Tikkelyd fra motor
Moderator: Styremedlemmer
Tikkelyd fra motor
Jeg får en tikkelyd fra motoren, særlig når den er kald. Misstenkte at det var tenningen, så jeg byttet plugger og pluggledninger (har blå Magnecore nå). Men tikkingen er der fortsatt, så jeg trenger hjelp med feilsøkingen.
Det som skjer er at kald bil på tomgang sier tikk-tikk-tikk, jeg kan såvidt skjelne de individuelle tikkene. Tikk-frekvensen øker med turtallet, så ved høyere turtall går den over i en slags TRRRRR-lyd.
Når bilen har blitt varm etter ca. 7 minutter stopper lyden brått, og motoren høres tilsynelatende normal ut. Når jeg så står i tomgang kommer en svakere tikkelyd gradvis og sakte tilbake etter et halvt minutt eller så. Et kort gasspådrag gir normal lyd igjen. Men etter en liten stund kommer tikkingen gradvis tilbake igjen.
Jeg merker ingen vesentlig ytelsesforskjell når bilen tikker, men har ikke hatt anledning eller lyst til å presse den hardt. Turtallet virker stabilt hele veien. Jeg kjenner ikke noen rykk fra motoren. Alle visere på dashboardet ser helt normale ut.
Hva kan dette komme av? Kan det være slitasje i fordelerhus, rotor etc? Da jeg først hørte lyden byttet jeg alle pluggene. En av pluggledningene var dårlig, så jeg byttet dem også. Tikkelyden forsvant ikke med disse nye delene, men den ble kanskje litt skarpere i tonen.
Håper noen på forumet kan forklare fenomenet og foreslå en fiks.
Børge
Det som skjer er at kald bil på tomgang sier tikk-tikk-tikk, jeg kan såvidt skjelne de individuelle tikkene. Tikk-frekvensen øker med turtallet, så ved høyere turtall går den over i en slags TRRRRR-lyd.
Når bilen har blitt varm etter ca. 7 minutter stopper lyden brått, og motoren høres tilsynelatende normal ut. Når jeg så står i tomgang kommer en svakere tikkelyd gradvis og sakte tilbake etter et halvt minutt eller så. Et kort gasspådrag gir normal lyd igjen. Men etter en liten stund kommer tikkingen gradvis tilbake igjen.
Jeg merker ingen vesentlig ytelsesforskjell når bilen tikker, men har ikke hatt anledning eller lyst til å presse den hardt. Turtallet virker stabilt hele veien. Jeg kjenner ikke noen rykk fra motoren. Alle visere på dashboardet ser helt normale ut.
Hva kan dette komme av? Kan det være slitasje i fordelerhus, rotor etc? Da jeg først hørte lyden byttet jeg alle pluggene. En av pluggledningene var dårlig, så jeg byttet dem også. Tikkelyden forsvant ikke med disse nye delene, men den ble kanskje litt skarpere i tonen.
Håper noen på forumet kan forklare fenomenet og foreslå en fiks.
Børge
1991 MX-5 1.6l RØD
Det er ventil-tikking du hører. Er veldig vanlig på mazda-motorer. Skyldes avleiringer på ventiler og/eller slitne ventiler/fjærer.
Det er ikke sikkert den forsvinner men følgende vil redusere dette mye:
Fyll på motorflush la bilen stå på tomgang minst 1/2-time med litt høyt turtall f.eks. 4000 o/min (legg en stein eller lignende på gasspedalen).
Tøm ut motorolja og fyll på med ny, mobil1 anbefales. Hva som er best av hel eller delsyntetisk er jeg ikke helt sikker på. Mulig delsyntetisk er bedre mht. tikking? (noen som vet?)
Skifter oljefilter ( jeg gjør dette hver gang det byttes olje).
Glemte nesten: Ventiltikking er normalt og ikke farlig.. Bare j****g irriterende.
Det er ikke sikkert den forsvinner men følgende vil redusere dette mye:
Fyll på motorflush la bilen stå på tomgang minst 1/2-time med litt høyt turtall f.eks. 4000 o/min (legg en stein eller lignende på gasspedalen).
Tøm ut motorolja og fyll på med ny, mobil1 anbefales. Hva som er best av hel eller delsyntetisk er jeg ikke helt sikker på. Mulig delsyntetisk er bedre mht. tikking? (noen som vet?)
Skifter oljefilter ( jeg gjør dette hver gang det byttes olje).
Glemte nesten: Ventiltikking er normalt og ikke farlig.. Bare j****g irriterende.
Re: Tikkelyd fra motor
Det er ikke fordelerhus eller rotor, det finnes ikke i mx5/miata.Borge wrote:Jeg får en tikkelyd fra motoren, særlig når den er kald. Misstenkte at det var tenningen, så jeg byttet plugger og pluggledninger (har blå Magnecore nå). Men tikkingen er der fortsatt, så jeg trenger hjelp med feilsøkingen.
Det som skjer er at kald bil på tomgang sier tikk-tikk-tikk, jeg kan såvidt skjelne de individuelle tikkene. Tikk-frekvensen øker med turtallet, så ved høyere turtall går den over i en slags TRRRRR-lyd.
Når bilen har blitt varm etter ca. 7 minutter stopper lyden brått, og motoren høres tilsynelatende normal ut. Når jeg så står i tomgang kommer en svakere tikkelyd gradvis og sakte tilbake etter et halvt minutt eller så. Et kort gasspådrag gir normal lyd igjen. Men etter en liten stund kommer tikkingen gradvis tilbake igjen.
Jeg merker ingen vesentlig ytelsesforskjell når bilen tikker, men har ikke hatt anledning eller lyst til å presse den hardt. Turtallet virker stabilt hele veien. Jeg kjenner ikke noen rykk fra motoren. Alle visere på dashboardet ser helt normale ut.
Hva kan dette komme av? Kan det være slitasje i fordelerhus, rotor etc? Da jeg først hørte lyden byttet jeg alle pluggene. En av pluggledningene var dårlig, så jeg byttet dem også. Tikkelyden forsvant ikke med disse nye delene, men den ble kanskje litt skarpere i tonen.
Håper noen på forumet kan forklare fenomenet og foreslå en fiks.
Børge
Det er nok riktig som RonnyG skriver at olje skift er medisinen den trenger. Andre ting som kan tikke er dysene, det er i allefall det som tikker mest i motorrommet mitt.
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Finnes det noe så funker til dysene da, beste er vel å sende de inn til fagfolk, men skjelden de er så gale på mazda.Borge wrote:Hva anbefales til dysene? Drivstofftilsetning som kan vaske dem?
Har i alle fall fått meg nye tenningsdeler, det var jo noe bilen trengte. Og oljeskift er planlagt!
Børge
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Qmi olje- produkter
QMI selger div. oljetilsetninger, motorrens, dyserens og så videre.
Er endel positive tilbakemeldinger på disse produktene fra forskjellig hold - nok til at jeg forsøkte en "pakke" med innvendig motorrens (helles i olja før oljebytte), oljetilsetting i ny motorolje for et par år siden på min MGB. Det fungerte ganske greit, faktisk, så jeg har brukt det på flere biler b.la på MX'en og det har tatt bort tendensene til ventiltikking. OMEGA motorrens og oljetilsetninger er et annet produkt ute på markedet som brukes endel. Sikkert flere andre produkter der ute også. www.qmi.no og www.norskindustriolje.no
Er endel positive tilbakemeldinger på disse produktene fra forskjellig hold - nok til at jeg forsøkte en "pakke" med innvendig motorrens (helles i olja før oljebytte), oljetilsetting i ny motorolje for et par år siden på min MGB. Det fungerte ganske greit, faktisk, så jeg har brukt det på flere biler b.la på MX'en og det har tatt bort tendensene til ventiltikking. OMEGA motorrens og oljetilsetninger er et annet produkt ute på markedet som brukes endel. Sikkert flere andre produkter der ute også. www.qmi.no og www.norskindustriolje.no
x-`90 NA Classic red
`69 MGB Old English White
`69 MGB Old English White
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
motorflush bør da ikke brukes på annet en tomgang og max stå å gå i 10 minutter? vet vertfall at omega sitt stoff kan gjøre stor skade på bevegelige deler om det blir brukt feil.. følg derfor anvisningen på boksen du kjøper..
høres ut som om du har ventiltikk ja.. mx5 har hydrauliske ventilløftere som har en vane for å lage lyd.. heldigvis koster det ikke mer enn 107kr per løfter, med andre ord rundt 1600kr for alle løfterne.. min bil tikker når olja blir eldre enn 3500km, så det blir nok bytte av alle ventilløfterne så snart vinteren kommer.. finnes ikke mer irriterende lyder enn ventiltikk..
høres ut som om du har ventiltikk ja.. mx5 har hydrauliske ventilløftere som har en vane for å lage lyd.. heldigvis koster det ikke mer enn 107kr per løfter, med andre ord rundt 1600kr for alle løfterne.. min bil tikker når olja blir eldre enn 3500km, så det blir nok bytte av alle ventilløfterne så snart vinteren kommer.. finnes ikke mer irriterende lyder enn ventiltikk..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Spørs hvor du kjøper.. Jeg kjøpte til 7 dollar stykket.. Mazda på Levanger skulle ha 950 kr pr stk.._mx5_Rune_ wrote:mx5 har hydrauliske ventilløftere som har en vane for å lage lyd.. heldigvis koster det ikke mer enn 107kr per løfter, med andre ord rundt 1600kr for alle løfterne.. min bil tikker når olja blir eldre enn 3500km, så det blir nok bytte av alle ventilløfterne så snart vinteren kommer.. finnes ikke mer irriterende lyder enn ventiltikk..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
bakkehaug bil i sørreisa (mazda) skulle ha 107kr for en måned siden ivertfall.. 
(kansje for at jeg har norsk mx5 og du har amerikansk? de nevnte selvsagt: "åja, dette er en norsk bil ja" nåd de gikk inn på regnummer)

(kansje for at jeg har norsk mx5 og du har amerikansk? de nevnte selvsagt: "åja, dette er en norsk bil ja" nåd de gikk inn på regnummer)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
nå skal det sies at det ikke er langt unna sannheta.. det som vi erfarer på jobb er at mazda som har gått over 50 000km generelt sett er såpass kresen på olja at man bør bytte per 5000km.midget77 wrote:Mazda Fredrikstad mente at man "alltid" fikk ventiltikking på disse motorene når olja begynte å nærme seg 5000 km.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542