forvandlet til denne bilen:

Så hvorfor selge en av verdens råeste sportsbiler etter bare 150 mil bak spakene til fordel for en Miata ?
Etter å ha pisket den tidligere NA'en min et par sesonger og oppgradert det meste på bilen til gofastbits var neste steg å bygge ny motor med smidd innmat og større turbo. Da jeg rundt samme tidspunkt fikk meg ny jobb med litt ekstra cashflow fikk jeg det innfallet at jeg i stedet skulle gå for et skikkelig rått utgangskpunkt som starter der hvor MX5'en var i dag.
Etter litt grubling kom jeg fram til at en NSX var overkommelig og et helt rå bil.
I november var den i garasjen og klar for TLC under vinterlagringen.
Masse deler ble bestilt for å gjøre den klar til banekjøring til sommeren fra et respektert firma i NSX-miljøet ved navn Science of Speed (SoS).
Når våren kom og blien ble tatt i bruk på solskinnsdager ble jeg aldri helt tilfreds med hvordan bilen oppførte seg på veien. Etter en 4-hjulskontroll ble det påvist at toe og camber i front var helt på jordet etter at tidligere eier hadde byttet ut foringer på venstre side samt at klovenen jeg kjøpte av hadde montert de retningsbestemte dekkene feil vei. Dette gjorde ting mye bedre men den var fortsatt ganske seig og slitsom å svinge med.
En annen ting som var uvant var den langbente giringen. I 2nd gir traff jeg sperra på 130 mens 3. gir varte til 190 kmt. Dvs. at man i praksis har 2 gir og boltre seg med på Rudskogen. Løsningen på dette er å bytte utveksling i bakaksel men dette koster mer enn et komplett FM2 kit... + arbeid som man ikke skal kjimse av da NSX har transaxel.
Den siste tingen som var avgjørende for at jeg annonserte den etter påske var at SoS ikke hadde klart å levere en eneste av de 15 delene jeg hadde bestilt 5 mnd. i forveien. Til tross for 34 mail og 4 telefonsamtaler kjørte de på med bullshit som at halvparten av delene ikke var på lager som de hadde sagt og måtte bestilles fra Japan, containeren hadde falt av en trailer, båten måtte tilbake til havn pga. uvær . bla bla bullshit bla bla osv.
Alt var selvsagt betalt i forveien. Jeg brukte 1 mnd. på å kanselere ordren og få tilbake pengene etter trusler om å legge ut litt mail på NSXprime. Horer...
Da jeg var avhengig av delene for å bruke bilen på bane ble valget valget om å selge tatt. Det er få kjøpere på en slik bil så om ikke den ble annonsert denne våren måtte jeg mest sansynlig ventet til neste år.
Andre sjarmerende ting: Delepriser fra helvete, ingen turbo og ultradyre alternativer, svakhet i design av oljepanne/pickup spes i seige lange svinger som langsvingen på Rudskogen, 16 år gammel bil er 16 år gammel bil uansett hvor pertentlig tidligere eier har vært.
Men hva var bra med NSX ?
Det er en fabelaktig GT bil. Det å kjøre en tur i Maridalen eller andre godveier som jeg tidligere lekte meg på med NA'en ble for trangt med NSX. Den har enorme fartsressurser så kosen ble å leke seg på flerfeltsveier i stedet. Den er utrolig høyfartsstabil og tar forbilkjøringer som ingenting annet jeg har testet. Ultra kvikk respons og deilig sang bak ryggen fra 8000rpm VTEC V6'er.
Komfor og kvalitet på hele bilen var også i en klasse for seg. Honda kan virkelig å bygge biler. Hadde det ikke vært for at SoS tok meg bakfra i 5mnd. og stanset alle modifikasjonsplanene mine ville denne vært å sett på det meste av banetreff i år. Med org felgene på som jeg aldri rakk å prøve hadde feelingen i styringen mest sansynlig blitt bra også.
Well, nok Honda snakk og syting.
At det ble MX5 igjen var egentlig litt tilfeldig. Jeg har litt behov for å alltid prøve noe nytt så jeg tenkte lenge på en Opel Speedster eller en annen bil som var duganes på bane. Elise er uaktuelt pga. Rover motoren. Speedsteren er jo også en engelsk bil under plastikken noe jeg fikk i vrangstrupen etter å ha eid en Mini tidligere (den orginale dødsfella med A-series dampmaskinmotor).
