Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Har hørt at parkering i revers (hvis bilen står i nedover bakke) er bedere enn håndbrekk og 1 gir??
Skal visst være teknisk umulig og få en bil til og (Hoppe) eller (rulle) da den står i revers.
Noen som har greie på sånt her??
jeg skal ikke uttale meg som om dette er noe jeg har mye greie på, men er ikke revers et gir "mellom første og andre", og dvs. den har lettere for å hoppe ut og begynne å rulle i revers enn første gir!??
siemens wrote:Har hørt at parkering i revers (hvis bilen står i nedover bakke) er bedere enn håndbrekk og 1 gir??
Skal visst være teknisk umulig og få en bil til og (Hoppe) eller (rulle) da den står i revers.
Noen som har greie på sånt her??
Dette stemmer ikke.
Revers er ett gir som alle andre, eneste forskjellen er at isteden for at kraften går fra ett drev til ett annet, så er det ett 3. drev som snur dreieretningen. På 5. trinns kasser, står ofte 5. og revers sammen.
1. gir og håndbrekk er den sikreste metoden for parkering, men enkelte vrir også forhjulene inn mot fortauskanten/grøfta, slik at bilen ikke triller så langt, hvis begge håndbrekk kablene ryker og den hopper ut av 1. gir samtidig. Bare 1. gir holder igjen en god del. Det er bare å prøve selv i en bakke.
Bakdelen med å parkere i revers med fronten nedover, er hvis den skulle begynne å rulle i gir, så vil oljepumpa ikke generere oljetrykk. Det samme motsatt, forsåvidt.