Lang Lagring av Mx-5?
Moderator: Styremedlemmer
Lang Lagring av Mx-5?
Skal et par år til utlandet og ser derfor desverre på muligheten for å selge min kjære mx5
Er så altfor glad i den at jeg nesten ikke vet om jeg klarer det
Spørsmålet mitt til dere er som følger
Hvis jeg skal lagre en bil i 3 år - hvordan går jeg frem med dette?
Hvordan lagres den best? - Her er vel svaret bukker fremfor rett på dekkene
Men bør den kjøres litt hvert år hvis mulig(bare litt inn og ut av garasjen og på en lokal småvei siden den kommer til å være uten skilter - det blir jo litt vanskeligere hvis den står på bukker), eller er det like greit å la den stå helt stille i 3 år (forutsatt at visse forbredelser er gjort på forhånd selvsagt - utifra hva jeg har lest på nettet er det viktigste å ha en full tank bensin, og la den stå på bukker - noe annet?)
Det ene aspektet er jo hvordan bilen teknisk har det etter 3 år i lagring, og et annet er det økonomiske - de pengene kunne jo kommet godt med...
Har noen her tanker på om en bil vil være mer eller mindre verdt hvis den har lav KM stand, men av eldre årgang?
Den har kun gått 30 000km, og er en Ltd edition Art Vin Red Mica (også kjent som Mahogany Mica)
Jeg vil jo ikke selge den når jeg kommer hjem - det er jo derfor jeg vurderer å beholde den- men likevel nysjerrig på hvordan alder vs km stand påvirker pris.
Noen erfaring her?
Noen andre her som har art vin red ltd edition? Jeg har hivertfall ennå ikke sett en.....
Ps. Tittet litt på finn for å "kjenne på" markedet igjen.
Så denne bilen fremdeles til salgs som jeg også så for 2 år siden da jeg kjøpte min....
Tough Sale!
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... s=8&tot=59
Er så altfor glad i den at jeg nesten ikke vet om jeg klarer det
Spørsmålet mitt til dere er som følger
Hvis jeg skal lagre en bil i 3 år - hvordan går jeg frem med dette?
Hvordan lagres den best? - Her er vel svaret bukker fremfor rett på dekkene
Men bør den kjøres litt hvert år hvis mulig(bare litt inn og ut av garasjen og på en lokal småvei siden den kommer til å være uten skilter - det blir jo litt vanskeligere hvis den står på bukker), eller er det like greit å la den stå helt stille i 3 år (forutsatt at visse forbredelser er gjort på forhånd selvsagt - utifra hva jeg har lest på nettet er det viktigste å ha en full tank bensin, og la den stå på bukker - noe annet?)
Det ene aspektet er jo hvordan bilen teknisk har det etter 3 år i lagring, og et annet er det økonomiske - de pengene kunne jo kommet godt med...
Har noen her tanker på om en bil vil være mer eller mindre verdt hvis den har lav KM stand, men av eldre årgang?
Den har kun gått 30 000km, og er en Ltd edition Art Vin Red Mica (også kjent som Mahogany Mica)
Jeg vil jo ikke selge den når jeg kommer hjem - det er jo derfor jeg vurderer å beholde den- men likevel nysjerrig på hvordan alder vs km stand påvirker pris.
Noen erfaring her?
Noen andre her som har art vin red ltd edition? Jeg har hivertfall ennå ikke sett en.....
Ps. Tittet litt på finn for å "kjenne på" markedet igjen.
Så denne bilen fremdeles til salgs som jeg også så for 2 år siden da jeg kjøpte min....
Tough Sale!
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... s=8&tot=59
- siemens
- 7200 RPM
- Posts: 1657
- Joined: 01 Oct 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 623
- Location: Svelvik
- Status: Offline
Her vil du få mange tips vil jeg tro, men en bil har ikke godt av og stå (tenker på rust angrep og pakninger som kan tørke ut, da vil du jo få lekasje)
Jeg hadde satt den på hjul ikke på bukk.
Kjøp deg et sett brukte hjul så behøver du ikke tenke på urunde hjul.
Det beste hadde vært om du hadde kjent en som kunne startet den engang i blant.
Verdi tap på bil blir bare gjetting, men vil tro alt fra 5000kr årlig til 15000kr.
Hadde JEG vært deg så hadde jeg solgt den jeg hadde hatt og kjøpt en ny da jeg kom tilbake fra usa
Jeg hadde satt den på hjul ikke på bukk.