Jeg snuste også litt på Porche men har funnet ut at jeg aldri kan eie en bil med hekkmotor da noe ikke rimer med logikken ( og det uten å faktisk ha prøvd en) Den eneste aktuelle måtte bli en 944 Turbo som i det minste har motoren i riktig ende men disse begynner nå å bli gamle.
Da var det bare japser igjen og det er uaktuelt å kjøre Datsun. 3. gen MR2 kunne være en kandidat men jeg kan ikke kjøre en bil som ser ut som en Corolla i begge ender.
RX7 FD var så vidt innom jernebarken også før alle bildene av raste motorer og bensinforbruk på 1.5 liter ved pen kjøring dukket opp i hodet mitt.
Til slutt endte jeg opp med at jeg enten måtte ha en NC sport eller en nyere 2003+ NB 1.8 med 6trinn og sperre + FM2 selvsagt.
NC sport blir for dyrt og det finnes kun et eneste turboalternativ fra Blitz som ikke akkurat gir allverdens med krutt.
Når jeg fant den røde MSM'en på finn og fikk meg en prøvetur var egentlig valget avgjort. Ikke nødvendigvis MSM da en 2003+ NB med Understell og FM2 blir råere og nesten billigere. Fordelen med MSM er at man får en Miata som er godkjent med Turbo. For turbo MÅ jeg ha.
Så hvordan er en MSM å kjøre ?
Etter en laaaang tur på det meste av kronglete veier mellom Gardemoen og Sandvika må jeg bare si at denne bilen er fooookings dødsdeilig å kjøre slik som den ble satt opp fra fabrikken. Råe bremser, Deilig drag når turboen setter inn, overraskende bra understell, sperre som gjør det føøønny ut av rundkjøringer, deilig komfor i forhold til NA og bra Bose Stereo og andre detaljer. Ikke er den gal å se på heller.
Jeg er bare helt utrolig fornøyd med å ende opp med MX5 igjen. Styreresponsen, balansen og feelingen i denne bilen uansett om det er NA,NB eller NC er helt overlegen alt allnet jeg har prøvd. En Elise er sikkert enda mer finslipt men jeg tviler på at den fungerer like bra til kosekjøring, jobbkjøring, vinterkjøring, køkjøring osv. som en MX-5. Et perfekt kompromiss.
Men hva kan bli bedre ?
- Girkassen er en tanke for lavt drevet. Slik motorkarakteristikken er nå går det bra men når jeg kryper opp mot 270 som er målet kan jeg se for meg at det blir litt for mye giring. I 6.gir gjør den 100 km/t på 3000rpm. De selger 3.6 og 3.9 finaldrive i USA til en helt grei pris så det blir løsningen om det viser seg å være et problem. Med 3.63 vil 1-5 gir blir likt som 5.trinnskassa på 1.8 NA og NB men 6. gir blir høyere. Perfekt for å suse gjennom Tyskland på vei til Nürburgring

- Setene er alt for høye. Jeg får ikke på hjelmen under taket og sikten i bilen blir dårlig pga. speil og overkant av vinduet i veien. Jeg rev derfor ut førersetet 1 time etter jeg fikk bilen og satte inn det gamle Sparco Sprint setet midlertidig inntil jeg får tak i et Sparco Roadster sete som har litt bedre komfor enn Sprint.
- Felgene ser rå ut men er laget av glass. Det skal ikke mye til for å ripe opp eller bunne felgene med den lave profilen. Om en går i stykker er det vanskelig og få tak i nye.
Planer for bilen:
Da det ble en hel del til overs fra Honda salget blir det å tømme FM for morsomme MSM deler så snart jeg finner ut hva annet jeg trenger.
Etter å ha planlagt modifikasjoner på NSX'n blir jo det å shoppe deler til MSM som å kjøpe smågodt på smartclub i forhold.
I første omgang blir det "big enchilada, veltebøyle og sete på menyen.
På lengre sikt skal Blouch turbos får installere et nytt kompressorhjul på turboen samt at jeg konverterer over til E85. Det skjer neppe før til vinteren.
Ellers har jeg 4 stk. 15" Rota Attack liggende som venter på noen Toyo R888.
Understell og bremser virker veldig bra orginalt. MSM har kraftigere krengestag og stivere fjærer og dempere enn NB sport.
Bilen har bare gått 12000 km så alt er supertight og shipshape i alle understellskomponenter. Jeg satser på at dette holder på bane inntil det motsatte er bevist. Det kan skje i morgen på NSK treff, Rudskogen, for da skal jeg endelig få kjørt litt på bane i år!!!