Page 1 of 2
Lang Lagring av Mx-5?
Posted: 21 May 2007, 14:34
by Rasmus79
Skal et par år til utlandet og ser derfor desverre på muligheten for å selge min kjære mx5
Er så altfor glad i den at jeg nesten ikke vet om jeg klarer det
Spørsmålet mitt til dere er som følger
Hvis jeg skal lagre en bil i 3 år - hvordan går jeg frem med dette?
Hvordan lagres den best? - Her er vel svaret bukker fremfor rett på dekkene
Men bør den kjøres litt hvert år hvis mulig(bare litt inn og ut av garasjen og på en lokal småvei siden den kommer til å være uten skilter - det blir jo litt vanskeligere hvis den står på bukker), eller er det like greit å la den stå helt stille i 3 år (forutsatt at visse forbredelser er gjort på forhånd selvsagt - utifra hva jeg har lest på nettet er det viktigste å ha en full tank bensin, og la den stå på bukker - noe annet?)
Det ene aspektet er jo hvordan bilen teknisk har det etter 3 år i lagring, og et annet er det økonomiske - de pengene kunne jo kommet godt med...
Har noen her tanker på om en bil vil være mer eller mindre verdt hvis den har lav KM stand, men av eldre årgang?
Den har kun gått 30 000km, og er en Ltd edition Art Vin Red Mica (også kjent som Mahogany Mica)
Jeg vil jo ikke selge den når jeg kommer hjem - det er jo derfor jeg vurderer å beholde den- men likevel nysjerrig på hvordan alder vs km stand påvirker pris.
Noen erfaring her?
Noen andre her som har art vin red ltd edition? Jeg har hivertfall ennå ikke sett en.....
Ps. Tittet litt på finn for å "kjenne på" markedet igjen.
Så denne bilen fremdeles til salgs som jeg også så for 2 år siden da jeg kjøpte min....
Tough Sale!
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... s=8&tot=59
Posted: 21 May 2007, 17:22
by siemens
Her vil du få mange tips vil jeg tro, men en bil har ikke godt av og stå (tenker på rust angrep og pakninger som kan tørke ut, da vil du jo få lekasje)
Jeg hadde satt den på hjul ikke på bukk.
Kjøp deg et sett brukte hjul så behøver du ikke tenke på urunde hjul.
Det beste hadde vært om du hadde kjent en som kunne startet den engang i blant.
Verdi tap på bil blir bare gjetting, men vil tro alt fra 5000kr årlig til 15000kr.
Hadde JEG vært deg så hadde jeg solgt den jeg hadde hatt og kjøpt en ny da jeg kom tilbake fra usa
Posted: 21 May 2007, 17:32
by Vidar
Selg den, kjøp den en i MSM i USA og importer den til Norge

Re: Lang Lagring av Mx-5?
Posted: 21 May 2007, 22:27
by _mx5_Rune_
denne står ca en km fra der jeg bor.. greit bilen har gått lite, men å prise en slik bil til 215 000 er litt drøyt.. ser de har gått ned til 175 000 nå, men spørsmålet er om noen gidder å betale 175 000 kr for en 1,6 med lav km..
Posted: 22 May 2007, 10:00
by Rasmus79
Vidar wrote:Selg den, kjøp den en i MSM i USA og importer den til Norge

