bilen går varm

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Olern
500 RPM
500 RPM
Posts: 55
Joined: 31 Oct 2006, 01:00
Status: Offline

bilen går varm

Post by Olern »

Måleren i dashbordet stiger til midten realativt fort, men etter hvert stiger den mer og på en tur fra stavanger til sandnes havner den på max sånt ca ved cocacola bygget.

MEN om jeg setter på varmen inni bilen holder den seg på midten, setter jeg på kulden + AC/DC så holder den seg på midten pluss litt til.

Når bilen har blitt kjørt et stykke, og står på tomgang så jeg at verken viften for AC/DC gikk rundt eller den andre. Og den svarte slanen som går fra radiatoren og inn i motoren var veldig varm( men jeg kunne ta på den, bare ikke holde så alt for lenge).

HVa kan være galt her? Setter pris på all hjelpen!! Er det noe mer jeg skal forklare så skriv det til meg.
´92 NA Sort Tan skinn Tan soft-top ny i mars, byttet selv:) orginal, bortsett fra powercooler av noe slag
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvis du har skiltet i haikjeften så prøv å fjern det en stund bare for å se om du får samme resultet.
Skift termostat, hvis den ikke åpner som den skal sirkulerer for lite vann igjennom radiatoren.
Skift radiatorlokket. Hvis lokket ikke holder trykket koker vannet i toppen i stedet for å sirkulere.
Jeg vil tro at det er termostaten som er gåen da du får kjølt ned motoren med varmeapparatet, ( som også er en radiator... )
Olern
500 RPM
500 RPM
Posts: 55
Joined: 31 Oct 2006, 01:00
Status: Offline

Post by Olern »

Skiltet er ikke i haikjeften..
lokket ser realativt nytt ut...
Termostaten, hvor er denne? HVor kan jeg kjøpe ny? Kan jeg skifte selv?
´92 NA Sort Tan skinn Tan soft-top ny i mars, byttet selv:) orginal, bortsett fra powercooler av noe slag
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvis du følger den tykke slangen fra øverst på radiatoren og inn til motoren er det en klump ved motoren hvor termostaten sitter inni. Det er greit å ha en ny pakning. Kjøp termostaten hos Mazda og ikke Biltema eller noen annen jalla plass.
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

Er ikke uvanelig at kjølevifta brenner seg evt stopper og virke.
Sjekk sikringen hvis vifta ikke går rundt.
Kan også måle om vifta får strøm.

Dette høres ut som et klasisk tilfelle av vifte svikt
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Olern
500 RPM
500 RPM
Posts: 55
Joined: 31 Oct 2006, 01:00
Status: Offline

Post by Olern »

Men vifta går rundt når jeg setter på varmeapparatet inne i bilen....
´92 NA Sort Tan skinn Tan soft-top ny i mars, byttet selv:) orginal, bortsett fra powercooler av noe slag
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

Hæ, går vifta til radiatoren rundt da du setter på vifta inne i bilen??
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

siemens wrote:Hæ, går vifta til radiatoren rundt da du setter på vifta inne i bilen??
Har han AC, så skjer det...
Har han ikke, så er det spooky...

(EDIT: Han har jo AC, så...)

Men det som ikke er som det skal, er at den blir varmere selv om han har hastighet på bilen. Vifta burde ikke gå når bilen går i 60+ km/h.
Har troen på termostat jeg og. Ev at radiatoren er full av dritt, men at vifta suger luft gjennom utenfor området som farts vinden går gjennom.

Men ville sjekket vifta også. Er ikke sikker på om NA har egen bryter til vifta, eller om den styres av ECU'en.

Finnes det koblingsskjema til NA på nettet?
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

på NA så styres hovedvifta av en termobryter. Det går å tvangsstyre vifta med å kople ledningen som går inn til bryteren til jord.
Termobryteren står oppå termostatlokket. Ser ut som en rar kobberbolt med hann kabelsko på..

AC vifta starter når AC er på og ventilasjonsvifta går.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:Termobryteren står oppå termostatlokket. Ser ut som en rar kobberbolt med hann kabelsko på..
..og den termobryteren er ikke uvanlig at må byttes etterhvert på en gammel bil... men gjør ikke som meg å kjøp den hos Mazdaforhandler i Norge. Jeg tror prisen var nesten 5 ganger så dyr som fra England.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply