2 spørsmål om CO2
Moderator: Styremedlemmer
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
2 spørsmål om CO2
Hvor mye CO2 slipper en original MX5 ut ?
tenker da på en NA..
I EOn til Supercharger kittet så står det noen verdier om bla CO2 utslipp.
Noen som vet i hvilken måleenhet ? gr./miles gr/mil eller noe sært amrikansk som jeg må regne om til gr./mil..
Kravet (USA) er 3.4 og den slipper ut 1.3 med kompressor..
Så hvor mye er 3.4 og 1.3 i gr./mil
tenker da på en NA..
I EOn til Supercharger kittet så står det noen verdier om bla CO2 utslipp.
Noen som vet i hvilken måleenhet ? gr./miles gr/mil eller noe sært amrikansk som jeg må regne om til gr./mil..
Kravet (USA) er 3.4 og den slipper ut 1.3 med kompressor..
Så hvor mye er 3.4 og 1.3 i gr./mil
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Ingen aning når det gjelder 1,6 litern... men:
Jeg sjekka litt rundt sist nyttår - mest av nysgjerrighet. Vrient å finne Co2-utslipp på biler eldre enn 1996, men jeg mener en 1,8 131 hk 1996-modell hadde utslipp på 212 gram per km.
Ikke så veldig bra vs dagens biler. Men det skulle vel bare mangle at det ikke hadde skjedd litt på den fronten på ti år.
Jeg sjekka litt rundt sist nyttår - mest av nysgjerrighet. Vrient å finne Co2-utslipp på biler eldre enn 1996, men jeg mener en 1,8 131 hk 1996-modell hadde utslipp på 212 gram per km.
Ikke så veldig bra vs dagens biler. Men det skulle vel bare mangle at det ikke hadde skjedd litt på den fronten på ti år.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
fant ut at en NC 1,8L slipper ut 174 gr/km..
Er vrient å finne ut hvor mye eldre biler slipper ut, men det må da finnes slik info en plass..
Er vrient å finne ut hvor mye eldre biler slipper ut, men det må da finnes slik info en plass..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
skyter litt i løse luften nå, men det er jo renseteknikker som reduserer co2 utslipp... f.eks. katalysator o.l. som jo er på mx5´ene.. (så lenge de ikke er fjernet da) Og da blir det vel ikke direkte knyttet opp mot bensinforbruk? Bare lurer litt.. 

Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Men det kan ikke stemme at en NA med kompressor slipper ut kun 2,08 gram CO2 pr km...Vidar wrote:Fant ut at det var gr/miles..
Så da er det bare å gange med 1,6.
Men hvor mye slipper en orignal MX5 ut ?
tenker da på NA 115 hk..
Toyota Prius slipper ut 104 gram, og er en av de reneste bilene som finnes?
Det er ikke CO du mener, og ikke CO2
Det kunne passe bedre...
EDIT: Fant nå ut at det er CO, og ikke CO2.
http://www.dieselnet.com/standards/us/ld.php
Der er avgasskravene i usa
EDIT2: omregning fra g/miles til g/km: (g/mi * 0.621371192 = g/km).
EDIT3: mer info på Google.no
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Katalysatoren tar primært hånd om nitrogenoksider (NOx). CO2 kan den ikke fjerne.TraCkinG wrote:skyter litt i løse luften nå, men det er jo renseteknikker som reduserer co2 utslipp... f.eks. katalysator o.l. som jo er på mx5´ene.. (så lenge de ikke er fjernet da) Og da blir det vel ikke direkte knyttet opp mot bensinforbruk? Bare lurer litt..
http://www.vegvesen.no/sikkerbil/miljo_1.stm
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
På vanlig EU kontroll ja..cartman wrote:Husk at i Norge så er det max grensen på CO 0,5.Vidar wrote:Riktig at det var CO istedet for CO2..
Men søknaden min ser lovende ut alikevel..
Måtte skrive om ett lite avsnitt..
Bilen gikk igjennom EU kontrollen med kompressoren. Selv uten FM link
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Det står det i brosjyren, men er det dette tallet man skal beregne avgiften ut fra? Kikk på denne annonsen: http://tinyurl.com/2p8uyq , her står det at kombinert utslipp (hva nå det måtte være) er 196 g/km, og da må du plutselig fylle statskassa med 20.000 flere avgiftskroner enn hvis du går ut fra 174 g/km.Vidar wrote:fant ut at en NC 1,8L slipper ut 174 gr/km
edit: ehm, det kan vel kanskje tenkes at toliteren slipper ut 196 g/km, selv om den står oppført med 193 g/km i den norske brosjyren.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport