Måleren i dashbordet stiger til midten realativt fort, men etter hvert stiger den mer og på en tur fra stavanger til sandnes havner den på max sånt ca ved cocacola bygget.
MEN om jeg setter på varmen inni bilen holder den seg på midten, setter jeg på kulden + AC/DC så holder den seg på midten pluss litt til.
Når bilen har blitt kjørt et stykke, og står på tomgang så jeg at verken viften for AC/DC gikk rundt eller den andre. Og den svarte slanen som går fra radiatoren og inn i motoren var veldig varm( men jeg kunne ta på den, bare ikke holde så alt for lenge).
HVa kan være galt her? Setter pris på all hjelpen!! Er det noe mer jeg skal forklare så skriv det til meg.
bilen går varm
Moderator: Styremedlemmer
bilen går varm
´92 NA Sort Tan skinn Tan soft-top ny i mars, byttet selv:) orginal, bortsett fra powercooler av noe slag
Hvis du har skiltet i haikjeften så prøv å fjern det en stund bare for å se om du får samme resultet.
Skift termostat, hvis den ikke åpner som den skal sirkulerer for lite vann igjennom radiatoren.
Skift radiatorlokket. Hvis lokket ikke holder trykket koker vannet i toppen i stedet for å sirkulere.
Jeg vil tro at det er termostaten som er gåen da du får kjølt ned motoren med varmeapparatet, ( som også er en radiator... )
Skift termostat, hvis den ikke åpner som den skal sirkulerer for lite vann igjennom radiatoren.
Skift radiatorlokket. Hvis lokket ikke holder trykket koker vannet i toppen i stedet for å sirkulere.
Jeg vil tro at det er termostaten som er gåen da du får kjølt ned motoren med varmeapparatet, ( som også er en radiator... )
Har han AC, så skjer det...siemens wrote:Hæ, går vifta til radiatoren rundt da du setter på vifta inne i bilen??
Har han ikke, så er det spooky...
(EDIT: Han har jo AC, så...)
Men det som ikke er som det skal, er at den blir varmere selv om han har hastighet på bilen. Vifta burde ikke gå når bilen går i 60+ km/h.
Har troen på termostat jeg og. Ev at radiatoren er full av dritt, men at vifta suger luft gjennom utenfor området som farts vinden går gjennom.
Men ville sjekket vifta også. Er ikke sikker på om NA har egen bryter til vifta, eller om den styres av ECU'en.
Finnes det koblingsskjema til NA på nettet?
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
på NA så styres hovedvifta av en termobryter. Det går å tvangsstyre vifta med å kople ledningen som går inn til bryteren til jord.
Termobryteren står oppå termostatlokket. Ser ut som en rar kobberbolt med hann kabelsko på..
AC vifta starter når AC er på og ventilasjonsvifta går.
Termobryteren står oppå termostatlokket. Ser ut som en rar kobberbolt med hann kabelsko på..
AC vifta starter når AC er på og ventilasjonsvifta går.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
..og den termobryteren er ikke uvanlig at må byttes etterhvert på en gammel bil... men gjør ikke som meg å kjøp den hos Mazdaforhandler i Norge. Jeg tror prisen var nesten 5 ganger så dyr som fra England.Vidar wrote:Termobryteren står oppå termostatlokket. Ser ut som en rar kobberbolt med hann kabelsko på..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2