke generere oljetrykk. Det samme motsatt, forsåvidt.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Post Reply