[howto] Bytte hovedlyspære/justere vippelyktdeksel

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Paest
2000 RPM
2000 RPM
Status: Offline

[howto] Bytte hovedlyspære/justere vippelyktdeksel

Post by Paest »

Setter alltid stor pris på howtos med bilder, så kommer med et lite bidrag til noe jeg har sett det har blitt spurt om på flere forum. Håper det er til hjelp til noen, og kanskje inspirerer andre til å lage lignende tråder.

Bytte hovedlyspære/justere vippelyktdeksel

Ikke akkurat den enkleste bilen å bytte hovedlyspære på, men med litt tålmodighet går det finfint!
Det ble dags for å bytte ene pæra på godbilen min, så kjøpte inn biltemas "xenon look" mega blue 60/55w, for å sjekke om det ble noe skarpere lys, som de reklamerer så fint med.
Image

Det du trenger til hele operasjonen er en stjerneskrutrekker og en pipenøkkel med 9mm eller 5/16" kopp. Noe mykt å legge mellom lykt og skjerm kan også være greit å ha da det er lett å skrape opp lakken med verktøy når man tar av vippelyktdekselene.

Image
Start med å løsne 2 skruer på hver side av lykta for å løsne plastdeksel som sitter rundt lykta.

Image
To på hver side av hver lykt. (doh)

Image
Fjern dekselet for å komme til to for å løsne "toplokket" på lykta, finn fram pipenøkkel!

Image
Størrelse 9mm eller 5/16". Kan også bruke skrutrekker her.
Vær forsiktig på den nedre skruen så du ikke riper opp lakken, det skader lite å legge mellom en klut for å være på den sikre siden.

Image
Dekselet er det bare å løfte rett opp, og man får da komme til.. Uh.. Ledninger. Som man napper forsiktig rett ut.

Image

Image
Deretter ser man belgen som enkelt dras rett ut/vrenges tilbake så man kommer til festebøylene for pæra.

Image
Enkel sak, klem og dra til side.

Image
En stk løs H4.

Image
Når man setter på vippelyktdekselet igjen kan det være greit å ikke stramme til skruene mer til enn at man kan justere høyden, så man kan smekke igjen panseret og senke lysene så man får tilpassa deksel opp mot panser og skjerm, så man får fin jevn kant rundt hele, åpne panser/vippelys til du er fornøyd og stramm til.

Hele jobben inkl bilder og justering av vippelysdeksel: ca 20min.
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 517

Post by midget77 »

Fiffig.

Jeg har lurt på hvordan man justerer pizzalokkene.

Jeg skruddet løs selve reflektorene da jeg skiftet pærer.
(http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=5854
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Paest
2000 RPM
2000 RPM

Post by Paest »

har hørt om folk gjøre dette, men synes det er lettere å lette på "pizzalokket" enn å svinse rundt med løse glassdeler. Murphys lov. :)
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
Post Reply