Page 1 of 2
Ny eller gammel MX-5?
Posted: 04 Jul 2007, 13:19
by BlackSpecial
Hei,
Er veldig i tvil om dagen. Må enten oppgradere min NA (som jeg er blitt ganske glad i) eller kjøpe meg en nyere (NB). Grunnen er at lakken ser ut som om den er skutt på med hagle, det er hull i skinnsetene og felgene flasser nesten like mye som meg selv.
Jeg ga 65.000,- for 3 år siden, sveiset nye kanaler og den har siden gått uten et eneste problem.
Ser for meg at oppgraderingen kan komme til å koste 30-40.000.
Noen som kan gi meg moralsk støtte i den ene eller andre retningen?
Posted: 04 Jul 2007, 13:35
by siemens
Behold den du har, du skrev du ikke hadde hatt noe tull med den du har nå.
Den nye bilen KAN fort koste deg mye mere enn 30-40 000kr.
Ikke minst, da du har påkosta de pengene vil du få en helt strøken na
Jeg hadde beholdt gammle bilen
P.s du vet hva du har men vet ikke hva du får
Posted: 04 Jul 2007, 14:52
by biXen
Vanskelig å si da. Det er jo "bare" en bil. Men jeg vurderte jo å gå fra NB til Mazdaspeed selv. La ut bilen for salg... i 10 minutt så fjerna jeg den igjen. Vanskelig gitt

Men den er jo alt i orden med da. 40,000 på en eldre bil, ikke vet jeg. En god deal på lakkering og setene koster nok likevel 20-25 ja

Posted: 04 Jul 2007, 15:01
by Fred
Jeg hadde gått for NB for å ha eid en NB også...
men jeg ville heller ha en strøken NA enn en sliten og stygg NB

Posted: 04 Jul 2007, 15:18
by okhandel
Behold gamle bilen du. Da vet du hva du har. Kommer tross alt et stykke på vei med den summen du har skissert.

Posted: 04 Jul 2007, 16:02
by m1chael
omtrekking av seter koster ikke stort. 2-4K. Og da får du strøkne seter. Lakkering er vel det som koster litt..men resultatet blir fortreffelig
Alle oppgraderinger unntatt lakkering trenger ikke koste stort. Så jeg ville personlig avventet litt. Gikk selv over fra NA til NB etter 7 mnd med NA. Men jeg var fast bestemt på å ha nyere bil. Den jeg hadde var teknisk og optisk strøken. Så jeg anbefaler å veie opp + kontra - sider.
Posted: 04 Jul 2007, 17:42
by arildh
Selg og kjøp en nyere 1.8. Den eneste du gjør en tjeneste ved å pusse opp den du har for de summene du nevner er neste eier.
Gamle biler blir bare gamlere har jeg lært.
Posted: 04 Jul 2007, 18:52
by BlackSpecial
Takk for innspill! Jeg får tenke på det. Er litt skeptisk til å omlakkere en så gammel bil...
Posted: 04 Jul 2007, 19:42
by _mx5_Rune_
ingenting er som å kjøre en strøken bil man vet at man selv har pussa opp.. om man liker å pusle med bil er jo valget om å beholde den enkelt.. jeg ville helt klart ha beholdt bilen og fått den strøken.. nå skal det siers at jeg er na-fantast og aldri kunne ha tenkt å bytta ut bilen min med en nb eller nc for etter min mening er det na som er den sportslige og ordentlige mx5en.. men men.. smak og behag..
Posted: 04 Jul 2007, 21:11
by siemens
snakket med et parr fra rogaland på sommerturen og de hadde hatt en na og nå kjøpt seg en nb, de syntes na,n hadde sjel i forhold til nb,n de hadde kjøpt.
Jeg blir vel sett som bin laden nå regner jeg med
Nå kan ikke jeg personelig si noe om nb for jeg har aldri kjørt en nb.
Lett the fighting begin

Posted: 04 Jul 2007, 21:37
by BlackSpecial
Jeg synes faktisk at NA er en penere bil enn NB. Det er fronten med lyktene som gjør det. NA ser jo ikke bra ut med lyktene oppe, men ekstra kjørelys gjør jo at jeg aldri bruker dem.
Foreløpig føler jeg at det er en overvekt for at jeg beholder NAen. HVis jeg ikke klarer å bestemme meg blir det kanskje en BMW Z1 i stedet...
Posted: 04 Jul 2007, 22:09
by arildh
Jeg ser på NB som en forbedret versjon av NA. De deler jo mesteparten av komponentene så om ikke denne sjelen var sveiset fast i vippelyktene bør den fortsatt eksistere i NB. NC derimot er jo et helt annet vesen som kun deler girkasse med forgjengerne.
Hva er "bedre" med NB ?
- Den har gode lykter som ikke ble designet på 80 tallet.
- Den er stivere i karoseriet og har alle stagene som kom etter 94
- Interiøret er penere og tightere
- Penere bakluke
- De har mer effekt og en ny generasjon(er) BP motor med fetere topp og enda bedre potensialet ved trimming.
- Alle inkludert 1.6 har sterkere diff.
- Penere felgere som er større enn 14"
- Det er en nyere bil. Rett og slett.
BMW Z1 ? LOL
Posted: 05 Jul 2007, 01:30
by biXen
Enig med arildh, alt det er det som gjør at jeg personlig liker NB bedre. Men akkurat fra siden er linja til NA hakket finere, men det er ikke mye.
Posted: 05 Jul 2007, 20:46
by Banzaibaggen
NA eller NB? De har fordeler og ulemper begge to. Uansett får du det veldig morro, bare hold deg unna Z1. Tøft konsept men vær klar over at det er en renspikka E30

.
Posted: 05 Jul 2007, 21:50
by Miatapowers
Eg hadde fòrst en na, byttet til nb, byttet sà til na igjen, fikk lyst pà mazdaspeed,. men fant ut det er na eg liker best, sà eg bygger heller en na eg liker spess,