Mx5 som vinterbil
Moderator: Styremedlemmer
Mx5 som vinterbil
Heisann!
Vurderer å skaffe meg en mx5(med hardtop) som høst,vår, og vinterbil.
(Og sporadisk sommerbil ). Tenker da på en Mk2, og lurer på hvordan den er på vinterføret. Holder til på Østlandet så det hadde vært fint om den klarte å ta seg frem nogenlunde. Er i dag bortskjemt med en Celica med 4 hjulstrekk, så jeg er klar over at det ikke blir like bra som den. Hvordan er varmeapparatet. Er du nødt å sitte med jakke og lue når gradestokken viser 20-25 blå?
På forhånd takk
Vurderer å skaffe meg en mx5(med hardtop) som høst,vår, og vinterbil.
(Og sporadisk sommerbil ). Tenker da på en Mk2, og lurer på hvordan den er på vinterføret. Holder til på Østlandet så det hadde vært fint om den klarte å ta seg frem nogenlunde. Er i dag bortskjemt med en Celica med 4 hjulstrekk, så jeg er klar over at det ikke blir like bra som den. Hvordan er varmeapparatet. Er du nødt å sitte med jakke og lue når gradestokken viser 20-25 blå?
På forhånd takk
MX5 er en bakhjulsdreven bil - med de fordeler og ulemper det medfører. Den er vesentlig morsommere på vinterføre enn en 4-hjulsdreven bil, men har selvsagt ikke samme fremkommelighet. (har selv en MX5 pluss en 4wd og bor på Østlandet). MX5 er bedre på vinterføre enn de fleste tror. Jeg har kjørt bilen regelmessig på vinterføre siden 1997, inkludert til fjells i diverse vinterferier, og har aldri hatt problemer til dags dato. Jeg har derimot hatt mye moro!
Hardtopp eller soft-top, en ting er i alle fall sikkert: du vil aldri fryse i en MX5 (da MÅ du kjøre åpen om vinteren i så fall). Varme-apparatet er dimensjonert for å kunne varme opp en middels familiebil, men skal kun varme opp en kupe med to seter. Det gjør den i løpet av få minutter uansett ute-temperatur. Og det gjelder både med soft-top eller hardtop - forskjellen er egentlig liten, hard-topen hjelper egentlig mest mot støy, pluss at den sparer klalesjen mot slitasje om vinteren. LØP og KJØP, du vil neppe angre, ei heller "når kulda setter inn".
Hardtopp eller soft-top, en ting er i alle fall sikkert: du vil aldri fryse i en MX5 (da MÅ du kjøre åpen om vinteren i så fall). Varme-apparatet er dimensjonert for å kunne varme opp en middels familiebil, men skal kun varme opp en kupe med to seter. Det gjør den i løpet av få minutter uansett ute-temperatur. Og det gjelder både med soft-top eller hardtop - forskjellen er egentlig liten, hard-topen hjelper egentlig mest mot støy, pluss at den sparer klalesjen mot slitasje om vinteren. LØP og KJØP, du vil neppe angre, ei heller "når kulda setter inn".
med hardtop er bilen rimelig varm om vinteren. Jeg har garasje så det blir ikke så veldig kaldt uansett.. men varmeapparatet er bedre enn golf III 95 modell som jeg også kjører. Men golfen er nok vesentlig bedre isolert. Men jeg klager ikke.
Sånn kjøremessig er det ikke så mye å skryte av. Overgangen fra 4x4 blir nok stor. Men med gode dekk og gjerne diffbrems så kommer du deg nok frem. eneste er at den ikke er så veldig høy.. så det går nedi engang i blandt. Men den er fryktelig morsom hvis du vil leke på vinteren.. det kan gå sidelengs i alt av svinger hvis du vil..
Min bil er en NA 91 modell.. Har ennå ikke prøvd en NB.. så kan ikke gi deg så mye info om den
Sånn kjøremessig er det ikke så mye å skryte av. Overgangen fra 4x4 blir nok stor. Men med gode dekk og gjerne diffbrems så kommer du deg nok frem. eneste er at den ikke er så veldig høy.. så det går nedi engang i blandt. Men den er fryktelig morsom hvis du vil leke på vinteren.. det kan gå sidelengs i alt av svinger hvis du vil..
Min bil er en NA 91 modell.. Har ennå ikke prøvd en NB.. så kan ikke gi deg så mye info om den
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Mx5 som vinterbil
Jeg bruker miatan som helårsbil, men det er en NA bil da (mk1)
Har ikke problemer med å holde varmen. Det er bare et par ganger jeg har merket litt kulde ras i fra taket, det var over fjellet på vinteren. Men da var det godt under 30 blå.
MX5/Miata har et godt varme apperat, jeg mener MX5 blir fortere varm om vinteren pga en liten kupè.
MX5 er morsom både på vintern og sommern
Har ikke problemer med å holde varmen. Det er bare et par ganger jeg har merket litt kulde ras i fra taket, det var over fjellet på vinteren. Men da var det godt under 30 blå.
MX5/Miata har et godt varme apperat, jeg mener MX5 blir fortere varm om vinteren pga en liten kupè.
MX5 er morsom både på vintern og sommern
seight wrote:Heisann!
Vurderer å skaffe meg en mx5(med hardtop) som høst,vår, og vinterbil.
(Og sporadisk sommerbil ). Tenker da på en Mk2, og lurer på hvordan den er på vinterføret. Holder til på Østlandet så det hadde vært fint om den klarte å ta seg frem nogenlunde. Er i dag bortskjemt med en Celica med 4 hjulstrekk, så jeg er klar over at det ikke blir like bra som den. Hvordan er varmeapparatet. Er du nødt å sitte med jakke og lue når gradestokken viser 20-25 blå?
På forhånd takk
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
kjører NB modellen som helårsbil, kjøpte den i høst 03 så det har vært mest høst og vinter forelåpig. har til dags dato ikke satt meg fast noen steder, kommer fram der jeg trenger og vil så det er ikke noe problem med fremkommeligheten så lenge du har gode dekk og kjører med innsiden av hodet. bruker bilen mye på fjellet, ble helst i Bergenstraktene, men etter at jeg flyttet til oslo har det blitt en del turer til hemsedal, og filefjell uten noe problemer
blir helt klart stor forskjell fra en 4x4, men bilen gir så mye gøy på både vinter og høst(forhåpentligvis sommer også) at bare de to sesongene gjør den verdt å kjøpe
blir helt klart stor forskjell fra en 4x4, men bilen gir så mye gøy på både vinter og høst(forhåpentligvis sommer også) at bare de to sesongene gjør den verdt å kjøpe
-
- 7200 RPM
- Posts: 1280
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Hei!
Det meste er vel sagt i de andre innliggene ovenfor. Og det er bare å si seg enig. MX5`en er bedre enn mange tor på vinteren, og grise-gøy å kjøre!! Balansen gjør at bilen har en forutsigbar oppførsel, og kan stort sett styres med gassen
Passer du på å vaske/impregnere softtoppen regelmessig, tar ikke den så mye skade av vinteren ( tror jeg ). Jeg har kjørt 3 vintre med min, og den er like fin som da jeg kjøpte den!
Uansett; Løp og kjøp!!
ola
Det meste er vel sagt i de andre innliggene ovenfor. Og det er bare å si seg enig. MX5`en er bedre enn mange tor på vinteren, og grise-gøy å kjøre!! Balansen gjør at bilen har en forutsigbar oppførsel, og kan stort sett styres med gassen
Passer du på å vaske/impregnere softtoppen regelmessig, tar ikke den så mye skade av vinteren ( tror jeg ). Jeg har kjørt 3 vintre med min, og den er like fin som da jeg kjøpte den!
Uansett; Løp og kjøp!!
ola
Dette høres veldig bra ut Slik som dere bruker bilene om vinteren så virker de tydligvis greie å starte når det er kaldt også, eller?
Saken er den at jeg egentlig er ute etter en coupe til å komplementere
min sommerbil(dette er vel som å banne i kjerka ), som er en del hakk vassere enn en mx5, men desto mer upraktisk og uegnet som helårsbil. Da det i dette "prissjiktet" er få coupeer, med bakhjulstrekk, så da virker en mx5 "coupe", med muligheten til å droppe taket som et bra alternativ. (også slipper jeg å ha en slik plagsomt praktisk bil som celica'n er som tilogmed har et baksete som kan legges ned ).
Forresten er det noe særlig plass bak setene? eller blir det bare
"hattehylla" oppe på cab'en når hardtoppen er på plass?
Når det gjelder fremkomelighet i mx5'en, er det evt noe å tjene på å slenge inn en 50kg's sekk med sand i bagasjen om vintern for å bedre grepet?
Når dere sier bra dekk på vinterføret, tenker dere på pigg da?
Sverger selv til pigg på min 4x4 celica, p.g.a føret der jeg kjører
Saken er den at jeg egentlig er ute etter en coupe til å komplementere
min sommerbil(dette er vel som å banne i kjerka ), som er en del hakk vassere enn en mx5, men desto mer upraktisk og uegnet som helårsbil. Da det i dette "prissjiktet" er få coupeer, med bakhjulstrekk, så da virker en mx5 "coupe", med muligheten til å droppe taket som et bra alternativ. (også slipper jeg å ha en slik plagsomt praktisk bil som celica'n er som tilogmed har et baksete som kan legges ned ).
Forresten er det noe særlig plass bak setene? eller blir det bare
"hattehylla" oppe på cab'en når hardtoppen er på plass?
Når det gjelder fremkomelighet i mx5'en, er det evt noe å tjene på å slenge inn en 50kg's sekk med sand i bagasjen om vintern for å bedre grepet?
Når dere sier bra dekk på vinterføret, tenker dere på pigg da?
