Har akkurat fått bilen tilbake fra EU-kontroll, og ting er ikke som de skal. Det som feiler er noe et verksted tuklet med for ett år siden. Noen tips?
Rapporten fra EU-kontrollen sier at håndbrekket tar veldig forskjellig på høyre og venstre side. Dette overrasker meg ikke, for da jeg kjøpte bilen for ett år siden fant jeg ut at den bakbremsen ikke var bra. Bremsen lå konstant på på høyre bakhjul.
Så jeg ringer selger/forhandler i Telemark. Han sier at dette tar vi på bruktbilgarantien, og at de har et partner-verksted i Bærum. Flott, tenker jeg og tar bilen dit. Det tar litt (for lang) tid, men jeg får bilen tilbake og bremsen ligger ikke på lenger. Men håndbrekket tar ikke i det hele tatt. Bilen til verksted i Bærum igjen. Det tar en god del tid, men jeg får bilen tilbake med fungerende håndbrekk. Jeg har misstenkt at håndbrekket tar forskjellig, men det holder bilen fint på plass når jeg parkerer.
Men bekreftelsen kommer i dag, veldig lite brekk-effekt på høyre side.
Så jeg ringer verkstedet i Bærum. De skylder på slitasje, fukt, is, brekkwire, etc. etc. Og de forteller at firmaet i Telemark som solgte meg bilen ville ha dette reparert _billig_. Så første gang bilen var i Bærum, da bremsen lå på, hadde de bare fiklet litt med den. Det var først andre gang den var i Bærum, da brekket ikke tok, at de faktisk byttet kalipperne. Men de skulle gjøre det også _billig_, og byttet ikke klossene. Da jeg for ett år siden klaget til selgeren i Telemark skyldte han på verkstedet i Bærum, og nå kaster verkstedet skitten elegant tilbake.
Og nå står jeg her med skjegget i postkassa. Stoler ikke på noen av verkstedene og har en bil med toerfeil. Noen her som har vært i samme situasjon?
Børge
Bremsetrøbbel - uprofft verksted
Moderator: Styremedlemmer
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
- Status: Offline
Er enkelt å justere dette..
Er en 14mm bolt som fungerer som et lokk. Under den bolten, så¨er det en umbracoskrue.
Skru den justeringsskruen helt inn, og kvart omdreiding tilbake..

Er en 14mm bolt som fungerer som et lokk. Under den bolten, så¨er det en umbracoskrue.
Skru den justeringsskruen helt inn, og kvart omdreiding tilbake..

Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
OBS.
Det er mulig å skru denne skruen så langt inn at det ikke er nok å skru 1/4 omdreining tilbake, det kommer an på hvor hardhent du er.
Skru tilbake akkurat nok til at du klarer å dreie rundt skiven, pass på at klossene fortsatt ligger tett inntil uten å låse skiven.
Prøv handbrekken i (lav) fart på løst underlag for å se om begge hjulene bremser ca likt, juster om nødvendig.
En annen mulig grunn til at parkeringsbremsen din ikke virker som den skal, er at calipperen står fast på glidepinnene og ikke glir som den skal. Da er det bare ene bremseklossen som trykker mot skiven, og det er umulig og få like bremsevirkning (uten at du har samme feil på begge sidene
) Dersom bremseklossene dine er ulikt slitt på ut- og innsiden er dette mest sannsynlig tilfelle.
Dersom du er en handyman, plukk av, rengjør og smør opp med kopperpasta eller annet egnet smøremiddel, bytt styrepinne og tetninger om nødvendig.
Det er mulig å skru denne skruen så langt inn at det ikke er nok å skru 1/4 omdreining tilbake, det kommer an på hvor hardhent du er.
Skru tilbake akkurat nok til at du klarer å dreie rundt skiven, pass på at klossene fortsatt ligger tett inntil uten å låse skiven.
Prøv handbrekken i (lav) fart på løst underlag for å se om begge hjulene bremser ca likt, juster om nødvendig.
En annen mulig grunn til at parkeringsbremsen din ikke virker som den skal, er at calipperen står fast på glidepinnene og ikke glir som den skal. Da er det bare ene bremseklossen som trykker mot skiven, og det er umulig og få like bremsevirkning (uten at du har samme feil på begge sidene

