Er det noen som har noen verksteder å anbefale rundt Oslo?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
csharp
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 16 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

Er det noen som har noen verksteder å anbefale rundt Oslo?

Post by csharp »

Jeg skulle hatt bilen min til service, evt justert litt på den... jeg vil jo, så klart, helst bruke noen som kjenner MX-5/Miata (Jeg har en -92 Miata). Noen tips?

Forøvrig. Bilen min har en lett "Skrapelyd" og en slags "tikkelyd" - men går jevnt, og trekker jevnt. Jeg fikk beskjed fra den forrige eieren at bilen hadde fått ny registerreim før han hadde kjøpt den (Gått litt over 120 000), men jeg kan ikke finne noen indikasjon i bilen/Motorrommet om at den er skiftet. Kan det være at den er litt sliten, evt noe annet? Kan også nevne at jeg ved forrige oljeskift brukte en spesiel væske som renset ventilene. Det fjernet "Diselmaskin" tikkingen... denne tikkingen er litt anerledes...

Evt. Er det noen tips til hvilke ting som bør justeres med jevne mellomrom?

Chris...
Sort -92 Miata
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Er det noen som har noen verksteder å anbefale rundt Osl

Post by HansT »

csharp wrote: Jeg fikk beskjed fra den forrige eieren at bilen hadde fått ny registerreim før han hadde kjøpt den (Gått litt over 120 000), men jeg kan ikke finne noen indikasjon i bilen/Motorrommet om at den er skiftet.
Det går i utgangspunktet ikke an å se under panseret eller i bilen om registerreimen er skiftet eller ikke. Kvitteringer fra verksted er nok eneste "bevis".

Uansett, det "verste" som kan skje om den skulle ryke, er at du står strandet en eller annen plass uten å få start på bilen igjen. Ryker reima, er det bare å skifte den, og ingenting annet i motor er ødelagt!

Etter at jeg engang fikk fullt motor-ras i en BMW når register-reima røk DIGGER jeg rett og slett uttrykket "non-interference engine" som MX5/Miataene har. Slapp forsåvidt heldigvis å betale oppbyggingen av BMW motoren, da jeg hele tiden kjørte mine service hos BMW forhandler, og at de hadde skiftet den forrige. God service, det skal de ha, men jeeezzes hvor mye som ble ødelagt. Ingenting i toppen kunne brukes, ventiler, kammer osv. Måtte også bore og slipe toppen som ble sendt til et spesialverksted for dette.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Ta kontakt med Aaby Auto i Bærum
http://www.aabyauto.no/ har hatt sørvis der sjøl, kan anbefales.

Ellers kan du høre med:
http://www.iglebaek.no/
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hadde min inn på Aaby Auto til retting, jeg var fornøyd med service og resultat.
HansBRG98 wrote:Ta kontakt med Aaby Auto i Bærum
http://www.aabyauto.no/ har hatt sørvis der sjøl, kan anbefales.

Ellers kan du høre med:
http://www.iglebaek.no/
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Ullern Bil!

Post by Daniel »

Vil benytte anledningen til å anbefale Ullern Bil på Alnabru!
De tilbyr god service, er hyggelige/blide og gjør skikkelig arbeid.
Ring rundt å sjekk priser, fortell f. eks ullern bil at du f. eks fikk service til 5000 kr på iglebæk, da kan det være de legger seg noen kroner under dette igjen for å få netopp deg som kunde!
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

crazytuning på lørenskog tar service på den

www.crazytuning.com

Asim er en sinnsykt flink mekaniker med masse erfaring på de fleste biler. Har også lekt med en og annen mx5!
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
csharp
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 16 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

Post by csharp »

Takker for feedback! Jeg skal ringe de overnevnte og få pris!