Oh yeah! jeg har jo tenkt tanken!
Få med litt sweet rims og decke den ut med litt oppgraderinger før jeg tar den med hjem. Det burde vel fremdeles kunne være litt penger å spare til tross for toll-kulen jeg får når jeg kommer hjem?
Eneste er at jeg liker så godt det lille tre-verket som er i bilen
Og jeg har ennå ikke sett det i den nye modellen.
Dessuten er det noe med NB som er mer klassisk enn det de gjorde med den nye (heter den forresten NC? eller er det bare "post 06 modellen")
Men det er jo bare personlig smak. Den nye er nok mer sporty i utseende - jeg føler bare NBen har litt mer den klassiske britiske racing looken.
Interresant det du sier om at den skal stå på dekk. Kan alltids få tak i noen gamle. Når du sier det å starte den fra tid til annen - holder det å bare starte den i garasjen og la den gå på tomgang? Eller bør den kjøres rundt.
Kjenner noen som har en garasje oppi Gudbrandsdalen jeg kunne fått litt plass i, men hadde jo tenkt å avskilte den i såfall.
Re: Lang Lagring av Mx-5?
Posted: 22 May 2007, 10:03
by Rasmus79
denne står ca en km fra der jeg bor.. greit bilen har gått lite, men å prise en slik bil til 215 000 er litt drøyt.. ser de har gått ned til 175 000 nå, men spørsmålet er om noen gidder å betale 175 000 kr for en 1,6 med lav km..[/quote]
Selgeren burde hivertfall hatt vett nok til å ta nye bilder av den. Gjøre NOE som får den til å virke litt anderledes enn den gjorde for halvannet år siden da den også stod på finn.....
Lett å avskrive noe som ingen andre heller har lyst på.
Posted: 22 May 2007, 10:50
by AJF
Rasmus79 wrote:Vidar wrote:Selg den, kjøp den en i MSM i USA og importer den til Norge

Oh yeah! jeg har jo tenkt tanken!
Få med litt sweet rims og decke den ut med litt oppgraderinger før jeg tar den med hjem. Det burde vel fremdeles kunne være litt penger å spare til tross for toll-kulen jeg får når jeg kommer hjem?
Eneste er at jeg liker så godt det lille tre-verket som er i bilen
Og jeg har ennå ikke sett det i den nye modellen.
Dessuten er det noe med NB som er mer klassisk enn det de gjorde med den nye (heter den forresten NC? eller er det bare "post 06 modellen")
Men det er jo bare personlig smak. Den nye er nok mer sporty i utseende - jeg føler bare NBen har litt mer den klassiske britiske racing looken.
Interresant det du sier om at den skal stå på dekk. Kan alltids få tak i noen gamle. Når du sier det å starte den fra tid til annen - holder det å bare starte den i garasjen og la den gå på tomgang? Eller bør den kjøres rundt.
Kjenner noen som har en garasje oppi Gudbrandsdalen jeg kunne fått litt plass i, men hadde jo tenkt å avskilte den i såfall.
Tror det var en MazdaSpeed Miata Vidar siktet til, orginal turbomatet NB, like denne

Ikke mye treverk i den

:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7283958
3. generasjon Miata/MX-5 heter som du nevner NC

Posted: 22 May 2007, 12:41
by siemens
Holder evt og bare kjøre den 100meter og tilbake til garasjen.
Da vil ikke bremser og støtdempere sette seg og olja vil smøre pakninger +++
Men det er masse som her som sier FARE
Posted: 22 May 2007, 13:35
by Vidar
AJF wrote:Rasmus79 wrote:Vidar wrote:Selg den, kjøp den en i MSM i USA og importer den til Norge

Oh yeah! jeg har jo tenkt tanken!
Få med litt sweet rims og decke den ut med litt oppgraderinger før jeg tar den med hjem. Det burde vel fremdeles kunne være litt penger å spare til tross for toll-kulen jeg får når jeg kommer hjem?
Eneste er at jeg liker så godt det lille tre-verket som er i bilen
Og jeg har ennå ikke sett det i den nye modellen.
Dessuten er det noe med NB som er mer klassisk enn det de gjorde med den nye (heter den forresten NC? eller er det bare "post 06 modellen")
Men det er jo bare personlig smak. Den nye er nok mer sporty i utseende - jeg føler bare NBen har litt mer den klassiske britiske racing looken.
Interresant det du sier om at den skal stå på dekk. Kan alltids få tak i noen gamle. Når du sier det å starte den fra tid til annen - holder det å bare starte den i garasjen og la den gå på tomgang? Eller bør den kjøres rundt.
Kjenner noen som har en garasje oppi Gudbrandsdalen jeg kunne fått litt plass i, men hadde jo tenkt å avskilte den i såfall.
Tror det var en MazdaSpeed Miata Vidar siktet til, orginal turbomatet NB, like denne