Kjøp deg et sett brukte hjul så behøver du ikke tenke på urunde hjul.
Det beste hadde vært om du hadde kjent en som kunne startet den engang i blant.
Verdi tap på bil blir bare gjetting, men vil tro alt fra 5000kr årlig til 15000kr.
Hadde JEG vært deg så hadde jeg solgt den jeg hadde hatt og kjøpt en ny da jeg kom tilbake fra usa
Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: Lang Lagring av Mx-5?
denne står ca en km fra der jeg bor.. greit bilen har gått lite, men å prise en slik bil til 215 000 er litt drøyt.. ser de har gått ned til 175 000 nå, men spørsmålet er om noen gidder å betale 175 000 kr for en 1,6 med lav km..Rasmus79 wrote: Ps. Tittet litt på finn for å "kjenne på" markedet igjen.
Så denne bilen fremdeles til salgs som jeg også så for 2 år siden da jeg kjøpte min....
Tough Sale!
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... s=8&tot=59
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
Oh yeah! jeg har jo tenkt tanken!Vidar wrote:Selg den, kjøp den en i MSM i USA og importer den til Norge
Få med litt sweet rims og decke den ut med litt oppgraderinger før jeg tar den med hjem. Det burde vel fremdeles kunne være litt penger å spare til tross for toll-kulen jeg får når jeg kommer hjem?
Eneste er at jeg liker så godt det lille tre-verket som er i bilen
Og jeg har ennå ikke sett det i den nye modellen.
Dessuten er det noe med NB som er mer klassisk enn det de gjorde med den nye (heter den forresten NC? eller er det bare "post 06 modellen")
Men det er jo bare personlig smak. Den nye er nok mer sporty i utseende - jeg føler bare NBen har litt mer den klassiske britiske racing looken.
Interresant det du sier om at den skal stå på dekk. Kan alltids få tak i noen gamle. Når du sier det å starte den fra tid til annen - holder det å bare starte den i garasjen og la den gå på tomgang? Eller bør den kjøres rundt.
Kjenner noen som har en garasje oppi Gudbrandsdalen jeg kunne fått litt plass i, men hadde jo tenkt å avskilte den i såfall.
Re: Lang Lagring av Mx-5?
denne står ca en km fra der jeg bor.. greit bilen har gått lite, men å prise en slik bil til 215 000 er litt drøyt.. ser de har gått ned til 175 000 nå, men spørsmålet er om noen gidder å betale 175 000 kr for en 1,6 med lav km..[/quote]
Selgeren burde hivertfall hatt vett nok til å ta nye bilder av den. Gjøre NOE som får den til å virke litt anderledes enn den gjorde for halvannet år siden da den også stod på finn.....
Lett å avskrive noe som ingen andre heller har lyst på.
Selgeren burde hivertfall hatt vett nok til å ta nye bilder av den. Gjøre NOE som får den til å virke litt anderledes enn den gjorde for halvannet år siden da den også stod på finn.....
Lett å avskrive noe som ingen andre heller har lyst på.
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Tror det var en MazdaSpeed Miata Vidar siktet til, orginal turbomatet NB, like denneRasmus79 wrote:Oh yeah! jeg har jo tenkt tanken!Vidar wrote:Selg den, kjøp den en i MSM i USA og importer den til Norge
Få med litt sweet rims og decke den ut med litt oppgraderinger før jeg tar den med hjem. Det burde vel fremdeles kunne være litt penger å spare til tross for toll-kulen jeg får når jeg kommer hjem?
Eneste er at jeg liker så godt det lille tre-verket som er i bilen
Og jeg har ennå ikke sett det i den nye modellen.
Dessuten er det noe med NB som er mer klassisk enn det de gjorde med den nye (heter den forresten NC? eller er det bare "post 06 modellen")
Men det er jo bare personlig smak. Den nye er nok mer sporty i utseende - jeg føler bare NBen har litt mer den klassiske britiske racing looken.
Interresant det du sier om at den skal stå på dekk. Kan alltids få tak i noen gamle. Når du sier det å starte den fra tid til annen - holder det å bare starte den i garasjen og la den gå på tomgang? Eller bør den kjøres rundt.
Kjenner noen som har en garasje oppi Gudbrandsdalen jeg kunne fått litt plass i, men hadde jo tenkt å avskilte den i såfall.



