ujevn gange! Hjelp

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

ujevn gange! Hjelp

Post by Ole »

ja da var dagen kommet der bilen ikke går skikkelig lenger.. hvis jeg på 1. eller 2 gir gir full gass fra litt over 1000rpm fjusker bilen meget.. akkurat som den hoster seg i gang, før den drar skikkelig fra ca 3000rpm og helt til rødmerkingen.. Slik har gullet aldrig oppført seg..
Noen tips før jeg skrur alt fra hverandre?
PS. Jeg har akkurat montert AF måler og turbotrykksmåler (får turbo en av dagene)...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Det virker som den feiltenner.. Spesiellt hvis jeg brått gir full gass på lavt turtall. Har sjekket plugger og pluggledninger. Var fine de.. Tips?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Hvis du monterte sensorer på innsugsmanifolden, kan det jo ha detti av en kabel under arbeidet. Throttle sensor? Eller evt har du fått en luftlekkasje som slipper inn falsk luft?

Samme tankegangen på eksos-siden: Trøbbel med den originale O2-sensor til ECU? Kanskje ECU ikke klarer å kjøre closed-loop ordentlig? Har du fått lest ut feilkoder fra ECU?
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Skal prøve å lese feilkoder i dag eller i morgen. Fikk fikset meg en motstand og en led på elektrolabben i dag.. Satser på å få det til..
Den går relativt fin på tomgang, av og til noen nykk\host... Har også sett at eksostuppen (som er crome og som blir rengjort med fille i åpningen ved vask) var mer sotet enn vanlig.. Kanskje den får for mye bensin?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

har tatt diagnose nå... Ingen feilkoder.. Prøvde å koble fra lambda, fortsatt ingen feilkoder... Bilen blir verre og verre.. Får ettertenninger i eksosen. og hoster på alle turtall ved pådrag :(

Tenk folkens tenk!! Trenger råd... :(
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ole wrote:har tatt diagnose nå... Ingen feilkoder.. Prøvde å koble fra lambda, fortsatt ingen feilkoder... Bilen blir verre og verre.. Får ettertenninger i eksosen. og hoster på alle turtall ved pådrag :(

Tenk folkens tenk!! Trenger råd... :(
foreslår en komprisjonstest, eller sjekking av veivtapp, eller koilen, men da ville du kanskje fått en feilkode..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

skal sjekke komp.. Jeg har jo 9,0:1 siden det er 90 hk maskin.. Noen som vet hva det da skal bli i bar?
Veivtappen? jeg har jo long nose veiv... skulle det være ett problem på de nye da?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

ingen olje i det hele tatt på tennpluggkabler? Fuktighet nede ved tennpluggen? Fylt noe rar bensin i det siste?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Re: ujevn gange! Hjelp

Post by Sladd »

Ole wrote:ja da var dagen kommet der bilen ikke går skikkelig lenger.. hvis jeg på 1. eller 2 gir gir full gass fra litt over 1000rpm fjusker bilen meget.. akkurat som den hoster seg i gang, før den drar skikkelig fra ca 3000rpm og helt til rødmerkingen.. Slik har gullet aldrig oppført seg..
Noen tips før jeg skrur alt fra hverandre?
PS. Jeg har akkurat montert AF måler og turbotrykksmåler (får turbo en av dagene)...
Hei, Hadde du problemer før du monterte turbotrykksmåler og A/F måler?
Hvor monterte du signal inn på A/F måler? Viser turbotrykk's manometeret ditt vakum på tomgang (ca. 0,5-0,6 bar / 16-18 In.Hg) Hvis du har fått tukla med ledningen til CO2 sensoren din kan du få ganske rar gange på motoren og veldig feit blanding siden ECU antakelig tror blandingen du har er tynn.

Mvh
Thomas
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

har sjekket kompresjon med en dårlig biltema tester.. slik med gummikon i stedet for gjenget tapp.. Da fikk jeg ca 170 psi på alle 4...

Jeg har ca 20 psi vakum på måleren på tomgang (var nett ute og sjekket.. så vidt den går nå.. blir verre og verre)

Mekanisk høres den helt fin ut når den først går fint..

AF måleren er koblet in på ledningen mellom lambda sin tilkoblingsplugg og ECU. Ca der med kamgiveren.
AF måleren spretter jo som nevnt i tidligere tråd opp og ned på hele skalaen...

Jeg fikk problemene på fredag.. ca 2 uker etter jeg monterte AF og turbotrykksmåler...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Regner med du har prøvd å koble av AFmåleren ?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ole wrote:har sjekket kompresjon med en dårlig biltema tester.. slik med gummikon i stedet for gjenget tapp.. Da fikk jeg ca 170 psi på alle 4...

Jeg har ca 20 psi vakum på måleren på tomgang (var nett ute og sjekket.. så vidt den går nå.. blir verre og verre)

Mekanisk høres den helt fin ut når den først går fint..

AF måleren er koblet in på ledningen mellom lambda sin tilkoblingsplugg og ECU. Ca der med kamgiveren.
AF måleren spretter jo som nevnt i tidligere tråd opp og ned på hele skalaen...

Jeg fikk problemene på fredag.. ca 2 uker etter jeg monterte AF og turbotrykksmåler...
Normalt denne vandrer på tomgang. er først ved fullt pådrag disse viser noe stabilt.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

nå har jeg målt pluggledningene, som var greie, men har bestillt magnecore for å være sikker.. ;) har målt coiler. har målt og sjekket luftmengde måler.
Så da gikk vi i gang med å bytte lambda.. he he:) det var jo lettere sagt en gjort.. den satt litt fast kan man si.. men etter noen timer med bajonett sag, vinkelsliper og røff ordbruk er nå sonden ute i to deler.. må fikse en ny..
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Ole wrote:
Så da gikk vi i gang med å bytte lambda.. he he:) det var jo lettere sagt en gjort.. den satt litt fast kan man si.. men etter noen timer med bajonett sag, vinkelsliper og røff ordbruk er nå sonden ute i to deler.. må fikse en ny..
Hvor sitter lamda'n på våre 90-hestere? På manifolden eller på downpipe? Er litt spent, gamle 1.6 har den på manifold, 1.8 har den på downpipe, jeg gjetter på at 90-hestern også har den på downpipe?
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

sitter på downpipe ja... men det er jo uttak på manifoil også.. Får se om den blir flyttet opp dit.. Kanskje litt lettere å komme til når den står der. Skulle vel ikke være noe galt i å flytte den. Den satt J"#!% fast... men det som ikke går med makt, går med vold og vaselin! :)
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Post Reply