Dersom du er en handyman, plukk av, rengjør og smør opp med kopperpasta eller annet egnet smøremiddel, bytt styrepinne og tetninger om nødvendig.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
Takk for hjelpen Vidar og PKD.
Da bilen var på verkstedet i Bærum første gang var det fordi bremsen lå på høyrehjulet bak. Så jeg tror jeg bytter bremseklosser samtidig. Da peller jeg nok av kalippere og smører dem helt opp som de skal være.
Et annet problem jeg fikk høre om på EU-kontrollen var at bremserørene bak er rustne. Vet ikke helt hvor langt forover jeg må bytte dem, men det finner jeg ut neste gang jeg tar opp bilen.
Hvor vrient er det å bytte bremserør og -slanger bak på en Mk-I? Er eksosanlegget veldig i veien? Jeg har byttet bremserør før, på en BMW E-30. Den gangen kjøpte jeg originale kobberrør fra BMW som ikke var bøyd til.
Børge
Da bilen var på verkstedet i Bærum første gang var det fordi bremsen lå på høyrehjulet bak. Så jeg tror jeg bytter bremseklosser samtidig. Da peller jeg nok av kalippere og smører dem helt opp som de skal være.
Et annet problem jeg fikk høre om på EU-kontrollen var at bremserørene bak er rustne. Vet ikke helt hvor langt forover jeg må bytte dem, men det finner jeg ut neste gang jeg tar opp bilen.
Hvor vrient er det å bytte bremserør og -slanger bak på en Mk-I? Er eksosanlegget veldig i veien? Jeg har byttet bremserør før, på en BMW E-30. Den gangen kjøpte jeg originale kobberrør fra BMW som ikke var bøyd til.
Børge
1991 MX-5 1.6l RØD
- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
Har dårlig håndbrekk. Prøvde å justere på umbrakobolten under "lokket" bak på kalipperen i dag. Noen som vet dim på umbrakobolten? En 4 mm umbrakonøkkel passet inn, men roterte rundt i skruen med noe motstand, Skruen stod i ro. 5 mm passet ikke. Har ikke hørt om 4,5 mm umbrako. Kan det være tommer?
Steinar
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Mener bestemt at det var 4mm. Det du skrur på er et lite tannhjul som griper inn i en mekanisme inne i kalipperen. På en fungerende kalipper skal det være mulig å skru denne skruen inn med klokken (altså mot venstre for deg som sitter utenfor bilen med håndtaket på skrutrekkeren fra deg) helt til bremsen sitter dønn fast. Deretter løsner du skruen litt. Vær obs på at skruen kan følge med bittet ut av kalipperen.
På min bil måtte jeg ta av kalipper og smøre opp pinnene den glir på. Flere av delene satt helt fast. På kalipperen som var synderen tidligere i denne tråden endte jeg opp med å bytte alle delene som idiot-verkstedet hadde hatt noe med å gjøre. Sto i morgenrushet på E18 og gikk tom for bremsevæske. Heldigvis ikke noe fart da. Måtte kjøpe ny kalipper og bytte.
Så moralen er: hvis du overhaller kalippere bak, husk å trykkteste dem skikkelig etter lufting!
Børge
På min bil måtte jeg ta av kalipper og smøre opp pinnene den glir på. Flere av delene satt helt fast. På kalipperen som var synderen tidligere i denne tråden endte jeg opp med å bytte alle delene som idiot-verkstedet hadde hatt noe med å gjøre. Sto i morgenrushet på E18 og gikk tom for bremsevæske. Heldigvis ikke noe fart da. Måtte kjøpe ny kalipper og bytte.
Så moralen er: hvis du overhaller kalippere bak, husk å trykkteste dem skikkelig etter lufting!
Børge
1991 MX-5 1.6l RØD
- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
Tok av kalipperen bak i dag. Renset og smurte etter alle kunstens regler. Justeringsskruen går fint runt. Monterte sammen igjen. Fremdeles ikke noe håndbrekk.
I rein desperasjon tok jeg ut håndbrekket. Fant feilen. To punktsveiser på den 90 graders buen hvor wiren ligger rundt inne i håndbrekket var gått av slik at wiren like under strammeskruen ikke lå i en pen 90 graders bue, men hadde kilt seg mellom buen og blikket innenfor slik at wiren aldri ble stram samme hvor mye man strammet til.
Får ikke gjort noe med dette før mandag, men det å klemme sammen håndbrekket i en skruestikke samt et par tre småstøt fra broder MIG burde gjøre susen.
Steinar
I rein desperasjon tok jeg ut håndbrekket. Fant feilen. To punktsveiser på den 90 graders buen hvor wiren ligger rundt inne i håndbrekket var gått av slik at wiren like under strammeskruen ikke lå i en pen 90 graders bue, men hadde kilt seg mellom buen og blikket innenfor slik at wiren aldri ble stram samme hvor mye man strammet til.
Får ikke gjort noe med dette før mandag, men det å klemme sammen håndbrekket i en skruestikke samt et par tre småstøt fra broder MIG burde gjøre susen.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Når du setter på bremsen igjen, pass skikkelig godt på at det ikke lekker i kalipperen. Min høyre kalipper bak lakk bremsevæske der hvor brekk-hendelen går inn i godset. (Det var selvfølgelig den samme kalipperen som bavian-verkstedet lenger opp i tråden hadde fiklet med uten å reparere skikkelig. Argg!)
Jeg testet ved å holde meg fast i rattet og presse bremsepedalen helt ned, gjerne med motoren i gang mens bilen står stille. Da skal jo pedalen stoppe på et tidspunkt, og bremsevæskenivået i tanken over mastersylinderen skal ikke gå ned.
På min bil tok det 4 dager fra overhaling til den defekte kalipperen viste sitt sanne jeg. Har ny kalipper på nå, ingen flere deler fra idiot-reparasjonene lenger. Veldig glad for det.
Børge
Jeg testet ved å holde meg fast i rattet og presse bremsepedalen helt ned, gjerne med motoren i gang mens bilen står stille. Da skal jo pedalen stoppe på et tidspunkt, og bremsevæskenivået i tanken over mastersylinderen skal ikke gå ned.
På min bil tok det 4 dager fra overhaling til den defekte kalipperen viste sitt sanne jeg. Har ny kalipper på nå, ingen flere deler fra idiot-reparasjonene lenger. Veldig glad for det.
Børge
1991 MX-5 1.6l RØD