Ny eller gammel MX-5?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

BlackSpecial
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 18 Sep 2004, 02:00
Location: Lørenskog
Status: Offline

Ny eller gammel MX-5?

Post by BlackSpecial »

Hei,
Er veldig i tvil om dagen. Må enten oppgradere min NA (som jeg er blitt ganske glad i) eller kjøpe meg en nyere (NB). Grunnen er at lakken ser ut som om den er skutt på med hagle, det er hull i skinnsetene og felgene flasser nesten like mye som meg selv.
Jeg ga 65.000,- for 3 år siden, sveiset nye kanaler og den har siden gått uten et eneste problem.

Ser for meg at oppgraderingen kan komme til å koste 30-40.000.

Noen som kan gi meg moralsk støtte i den ene eller andre retningen?
* 1992 Black Special (CH) 115 ps, Leder beige, andere Alufelgen, spez.Interieur, Chrom-Einstiege, elektrische Antenne, Persenning schwarz, ABS.
* 2008 Volvo V70 D5 Geartronic Summum
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

Behold den du har, du skrev du ikke hadde hatt noe tull med den du har nå.

Den nye bilen KAN fort koste deg mye mere enn 30-40 000kr.
Ikke minst, da du har påkosta de pengene vil du få en helt strøken na :wink:

Jeg hadde beholdt gammle bilen

P.s du vet hva du har men vet ikke hva du får
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Vanskelig å si da. Det er jo "bare" en bil. Men jeg vurderte jo å gå fra NB til Mazdaspeed selv. La ut bilen for salg... i 10 minutt så fjerna jeg den igjen. Vanskelig gitt :) Men den er jo alt i orden med da. 40,000 på en eldre bil, ikke vet jeg. En god deal på lakkering og setene koster nok likevel 20-25 ja :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Jeg hadde gått for NB for å ha eid en NB også...

men jeg ville heller ha en strøken NA enn en sliten og stygg NB :lol:
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
okhandel
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 102
Joined: 29 Aug 2006, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by okhandel »

Behold gamle bilen du. Da vet du hva du har. Kommer tross alt et stykke på vei med den summen du har skissert. :D
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16

'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

omtrekking av seter koster ikke stort. 2-4K. Og da får du strøkne seter. Lakkering er vel det som koster litt..men resultatet blir fortreffelig :)
Alle oppgraderinger unntatt lakkering trenger ikke koste stort. Så jeg ville personlig avventet litt. Gikk selv over fra NA til NB etter 7 mnd med NA. Men jeg var fast bestemt på å ha nyere bil. Den jeg hadde var teknisk og optisk strøken. Så jeg anbefaler å veie opp + kontra - sider.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Selg og kjøp en nyere 1.8. Den eneste du gjør en tjeneste ved å pusse opp den du har for de summene du nevner er neste eier.
Gamle biler blir bare gamlere har jeg lært.
BlackSpecial
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 18 Sep 2004, 02:00
Location: Lørenskog
Status: Offline

Post by BlackSpecial »

Takk for innspill! Jeg får tenke på det. Er litt skeptisk til å omlakkere en så gammel bil...
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

ingenting er som å kjøre en strøken bil man vet at man selv har pussa opp.. om man liker å pusle med bil er jo valget om å beholde den enkelt.. jeg ville helt klart ha beholdt bilen og fått den strøken.. nå skal det siers at jeg er na-fantast og aldri kunne ha tenkt å bytta ut bilen min med en nb eller nc for etter min mening er det na som er den sportslige og ordentlige mx5en.. men men.. smak og behag..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

snakket med et parr fra rogaland på sommerturen og de hadde hatt en na og nå kjøpt seg en nb, de syntes na,n hadde sjel i forhold til nb,n de hadde kjøpt.

Jeg blir vel sett som bin laden nå regner jeg med :twisted:
Nå kan ikke jeg personelig si noe om nb for jeg har aldri kjørt en nb.

Lett the fighting begin 8)
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
BlackSpecial
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 18 Sep 2004, 02:00
Location: Lørenskog
Status: Offline

Post by BlackSpecial »

Jeg synes faktisk at NA er en penere bil enn NB. Det er fronten med lyktene som gjør det. NA ser jo ikke bra ut med lyktene oppe, men ekstra kjørelys gjør jo at jeg aldri bruker dem.

Foreløpig føler jeg at det er en overvekt for at jeg beholder NAen. HVis jeg ikke klarer å bestemme meg blir det kanskje en BMW Z1 i stedet...
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg ser på NB som en forbedret versjon av NA. De deler jo mesteparten av komponentene så om ikke denne sjelen var sveiset fast i vippelyktene bør den fortsatt eksistere i NB. NC derimot er jo et helt annet vesen som kun deler girkasse med forgjengerne.

Hva er "bedre" med NB ?
- Den har gode lykter som ikke ble designet på 80 tallet.
- Den er stivere i karoseriet og har alle stagene som kom etter 94
- Interiøret er penere og tightere
- Penere bakluke
- De har mer effekt og en ny generasjon(er) BP motor med fetere topp og enda bedre potensialet ved trimming.
- Alle inkludert 1.6 har sterkere diff.
- Penere felgere som er større enn 14"
- Det er en nyere bil. Rett og slett.

BMW Z1 ? LOL
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Enig med arildh, alt det er det som gjør at jeg personlig liker NB bedre. Men akkurat fra siden er linja til NA hakket finere, men det er ikke mye.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

NA eller NB? De har fordeler og ulemper begge to. Uansett får du det veldig morro, bare hold deg unna Z1. Tøft konsept men vær klar over at det er en renspikka E30 :( .
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg hadde fòrst en na, byttet til nb, byttet sà til na igjen, fikk lyst pà mazdaspeed,. men fant ut det er na eg liker best, sà eg bygger heller en na eg liker spess,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply