Page 1 of 2
Laang tur, trenger tips
Posted: 08 Jul 2007, 16:47
by biXen
Heisann,
Jeg skal til Rudskogen neste uke. Vurderer etter det å kjøre til Bodø. Da til Trondheim først, og så overnatte der. Har noen tips til plasser man kan overnatte i eller litt nord for Trondheim, gjerne en plass man da kan komme utpå kvelden. Motell e.l.?
Setter også gjerne pris på tips på en slik lang tur ellers. Vil helst komme meg frem fortest mulig da, så tviler på at jeg tar kjekke omveier

Litt bekymring at det er nesten 5000km å kjøre Stavanger - Oslo - Trondheim - Bodø og tilbake, trenger nesten oljeskift underveis

Det er jo heller ikke verdens mest komfortable bil for langtur, skulle egentlig ønske jeg skifta dempere og fjærer før dette, men men.
Som sagt, setter pris på tips, vet det er noen som har kjørt langt nordfra og til Oslo og sånt bla. her inne?!
En annen ting. På Rudskogen, kommer jeg ut fra campen på lørdagen, før det er slutt, om jeg kjører inn med bilen? Hvis ikke, er det plasser utfor man kan sette dem uten å få bilen voldtatt?

Posted: 08 Jul 2007, 16:55
by tness
Har kjørt flere ganger fra Oslo ikke til Bodø da, men 10 mil sør for Bodø, overnatting, bruker som regel å kjøre i strekk da, men overnatta en gang på dombås, ligger nord for Steinkjær.
Du kjører forbi der jeg bor, Rognan, den vei strekka der er nok den beste du vil oppleve nord for Trondheim.
Posted: 08 Jul 2007, 17:13
by m1chael
dombås ligger vel strengt tatt ikke nord for steinkjer...hehe er vel mere sør for trondheim
dombås - oppdal - trondheim - stjørdal - levanger - steinkjer

Posted: 08 Jul 2007, 18:16
by Hauk
På mine treks mellom Oslo og Mo, har det hendt jeg har overnatta på det motellet/hotellet som fysisk går over E6en ved Hell, nord for Trondheim. Helt kurrant, og billig. Bra parkering, bilen får stå i fred, og endel av rommene har utsyn til parkeringsplassen.
Posted: 08 Jul 2007, 19:55
by biXen
Hauk wrote:På mine treks mellom Oslo og Mo, har det hendt jeg har overnatta på det motellet/hotellet som fysisk går over E6en ved Hell, nord for Trondheim. Helt kurrant, og billig. Bra parkering, bilen får stå i fred, og endel av rommene har utsyn til parkeringsplassen.
Det høres jo kurant ut. Problemet med sånne mindre plasser er at de ofte ikke har resepsjon når det nærmer seg natt, det har de vel der?
tness: I ett strekk? Er det ikke nesten 100 mil fra Trondheim til Bodø, med noenlunde dårlig vei? Og når dere sier dårlig vei, hva er da det. For i min mening er jo vår E39 helt ræva også

Posted: 08 Jul 2007, 19:57
by motorhead
Har kjørt Jessheim-Lødingen i et strekk med min NA. Null problem. Man har ikke mye tid til å nyte naturen da, men..

Posted: 08 Jul 2007, 21:58
by tness
Trondheim-Bodø, er vel en 74 mil. Dombås, missa litt der, men kunne det være trofors? husker ikke, var iallefall en veikro, elendig standar, men billig.
Noe lettere for meg kanskje å kjøre på de dårlige veiene, siden jeg kjenner de ganske godt fra Mosjøen og nordover.
Saltfjellet går jo unna, bra veier, før saltfjellet, mye dårlig vei, vet ikke om de har lagt ny asfalt, 2-3 mil nord for saltfjellet, dårlig/smale veier, men etter der kommer det bra vei, med nylagt asfalt. 90 sone 3-4 mil.
Vi får ta et minitreff i Bodø/Rognan:)
Posted: 08 Jul 2007, 22:20
by Paest
Motellet over veien heter Stav gjestegård.
http://www.norlandia.no/stav/
Dessuten er veien ganske bra fra Oppdal til Levanger nå, vi har jo fått 90 sone enkelte plasser. Woho!

Posted: 08 Jul 2007, 23:03
by biXen
tness wrote:Trondheim-Bodø, er vel en 74 mil. Dombås, missa litt der, men kunne det være trofors? husker ikke, var iallefall en veikro, elendig standar, men billig.
Noe lettere for meg kanskje å kjøre på de dårlige veiene, siden jeg kjenner de ganske godt fra Mosjøen og nordover.
Saltfjellet går jo unna, bra veier, før saltfjellet, mye dårlig vei, vet ikke om de har lagt ny asfalt, 2-3 mil nord for saltfjellet, dårlig/smale veier, men etter der kommer det bra vei, med nylagt asfalt. 90 sone 3-4 mil.
Vi får ta et minitreff i Bodø/Rognan:)
Det var visst 80 mil som ble fortalt meg, jeg huska feil, var 10 timer å kjøre jeg blanda med
Jeg har kjørt Trondheim - Oslo - Stavanger før. Så jeg er ikke helt ukjent der. Men nord for Trondheim er nok nytt. Hvis jeg da faktisk reiser oppover så blir vel dagene ledige til å finne på det jeg vil, forhåpentligvis ikke kveldene

Men vet ikke hvor lenge jeg skal være der heller. Hadde ikke vært meg imot å ta en bilprat, men spørs om jeg er så kjørekåt etter den turen

Posted: 09 Jul 2007, 01:21
by cartman
Avstanden fra Sarpsborg til Bodø er på ca 1295 km
Fra Trondheim til Bodø er det 716,5 km (Bysenter til bysenter)
Du kan lage reiserute på
http://www.visveg.no
Posted: 09 Jul 2007, 03:06
by biXen
Mulig det blir GPS isåfall ja, hehe. Men jeg vet ikke om det blir noe av turen, kan vel fort tippe imot ser det ut for. Får se, usj, jaja.
Posted: 22 Jul 2007, 00:59
by biXen
Nå er jeg hjemme fra denne laange turen for noen timer siden. Og den ble vel mer laaaaaaaaang enn laang. Er fremdeles svimmel, veiene i heia i Hordaland er det absolutt verste jeg har vært innom på turen, og jeg har tross alt vært over litt vei nå

For å oppsummere om bil og veier og den slags, for de som er interessert, sikkert ikke mange, men men.
Har kjørt cirka 4500km siden jeg begynte. LITT CO2 utslipp ja, kanskje på tide å forske på miljøvennlige biler herr regjering

Begynte i Stavanger torsdag 12. juli. Kjørte til Kristiansand og tok danskebåten til Hirtshals. Der campa vi uti skauen. Kjørte med kamerat som kjørte Suzuki GSXR1000. Vi tok videre til Odense og var der på hotell på fredagen.
Så på lørdagen satte jeg nordover alene, eller nord-østover. Kjørte øst i danmark og oppover til båten Helsingør - Helsingborg, kjørte derfra oppover mot norskegrensa. Havna i et køhelvete der så de 6 milene på grensa tok vel 4 timer inkl. litt handling. Kjørte derfra videre opp E6, og tok så inn på 3 veien, kjørte så til Kvikne, i Sør-Trøndelag en plass?! Der ble det hotell. 15 timers kjøring. Dagen etter kjørte jeg 11 timer til, mye kø og campingbiler og dritt, så var jeg fremme i Stokkvågen. Kjørte så videre på natten endelig med selskap i bilen, til Bodø, 4 timer til. Litt trøtt da ja. Så kjørte jeg forigår Bodø - Stokkvågen igjen, og så Mo I Rana - Trondheim. Så Trondheim over heia og til Stavanger idag. Tok vel 12 timer siste strekket.
Bilen kort oppsummert. Helt fantastisk å kjøre, ble caben nede en del, men mest oppe. Blei gåen i hodet av veistøy etter 5-6 timer, mest veien sin feil, dekkene er helt stille på skikkelig asfalt. Veldig svingete veier blir også hardt, jeg blir litt svimmel, dermed får jeg ikke tyna bilen det det går så lenge

I danmark hadde jeg 185kmt etter en tysk Jetta, på det beste stykket vei i Danmark, og bilen kjentes helt krem ut der, idag har jeg peisa oppover svingete og fæle veier rundt Odda osv. i Hordaland. De desidert verste veiene jeg har vært innom på den lange turen

Vi burde tvunget politikerne til å ta den turen jeg har kjørt. Det er så mye elendig vei.
Posted: 22 Jul 2007, 11:43
by Hauk
Kanskje det er noe i det Stian Oppistov skriver om veiene i Odda da?
På laaaange turer nordover (med taket nede) har det hendt jeg har brukt øreplugger. Dvs, de standard-greiene som man ruller sammen mellom fingrene før man pakker de i øra. Klipper av den innerste centimeteren, og sitter igjen med en halv cm ytterst i øret. veldig behagelig mtp. sus og faktisk fullt mulig å høre på radioen også.
Flere tråder på dette på bla. miata.net. Flere år med taket nede og slik sus kan faktisk ta knekken på hørselen. I tillegg beskytter det mot ørebetennelse ol.
Kall meg gjerne ei pyse.

Posted: 22 Jul 2007, 14:18
by biXen
Hauk wrote:Kanskje det er noe i det Stian Oppistov skriver om veiene i Odda da?
På laaaange turer nordover (med taket nede) har det hendt jeg har brukt øreplugger. Dvs, de standard-greiene som man ruller sammen mellom fingrene før man pakker de i øra. Klipper av den innerste centimeteren, og sitter igjen med en halv cm ytterst i øret. veldig behagelig mtp. sus og faktisk fullt mulig å høre på radioen også.
Flere tråder på dette på bla. miata.net. Flere år med taket nede og slik sus kan faktisk ta knekken på hørselen. I tillegg beskytter det mot ørebetennelse ol.
Kall meg gjerne ei pyse.

Hehe, veiene i Nordland var de mest svingete til da på turen, og i Nord-Trøndelag regna det som besatt oppover. Men hjemover var alt bare sol og kos. Skikkelig solbrent, ser ut som fantomet pga. solbrillene

Men alt i alt var Hordaland de verste veiene på hele turen, spesielt rundt Hardanger og Odda, og når veiene begynte å bli dugane, tror du ikke det satt en jævel i ei lita bu og ville ha 40kr !!! for at jeg skulle få kjøre videre på veien
Støyen var faktisk ikke så gal med taket nede, spørs kanskje hvor det blåste mest også. Men jeg har slik vindskjerm på stylebaren, og vinduene oppe når det gikk over 80. Det verste var i grunn med taket på, lav musikk, og på drittvei. Da blir det skikkelig fæl dur.
Froden: Jeg tror faktisk skikkelige dempere kan være viktigere enn dekka. På så dårlige veier kjenner man veien uansett er helst de smella når alt bunner jeg vil unngå, men klart, man kjenner mer hver minste krok i asfalten med lavprofil. Jeg ville nok gått for 15 tommere, dog tror jeg støyen avhenger mer av selve dekket. Mine var lydløse på god asfalt. Overrasket over hvor godt bilen oppførte seg i 185km/t i Danmark. Dog hadde jeg ALDRI kjørt det på norsk vei, rett og slett så stor kvalitetsforskjell, og den kjenner man sinnsykt godt. Jeg greide å skrape opp en felg på en fortauskant i Bodø, da ble jeg forbanna da. Akkurat der stikker fortauskanten litt ut oppe, nesten i en 25 graders vinkel. Huff. Utenom det er jeg overraska over hva felg og dekk tålte i allslags fart over humper, og hull i veien og kanter osv. Jeg satt og skar grimaser mange ganger
Og det venter en SINNSYKT stor vask av bilen nå. Den er mer grå enn svart

Posted: 22 Jul 2007, 14:46
by biXen
Her er sånn ca. hele ruten
Google Maps rute