Sverger selv til pigg på min 4x4 celica, p.g.a føret der jeg kjører
hvis du slenger masse vekt bak i bagasjerommet vil bilen bli vesentlig tyngre bak enn foran, og blir da vanskeligere å rett opp i hver sving du leker. den er veldig bra balansert slik den er så det er lite behov for ekstra vekt. har ikke brukt noe i min.
bra dekk for meg er ikke nødvendigvis med pigg, men av kjent merke og god kvalitet
bra dekk for meg er ikke nødvendigvis med pigg, men av kjent merke og god kvalitet
- Ole BRG 91
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Skjønner hva du mener med at bilen kan bli baktung og få en pendeleffekt.
Men med moderasjon så burde det vel ikke kunne skade å
legge inn noe vekt for å få noe mer grep. Vet nemlig at det store problemer med "originalen".
Min far har en 69 Lotus Elan og den kommer
seg knapt av flekken på snøføre, skal sies at det er med sommerdekk.
Sommer bilen er en Westfield Seight (tilsvarende Caterham seven).
Ta en titt her http://www.westfield-sportscars.co.uk og se etter Seight.
Det skal jeg love deg drar skinnet av pølsa
Men med moderasjon så burde det vel ikke kunne skade å
legge inn noe vekt for å få noe mer grep. Vet nemlig at det store problemer med "originalen".
Min far har en 69 Lotus Elan og den kommer
seg knapt av flekken på snøføre, skal sies at det er med sommerdekk.
Sommer bilen er en Westfield Seight (tilsvarende Caterham seven).
Ta en titt her http://www.westfield-sportscars.co.uk og se etter Seight.
Det skal jeg love deg drar skinnet av pølsa
- Ole BRG 91
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Nei! Nesten umulig å få kitcars godkjent i Norge. Norske bilsakyndige er ikke akkurat kjent for sin velvilje. Den er bygget i england. Importet og godkjent i tyskland. Og tatt inn i Norge med tyske papirer. Derimot
har jeg ombygget den litt selv da. Utrolig hvor mye penger og tid man kan bruke på bil..... Men føler nå for å fornye den hverdagsbilen litt med å kanskje skaffe meg en nyere mx5
har jeg ombygget den litt selv da. Utrolig hvor mye penger og tid man kan bruke på bil..... Men føler nå for å fornye den hverdagsbilen litt med å kanskje skaffe meg en nyere mx5
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
jeg har ikke noe problem med å starte. Selv om jeg har et 32 Ah gel bateri.
Coupè, trenger du familiebil ??? Hvis nei, kjøp MX5/Miata. du sa jo sommerbil, og ikke familiebil.. Glem familiebilen celica. Familiebil kjøper du ikke før du trenger det!!
Det er plass til masse bak på "hattehylla". Jeg har brukt å ha en 120L bag der. Og enda er det plass til en sekk til eller to...
Coupè, trenger du familiebil ??? Hvis nei, kjøp MX5/Miata. du sa jo sommerbil, og ikke familiebil.. Glem familiebilen celica. Familiebil kjøper du ikke før du trenger det!!
Det er plass til masse bak på "hattehylla". Jeg har brukt å ha en 120L bag der. Og enda er det plass til en sekk til eller to...
seight wrote:Dette høres veldig bra ut Slik som dere bruker bilene om vinteren så virker de tydligvis greie å starte når det er kaldt også, eller?
Saken er den at jeg egentlig er ute etter en coupe til å komplementere
min sommerbil(dette er vel som å banne i kjerka ), som er en del hakk vassere enn en mx5, men desto mer upraktisk og uegnet som helårsbil. Da det i dette "prissjiktet" er få coupeer, med bakhjulstrekk, så da virker en mx5 "coupe", med muligheten til å droppe taket som et bra alternativ. (også slipper jeg å ha en slik plagsomt praktisk bil som celica'n er som tilogmed har et baksete som kan legges ned ).
Forresten er det noe særlig plass bak setene? eller blir det bare
"hattehylla" oppe på cab'en når hardtoppen er på plass?
Når det gjelder fremkomelighet i mx5'en, er det evt noe å tjene på å slenge inn en 50kg's sekk med sand i bagasjen om vintern for å bedre grepet?
Når dere sier bra dekk på vinterføret, tenker dere på pigg da?
Sverger selv til pigg på min 4x4 celica, p.g.a føret der jeg kjører
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Sa faktisk vinter,vår og høst bil Da jeg har et annet spennende kjøretøy til sommerbruk. Men vil nok alikvel bruke en "bruksbil" på sommeren da er det jo kjekt at det er en cab :
Er helt enig at en familiebil ikke bør kjøpes før en trenger det.
Synes som sagt at Celica'n er "plagsomt" praktisk. Er vel egentlig
bare å kvitte seg med Celica'n og snakke pent med banken om de kan hoste opp mellomlegget. Vi får se om det lar seg gjøre
Er helt enig at en familiebil ikke bør kjøpes før en trenger det.
Synes som sagt at Celica'n er "plagsomt" praktisk. Er vel egentlig
bare å kvitte seg med Celica'n og snakke pent med banken om de kan hoste opp mellomlegget. Vi får se om det lar seg gjøre