Råd til en fersking?
Moderator: Styremedlemmer
- Brett
- 6500 RPM
- Posts: 571
- Joined: 27 Aug 2007, 11:35
- Medlemsnummer: 668
- Location: Oslo
- Status: Offline
Råd til en fersking?
Hallo;
Lysten til å bli MX-5 eier (og nyter) er i ferd med å ta overhånd. Ser for meg en modell '98 - '03 (NB?).
Er det noen spesielle fallgruber jeg bør holde meg unna?
Ser f.eks at register-reim bør byttes rundt 100', er det andre slitedeler ( i tillegg til clutch) som gjør at det blir hopp i vedlikeholds-kostnader?
Ville satt pris på 3 - 5 tips om ting å se etter på den kommende øyenstenen.
Har litt erfaring med gamle biler fra før, slike som måles i tommer, så dette er vel en form for fane-flukt. Det betyr likevel at jeg har vært borti andre verktøy enn sjekkhefte, og ikke får panikk av det..
Så MX-5 entusiaster der ute, jeg er lutter øre!
Håpefull hilsen Brett
Lysten til å bli MX-5 eier (og nyter) er i ferd med å ta overhånd. Ser for meg en modell '98 - '03 (NB?).
Er det noen spesielle fallgruber jeg bør holde meg unna?
Ser f.eks at register-reim bør byttes rundt 100', er det andre slitedeler ( i tillegg til clutch) som gjør at det blir hopp i vedlikeholds-kostnader?
Ville satt pris på 3 - 5 tips om ting å se etter på den kommende øyenstenen.
Har litt erfaring med gamle biler fra før, slike som måles i tommer, så dette er vel en form for fane-flukt. Det betyr likevel at jeg har vært borti andre verktøy enn sjekkhefte, og ikke får panikk av det..
Så MX-5 entusiaster der ute, jeg er lutter øre!
Håpefull hilsen Brett
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
98-> er NB ja.
2001-> NBFL (den med nyere lykter, seter osv.)
Stort sett seriøst stabile biler!
Kommer an på hvor mye penger man vil legge i og hva man er interresert i av motor osv..
Jeg kjøpte min 2001 NBFL 1.8 sport for et drøyt år siden, ikke hatt noe problemer med den! (Kjørt 25 000km med den nå..)
Eneste som man skal være litt obs på er serviceintervaller hver 15000km, noe som vil si mer enn en gang i året hvis man bruker bilen mye, som meg..
Rust er ikke noe problem..
Ellers er det bare generelle slitedeler som bremser osv som med alle andre biler!
Kikk litt rundt på forumet her, bruke søkemotoren så finner man svar på det meste innen mx5 her inne...
Også er det et bra mx5 miljø her!
Løp å kjøp..
2001-> NBFL (den med nyere lykter, seter osv.)
Stort sett seriøst stabile biler!
Kommer an på hvor mye penger man vil legge i og hva man er interresert i av motor osv..
Jeg kjøpte min 2001 NBFL 1.8 sport for et drøyt år siden, ikke hatt noe problemer med den! (Kjørt 25 000km med den nå..)
Eneste som man skal være litt obs på er serviceintervaller hver 15000km, noe som vil si mer enn en gang i året hvis man bruker bilen mye, som meg..
Rust er ikke noe problem..
Ellers er det bare generelle slitedeler som bremser osv som med alle andre biler!
Kikk litt rundt på forumet her, bruke søkemotoren så finner man svar på det meste innen mx5 her inne...
Også er det et bra mx5 miljø her!
Løp å kjøp..

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Ser også du er fra Oslo, kan jo da nevne at klubben møtes på sjøflyhavna en gang i måneden, rundt den 12. hver måned, torsdager.. Der er det bare å møte med eller uten bil, så får du jo se en del biler og de gale eierne som pusser og steller med de.. 

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Brett
- 6500 RPM
- Posts: 571
- Joined: 27 Aug 2007, 11:35
- Medlemsnummer: 668
- Location: Oslo
- Status: Offline
Hei og takk for svar (igjen).
Ser for meg å legge i ca 130-150 (+?). Har skjelt litt på finn..
Mer opptatt av kjøregleden enn alt av fantastisk plast det er mulig å skru på.
Hardtop er på ønskelisten for å forlenge sesongen.
Har sett mange varianter av "veltebøyler". Er det noe hjelp i dem om man "God Forbid" skulle flippe? Eller er det bare pynt?
Motor er ikke så kritisk, starter gjerne med en 1,6 for å få følelsen, så får jeg heller se hva det blir til etter hvert.
Ser for meg å legge i ca 130-150 (+?). Har skjelt litt på finn..
Mer opptatt av kjøregleden enn alt av fantastisk plast det er mulig å skru på.
Hardtop er på ønskelisten for å forlenge sesongen.
Har sett mange varianter av "veltebøyler". Er det noe hjelp i dem om man "God Forbid" skulle flippe? Eller er det bare pynt?
Motor er ikke så kritisk, starter gjerne med en 1,6 for å få følelsen, så får jeg heller se hva det blir til etter hvert.
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Roll bars funker som de skal og er boltet godt fast i bilen på forskjellige steder. Men krever en del mer med monteringen. Og så har en style bars som så og si kun er til pynt.
Du kan ta deg en tur på Fornebu torsdag 13. september. Da er det igjen klubmøte og du vil garantert få veldig mange gode svar på de spørsmålene du måtte ha.
Du kan ta deg en tur på Fornebu torsdag 13. september. Da er det igjen klubmøte og du vil garantert få veldig mange gode svar på de spørsmålene du måtte ha.
Last edited by inglar on 28 Aug 2007, 18:21, edited 1 time in total.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
HeiBrett wrote:Hei og takk for svar (igjen).
Ser for meg å legge i ca 130-150 (+?). Har skjelt litt på finn..
Motor er ikke så kritisk, starter gjerne med en 1,6 for å få følelsen, så får jeg heller se hva det blir til etter hvert.
Vil anbefale deg og gå rett på en 1,8l om du skal ha NB, så slipper du å angre etterpå. Bonusen er mye bedre aks + bedre moment på motoren + diffsperre (LSD- torsen) (gjelder alle europeiske 1,8l tror jeg, mens endel amerikanske er levert uten) = MYE STØRRE KJØREGLEDE!
I prisrommet du skisserer er det mulig å finne fine 1,8l MX5'er!
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
- Tommen
- 4200 RPM
- Posts: 461
- Joined: 04 Jul 2007, 20:21
- Medlemsnummer: 984
- Location: Trondheim
- Status: Offline
vet av en GTR 1.8 NB til deg....trur det var en 99mod sølvgrå med "viperstriper" inkl hardtop 
sjekk denne: http://need4speed.no/
(var inne og titta, men de holder på og oppgradere nettsidene sine så bilen vises ikke for øyeblikket. Den ligger under "biler på bestilling")
send en mail til per-thau@online.no så mailer han sikkert bilder og specs av bilen til deg.

sjekk denne: http://need4speed.no/
(var inne og titta, men de holder på og oppgradere nettsidene sine så bilen vises ikke for øyeblikket. Den ligger under "biler på bestilling")
send en mail til per-thau@online.no så mailer han sikkert bilder og specs av bilen til deg.
MX5 NB GTR 1,8 - 99mod
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod
HERO http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16141
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod
HERO http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16141
- siemens
- 7200 RPM
- Posts: 1657
- Joined: 01 Oct 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 623
- Location: Svelvik
- Status: Offline
Har prøvd både 1,6 og 1,8, vil ikke si at du taper noe på og kjøpe deg en 1,6.Brett wrote:Hei og takk for svar (igjen).
Ser for meg å legge i ca 130-150 (+?). Har skjelt litt på finn..
Mer opptatt av kjøregleden enn alt av fantastisk plast det er mulig å skru på.
Hardtop er på ønskelisten for å forlenge sesongen.
Har sett mange varianter av "veltebøyler". Er det noe hjelp i dem om man "God Forbid" skulle flippe? Eller er det bare pynt?
Motor er ikke så kritisk, starter gjerne med en 1,6 for å få følelsen, så får jeg heller se hva det blir til etter hvert.
Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Har eid en 1.6 NB, har nå en 1.8 NB, og forskjellen er veldig merkbar.
Pluss at sperre er gøy på vinteren, og i rundkjøringer
Min neste Mx-5, blir sansynligvis NC, blir ikke å kjøpe den med minst motor.
Pluss at sperre er gøy på vinteren, og i rundkjøringer
Min neste Mx-5, blir sansynligvis NC, blir ikke å kjøpe den med minst motor.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Har en 1.6 liter nå med kompressor. Syntes den er ganske slapp original så pressa hjelper betraktelig, men mye vil ha mer osv. Så jeg vil anbefale deg å se etter en 1.8 med en gang. Hvis du skal skremme ut noen flere hester etterhvert er det bedre å gå rett på en 1.8 liter. Er lettere å hente ut mer hester av den enn en 1.6 liter. Jeg har min nå på andre sesong og ønsker meg mer sprut allerede. Men smaken er som baken heldigvis eller så hadde jo alle kjørt med samme bil.
Så prøv ut begge alternativene og gjør deg opp en mening selv. Og tenk på hva du ønsker å gjøre med bilen. Det er jo du som skal ha den så du må jo gå for det du selv ønsker.
Så prøv ut begge alternativene og gjør deg opp en mening selv. Og tenk på hva du ønsker å gjøre med bilen. Det er jo du som skal ha den så du må jo gå for det du selv ønsker.
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Hei!
Jeg hadde gått for 1,8l med en gang. Kjekt og moro med torsen-diff, samt at du har litt mer moment med den store motoren. Se gjerne etter en 10th Anniversary, så får du 6 trinns kasse og stag mellom støtdempertårna fram i samme slengen.
Feil er det lite av, men vi er noen få her inne som har hatt problemer med coilen. Hos meg intraff det etter 68K km. Nå har bilen rulla rett over 100K, og nye bremser er skifta rund baut. Jeg bytta til større skiver fram/bak, calipper og bremseslanger. Dels fordi skivene bak var dårlige, og dels fordi jeg ville ha kraftigere bremser på bane.
Koster du på deg 2500,- i tectylbehandling, så har du en bil som kan brukes i saltlaka`n også..
Reg.reim og alt av oljer byttes på 90K, forøvrig.
Lykke til
Jeg hadde gått for 1,8l med en gang. Kjekt og moro med torsen-diff, samt at du har litt mer moment med den store motoren. Se gjerne etter en 10th Anniversary, så får du 6 trinns kasse og stag mellom støtdempertårna fram i samme slengen.
Feil er det lite av, men vi er noen få her inne som har hatt problemer med coilen. Hos meg intraff det etter 68K km. Nå har bilen rulla rett over 100K, og nye bremser er skifta rund baut. Jeg bytta til større skiver fram/bak, calipper og bremseslanger. Dels fordi skivene bak var dårlige, og dels fordi jeg ville ha kraftigere bremser på bane.
Koster du på deg 2500,- i tectylbehandling, så har du en bil som kan brukes i saltlaka`n også..
Reg.reim og alt av oljer byttes på 90K, forøvrig.
Lykke til

- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red