http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7283958
3. generasjon Miata/MX-5 heter som du nevner NC

-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Var MazdaSpeed Miatan jeg sikta til ja..AJF wrote:Tror det var en MazdaSpeed Miata Vidar siktet til, orginal turbomatet NB, like denneRasmus79 wrote:Oh yeah! jeg har jo tenkt tanken!Vidar wrote:Selg den, kjøp den en i MSM i USA og importer den til Norge
Få med litt sweet rims og decke den ut med litt oppgraderinger før jeg tar den med hjem. Det burde vel fremdeles kunne være litt penger å spare til tross for toll-kulen jeg får når jeg kommer hjem?
Eneste er at jeg liker så godt det lille tre-verket som er i bilen
Og jeg har ennå ikke sett det i den nye modellen.
Dessuten er det noe med NB som er mer klassisk enn det de gjorde med den nye (heter den forresten NC? eller er det bare "post 06 modellen")
Men det er jo bare personlig smak. Den nye er nok mer sporty i utseende - jeg føler bare NBen har litt mer den klassiske britiske racing looken.
Interresant det du sier om at den skal stå på dekk. Kan alltids få tak i noen gamle. Når du sier det å starte den fra tid til annen - holder det å bare starte den i garasjen og la den gå på tomgang? Eller bør den kjøres rundt.
Kjenner noen som har en garasje oppi Gudbrandsdalen jeg kunne fått litt plass i, men hadde jo tenkt å avskilte den i såfall.![]()
Ikke mye treverk i den
:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7283958
3. generasjon Miata/MX-5 heter som du nevner NC
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Det høres ut på meg som om du ikke ville anbefale den å stå så lenge - selv om den ble kjørt noen hundre meter i ny og ne?siemens wrote: Men det er masse som her som sier FARE
Ville jo selvsagt gitt den en god voksing med litt sealer før jeg dro, men det er kanskje ikke karosseriet som du tenker på som største problem?
Hører gjerne ytterliggere tanker om problemene som kan oppstå. Klarer ikke helt å bestemme meg om dette....
- siemens
- 7200 RPM
- Posts: 1657
- Joined: 01 Oct 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 623
- Location: Svelvik
- Status: Offline
Faren er at du kan få kostnader da du skal ha bilen på veien i gjenn.Rasmus79 wrote:Det høres ut på meg som om du ikke ville anbefale den å stå så lenge - selv om den ble kjørt noen hundre meter i ny og ne?siemens wrote: Men det er masse som her som sier FARE
Ville jo selvsagt gitt den en god voksing med litt sealer før jeg dro, men det er kanskje ikke karosseriet som du tenker på som største problem?
Hører gjerne ytterliggere tanker om problemene som kan oppstå. Klarer ikke helt å bestemme meg om dette....
Pakniger og foringer mister smidigheten sin og dempere kan sette seg evt begynner og lekke.
sikkert andre som har mere og tilføye her,
Du burde ha forsikring på bilen og du må nok vise bilen din før du kan sette den på veien i gjenn. (spørs hvor lenge bilen er avskiltet)
Kostnads messig lønner deg seg og selge for så og kjøpe ny.
Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
en bil som står stille på dekka over lang tid vil med stor sannsynlighet få hjullagerproblemer når den igjen tas i bruk..siemens wrote: Kjøp deg et sett brukte hjul så behøver du ikke tenke på urunde hjul.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- siemens
- 7200 RPM
- Posts: 1657
- Joined: 01 Oct 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 623
- Location: Svelvik
- Status: Offline
Men hva med fjører og dempere da??_mx5_Rune_ wrote:en bil som står stille på dekka over lang tid vil med stor sannsynlighet få hjullagerproblemer når den igjen tas i bruk..siemens wrote: Kjøp deg et sett brukte hjul så behøver du ikke tenke på urunde hjul.
Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
dessuten vil jo ev. oppgraderinger/tilbehør som kjøpes til en bil i USA bli "momsfrie" siden det er verdien av kjøpssummen som det regnes ut i fra 
Så kjøpes det turbo/felger ++++ så er det faktisk en del tusen å spare avhengig av hva en kjøper. Samt muligheten til å ta med litt ekstra
Ellers så hadde jeg ikke vært i tvil ang. salg av bilen. Hvis det er NB du har så kan en anta en salgspris på 150K (seff avhengig av motor, km osv osv). Det er myyyye snadder du kan få til den prisen i USA. Mazdaspeed'en ligger jo på ca 100K++ i USA. dvs +/-50K til oppgraderinger det
for å sette det på spissen.

Så kjøpes det turbo/felger ++++ så er det faktisk en del tusen å spare avhengig av hva en kjøper. Samt muligheten til å ta med litt ekstra

Ellers så hadde jeg ikke vært i tvil ang. salg av bilen. Hvis det er NB du har så kan en anta en salgspris på 150K (seff avhengig av motor, km osv osv). Det er myyyye snadder du kan få til den prisen i USA. Mazdaspeed'en ligger jo på ca 100K++ i USA. dvs +/-50K til oppgraderinger det

94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg