Innkjøp av MX5 her nord
Moderator: Styremedlemmer
Innkjøp av MX5 her nord
Det er sikkert startet rundt 100 innlegg med det samme, men jeg skal prøve å ikke spørre om alt det samme. Har lest litt rundt på forumet (inkludert Nord-norge delen) og funnet ut at dette nok er en bra og driftsikker bil, så det er ikke det det skal stå på.
Jeg bor i Bodø, bare så det er avklart allerede.
Jeg ser at mange av dere låser bilen inne om vinteren, mens noen kjører, hvordan er erfaringene med denne bilen som vinterbil, er den helt håpløs med softtop for eksempel ?
Et annet problem, jeg spiller mye golf, jeg jobber med golf og er derfor tidvis avhengige av å få med meg både et og to golfsett, jeg skjønner at jeg mest sannsynlig ikke får plass til mer enn et golfsett, men er det plass til det i bagasjerommet? Noen som har erfaringer med dette ?
og sist men ikke minst pris, hvor mye mx5 får jeg for max 110 000? jeg ønsker gjerne med litt nyere karosseritype (tror det er 97-98 modell), blir jeg nødt til å legge mer penger i potten for å få en brukbar en ?
Vil det lønne seg med import ? dvs, vil man få en bedre bil til samme pris ved import ?
Der tror jeg det meste av spørsmål var unnagjort (foreløpig ihvertfall:) Takker på forhånd for alle svar, ser at det er flere av dere som har god peiling på hva dere prater om, kjempebra entusiasme på dette forumet! (Y)
Jeg bor i Bodø, bare så det er avklart allerede.
Jeg ser at mange av dere låser bilen inne om vinteren, mens noen kjører, hvordan er erfaringene med denne bilen som vinterbil, er den helt håpløs med softtop for eksempel ?
Et annet problem, jeg spiller mye golf, jeg jobber med golf og er derfor tidvis avhengige av å få med meg både et og to golfsett, jeg skjønner at jeg mest sannsynlig ikke får plass til mer enn et golfsett, men er det plass til det i bagasjerommet? Noen som har erfaringer med dette ?
og sist men ikke minst pris, hvor mye mx5 får jeg for max 110 000? jeg ønsker gjerne med litt nyere karosseritype (tror det er 97-98 modell), blir jeg nødt til å legge mer penger i potten for å få en brukbar en ?
Vil det lønne seg med import ? dvs, vil man få en bedre bil til samme pris ved import ?
Der tror jeg det meste av spørsmål var unnagjort (foreløpig ihvertfall:) Takker på forhånd for alle svar, ser at det er flere av dere som har god peiling på hva dere prater om, kjempebra entusiasme på dette forumet! (Y)
Last edited by AdiZ on 22 Nov 2007, 23:57, edited 1 time in total.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Status: Offline
Eg trenger ikkje hardtop iallefall,, når eg brukte bilen min som helårsbil, så reiste eg over fjellovergangene her på vestlandet, uten noen form for problemer, men softtop må vera i orden da, ellers så får du problemer med dugg og is på innsiden, motor osv, er også bra på disse, aldri noe problemer med start osv,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- tness
- 6500 RPM
Bor selv i Bodø og har kjørt MX-5 flere vintre her oppe. Kjørt mye mellom Bodø - Rognan, og har ikke opplevd større problemer en andre bilsiter måtte oppleve. De to bilene jeg har henta, har jeg henta sørpå og på vinteren og har kjørt de hjem i ganske ekstremt vinterføre enkelte plasser. Men jeg har greid meg bra, så lenge man kjenner bilen så går det mesteo MX-5'en er perfekt balansert så den er lett oh håndtere.
Jeg har den blå NB'en som du kanskje har sett i byen. Hvis du er intressert så kan du få teste plassen i bilen med ditt golfutstyr. Den første bilen hadde jeg faktisk med meg alle sommerdekkene med meg i bilen. 3 fremme et i bagasjerommet.
Jeg har den blå NB'en som du kanskje har sett i byen. Hvis du er intressert så kan du få teste plassen i bilen med ditt golfutstyr. Den første bilen hadde jeg faktisk med meg alle sommerdekkene med meg i bilen. 3 fremme et i bagasjerommet.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
De fleste bekymrer seg for softtopene, uten grunn basert på hva folk i nord og sør sier. Trenger strengt tatt ikke hardtop, nå bor jeg i Stavanger da og vet knapt hva snø er, men har mer hardtop for utseendet for å være ærlig. Bra varmeapparat i disse bilene også, trenger ikke stå mer enn et minutt om det skulle dugge litt heller.
Når det gjelder kjøringa så bruker jeg min hele året, og har kjørt overalt og på litt av hvert. På sommerdekk på rimdekka asfalt ned en bratt bakke sidelengs, etter en buss som også skled sidelengs. HEhe. Aldri la være å skifte til vinterdekk før i februar igjen
Men bilen er så veldig kontrollerbar, for sånne som ikke har peiling på kjøring så pleier jeg å si at bilen forteller meg hvor den skal før den gjør det, for det føles litt sånn. Selv om den er bakhjulstrekka. Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd den i 40cm snø liksom 
Jeg tror ikke du får plass til en golfbag baki, i lengden, men det er nå det jeg tror bare. Alt langt med litt bredde frakter jeg i passasjersetet.
Når det gjelder pris så er det vanskelig å si da det er vinter. Skal selv selge min til våren helst før, men prisene varier sånn, rett person til rett tid så er de dyre, ellers kan det gå evigheter. Om våren kan det være dyrt, eller det kan selges så mange at de er billige. Vanskelig å si. Det er vel uansett nå man bør kjøpe dem.
Når det gjelder kjøringa så bruker jeg min hele året, og har kjørt overalt og på litt av hvert. På sommerdekk på rimdekka asfalt ned en bratt bakke sidelengs, etter en buss som også skled sidelengs. HEhe. Aldri la være å skifte til vinterdekk før i februar igjen

Jeg tror ikke du får plass til en golfbag baki, i lengden, men det er nå det jeg tror bare. Alt langt med litt bredde frakter jeg i passasjersetet.
Når det gjelder pris så er det vanskelig å si da det er vinter. Skal selv selge min til våren helst før, men prisene varier sånn, rett person til rett tid så er de dyre, ellers kan det gå evigheter. Om våren kan det være dyrt, eller det kan selges så mange at de er billige. Vanskelig å si. Det er vel uansett nå man bør kjøpe dem.
- biXen
- 7200 RPM
Var i Bodø i sommer og har venner der, så jeg vet at det ikke er isbjørner inni byen og sånn, men det er likevel grunn nok til å ta forbehold siden jeg er fra snøløse sør-vestlandet
Men jeg har kjørt rundt halve landet på snøføre, så det er en godt dugane bil. Men ville nok rustbehandla den, har gjort det med min, grisemye salt her.

- mussa
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 642
Jeg brukte gamlebilen, en NB hver dag i fjor vinter, ingen problemer i det hele tatt, softtop. Er veldig bra varmeapparat i MX`n også!
Det med golfsett kommer litt an på hvor stor bagen er, jeg fikk plass til to halvsett bak, gikk akkurat i bredden, men hvis du spiller mye golf og apåtil jobber med det har du vel en relativt stor bag med hel-sett i, da spørs det.. Sånn trillestativ er bare å glemme i allefall, men det er vel mest eldre damer som har.. :p
Får jo kjøpt bagasjestativ til å ha på bakluka også.. Med litt kreativitet så får man til det meste..
Det med golfsett kommer litt an på hvor stor bagen er, jeg fikk plass til to halvsett bak, gikk akkurat i bredden, men hvis du spiller mye golf og apåtil jobber med det har du vel en relativt stor bag med hel-sett i, da spørs det.. Sånn trillestativ er bare å glemme i allefall, men det er vel mest eldre damer som har.. :p
Får jo kjøpt bagasjestativ til å ha på bakluka også.. Med litt kreativitet så får man til det meste..

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Litt OT:
Er det noen som har tallene på antall liter i bagasjerommet for de forskjellige modellene? Tror nok en 2.generasjon (NB) er noe større enn 1. (NA).
Jeg har ikke sjans å få nedi ett av mine sommerhjul baki min NA. (205/55-15). Så hvis jeg punkterer (og har med passasjer) så må det litt kreativ tenking til.
Er det noen som har tallene på antall liter i bagasjerommet for de forskjellige modellene? Tror nok en 2.generasjon (NB) er noe større enn 1. (NA).
Jeg har ikke sjans å få nedi ett av mine sommerhjul baki min NA. (205/55-15). Så hvis jeg punkterer (og har med passasjer) så må det litt kreativ tenking til.

- biXen
- 7200 RPM
Får vel et av mine sommerhjul nedi bak, men det er drøyt. Bagasjerommet er ikke akkurat høyt når man har reservehjul. Var nokså tettpakka i sommer med bag, sovepose osv.
På min neste MX-5 tror jeg jeg ditcher reservehjul og tar dame varianten om jeg punkterer. NAF veihjelp
Tipper jeg får noen sarkastiske kommentarer da, haha.
På min neste MX-5 tror jeg jeg ditcher reservehjul og tar dame varianten om jeg punkterer. NAF veihjelp

- Pelle
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 300
Det er ikke noe problem å få en normal golfbag i bagasjerommet. Du må bare ta ut woodene og legge de ned først
Jeg har sågar hatt to fulle sett med bagger nedi der, men da er det trangt.
Du har også en mulighet til å legge et sett på hylla bak setene, forutsatt at cabben er nede.
Jeg har sågar hatt to fulle sett med bagger nedi der, men da er det trangt.
Du har også en mulighet til å legge et sett på hylla bak setene, forutsatt at cabben er nede.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Jeg var innom min lokale Mazda/Nissan/Hyundai forhandler og så idag, der sto det en helt ny MX5, de skulle selvfølgelig ha meg til å kjøpe en x-trail/Santa-fe, noe som sikker er mer praktisk for meg, men har litt mer lyst på en mx-5.
Det jeg så var at bagasjerommet var ganske lite ja, men jeg lurer på om det er mindre på nye modeller enn feks. 98-99 modeller?
Ja jeg har en ganske stor bag, type staff-bag med fullt sett ++
Det jeg så var at bagasjerommet var ganske lite ja, men jeg lurer på om det er mindre på nye modeller enn feks. 98-99 modeller?
Ja jeg har en ganske stor bag, type staff-bag med fullt sett ++
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Stemmer nok...EspenSort92 wrote:NA har 124 og NB har 144mussa wrote:Mener å erindre at NBFL har 144 liters bagasjerom..
...og siste modell (NC) har 150 liter iflg. spesifikasjoner på www.mazda.no .