Chris...
User avatar
Candy_Red_91
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Candy_Red_91 »

Har hatt bilen min på Ullern bil et par ganger. En gang på storservice med skifte a reg. reim osv. Kostet rund 11.000,- totalt. Var relativt fornøyd med jobben. En måned etter sevicen røk den nye viftereima plutselig med et kraftig smell. Jeg lå i rundt 90 KM/T og tempraturen på motoren steg faretruende. Kjølevesken begynnte å "koke over". Fikk stoppet og ringt til NAF, som fraktet bilen tilbake til Ullern Bil. De fikset ny viftereim gratis dagen etter, men hadde glemt å sjekke kjøleveskenivået (var nesten tomt). Heldigvis så sjekket jeg det selv før jeg kjørte avgårde og avverget en ny katastrofe. Har til tross for dette fortsatt tillit til dem. Vær oppmerksom på at kundebehandlerne ikke kommuniserer særlig bra med mekanikerne der, så skriv ned alt du vil ha utført og legg en lapp i bilen også. Deleavdelingen der er forøvrig både hjelpsom og hyggelig.
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Viftereim?! Så vidt jeg vet er det ikke noen viftereim hos meg?
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Du har vel en "viftereim" Men det sitter ikke noe vifte på den, den går på dynamoen og vannpumpa.
Magnus wrote:Viftereim?! Så vidt jeg vet er det ikke noen viftereim hos meg?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Mener å ha sett at Aaby Auto tar ca 8000 for en stor service. Hvis det stemmer, så sparer du ca 3000 kroner på å kjøre til Vøyenenga istedet for til Ullern..
Candy_Red_91 wrote:Har hatt bilen min på Ullern bil et par ganger. En gang på storservice med skifte a reg. reim osv. Kostet rund 11.000,- totalt. Var relativt fornøyd med jobben. En måned etter sevicen røk den nye viftereima plutselig med et kraftig smell. Jeg lå i rundt 90 KM/T og tempraturen på motoren steg faretruende. Kjølevesken begynnte å "koke over". Fikk stoppet og ringt til NAF, som fraktet bilen tilbake til Ullern Bil. De fikset ny viftereim gratis dagen etter, men hadde glemt å sjekke kjøleveskenivået (var nesten tomt). Heldigvis så sjekket jeg det selv før jeg kjørte avgårde og avverget en ny katastrofe. Har til tross for dette fortsatt tillit til dem. Vær oppmerksom på at kundebehandlerne ikke kommuniserer særlig bra med mekanikerne der, så skriv ned alt du vil ha utført og legg en lapp i bilen også. Deleavdelingen der er forøvrig både hjelpsom og hyggelig.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:Du har vel en "viftereim" Men det sitter ikke noe vifte på den, den går på dynamoen og vannpumpa.
Magnus wrote:Viftereim?! Så vidt jeg vet er det ikke noen viftereim hos meg?
Og dersom du har servo og/eller AC har du enda en "viftereim" for det. MX5/Miataer med Servo og/eller AC har m.a.o. to reimer i front av motoren, som forsåvidt ikke driver noen vifter... men la oss nå for enkelhets skyld kalle de for viftereim... :-)
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Den kaller jeg for servoreim... :)
HansT wrote:
Vidar wrote:Du har vel en "viftereim" Men det sitter ikke noe vifte på den, den går på dynamoen og vannpumpa.
Magnus wrote:Viftereim?! Så vidt jeg vet er det ikke noen viftereim hos meg?
Og dersom du har servo og/eller AC har du enda en "viftereim" for det. MX5/Miataer med Servo og/eller AC har m.a.o. to reimer i front av motoren, som forsåvidt ikke driver noen vifter... men la oss nå for enkelhets skyld kalle de for viftereim... :-)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

.. og jeg kompressor-reim.... hehehehehe :D
Vidar wrote:Den kaller jeg for servoreim... :)
HansT wrote:
Vidar wrote:Du har vel en "viftereim" Men det sitter ikke noe vifte på den, den går på dynamoen og vannpumpa.
Og dersom du har servo og/eller AC har du enda en "viftereim" for det. MX5/Miataer med Servo og/eller AC har m.a.o. to reimer i front av motoren, som forsåvidt ikke driver noen vifter... men la oss nå for enkelhets skyld kalle de for viftereim... :-)
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Candy_Red_91
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Candy_Red_91 »

Ordet "viftereim" ble brukt fordi de fleste da forstår hva slags reim jeg snakker om... :wink:
Post Reply