Ikke mye treverk i den

:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7283958
3. generasjon Miata/MX-5 heter som du nevner NC

Var MazdaSpeed Miatan jeg sikta til ja..
Posted: 23 May 2007, 16:15
by Rasmus79
siemens wrote:
Men det er masse som her som sier FARE
Det høres ut på meg som om du ikke ville anbefale den å stå så lenge - selv om den ble kjørt noen hundre meter i ny og ne?
Ville jo selvsagt gitt den en god voksing med litt sealer før jeg dro, men det er kanskje ikke karosseriet som du tenker på som største problem?
Hører gjerne ytterliggere tanker om problemene som kan oppstå. Klarer ikke helt å bestemme meg om dette....
Posted: 23 May 2007, 16:43
by biXen
J... mye avgifter ved inntak av MSM ja, har grubla litt på det selv.
Ang. bilen din så hadde jeg selv solgt, uten tvil. Det er såpass mange kjekke biler til salgs når du kommer tilbake også. Nok av dem i Norge, og om det ikke skulle være så er det mange i Tyskland

Posted: 24 May 2007, 22:40
by siemens
Rasmus79 wrote:siemens wrote:
Men det er masse som her som sier FARE
Det høres ut på meg som om du ikke ville anbefale den å stå så lenge - selv om den ble kjørt noen hundre meter i ny og ne?
Ville jo selvsagt gitt den en god voksing med litt sealer før jeg dro, men det er kanskje ikke karosseriet som du tenker på som største problem?
Hører gjerne ytterliggere tanker om problemene som kan oppstå. Klarer ikke helt å bestemme meg om dette....
Faren er at du kan få kostnader da du skal ha bilen på veien i gjenn.
Pakniger og foringer mister smidigheten sin og dempere kan sette seg evt begynner og lekke.
sikkert andre som har mere og tilføye her,
Du burde ha forsikring på bilen og du må nok vise bilen din før du kan sette den på veien i gjenn. (spørs hvor lenge bilen er avskiltet)
Kostnads messig lønner deg seg og selge for så og kjøpe ny.
Posted: 24 May 2007, 22:45
by _mx5_Rune_
siemens wrote:
Kjøp deg et sett brukte hjul så behøver du ikke tenke på urunde hjul.
en bil som står stille på dekka over lang tid vil med stor sannsynlighet få hjullagerproblemer når den igjen tas i bruk..
Posted: 24 May 2007, 22:47
by siemens
_mx5_Rune_ wrote:siemens wrote:
Kjøp deg et sett brukte hjul så behøver du ikke tenke på urunde hjul.
en bil som står stille på dekka over lang tid vil med stor sannsynlighet få hjullagerproblemer når den igjen tas i bruk..
Men hva med fjører og dempere da??
Posted: 25 May 2007, 16:50
by m1chael
dessuten vil jo ev. oppgraderinger/tilbehør som kjøpes til en bil i USA bli "momsfrie" siden det er verdien av kjøpssummen som det regnes ut i fra
Så kjøpes det turbo/felger ++++ så er det faktisk en del tusen å spare avhengig av hva en kjøper. Samt muligheten til å ta med litt ekstra
Ellers så hadde jeg ikke vært i tvil ang. salg av bilen. Hvis det er NB du har så kan en anta en salgspris på 150K (seff avhengig av motor, km osv osv). Det er myyyye snadder du kan få til den prisen i USA. Mazdaspeed'en ligger jo på ca 100K++ i USA. dvs +/-50K til oppgraderinger det

for å sette det på spissen.