Page 1 of 2
Innkjøp av MX5 her nord
Posted: 22 Nov 2007, 23:41
by AdiZ
Det er sikkert startet rundt 100 innlegg med det samme, men jeg skal prøve å ikke spørre om alt det samme. Har lest litt rundt på forumet (inkludert Nord-norge delen) og funnet ut at dette nok er en bra og driftsikker bil, så det er ikke det det skal stå på.
Jeg bor i Bodø, bare så det er avklart allerede.
Jeg ser at mange av dere låser bilen inne om vinteren, mens noen kjører, hvordan er erfaringene med denne bilen som vinterbil, er den helt håpløs med softtop for eksempel ?
Et annet problem, jeg spiller mye golf, jeg jobber med golf og er derfor tidvis avhengige av å få med meg både et og to golfsett, jeg skjønner at jeg mest sannsynlig ikke får plass til mer enn et golfsett, men er det plass til det i bagasjerommet? Noen som har erfaringer med dette ?
og sist men ikke minst pris, hvor mye mx5 får jeg for max 110 000? jeg ønsker gjerne med litt nyere karosseritype (tror det er 97-98 modell), blir jeg nødt til å legge mer penger i potten for å få en brukbar en ?
Vil det lønne seg med import ? dvs, vil man få en bedre bil til samme pris ved import ?
Der tror jeg det meste av spørsmål var unnagjort (foreløpig ihvertfall:) Takker på forhånd for alle svar, ser at det er flere av dere som har god peiling på hva dere prater om, kjempebra entusiasme på dette forumet! (Y)
Posted: 22 Nov 2007, 23:54
by Miatapowers
Eg trenger ikkje hardtop iallefall,, når eg brukte bilen min som helårsbil, så reiste eg over fjellovergangene her på vestlandet, uten noen form for problemer, men softtop må vera i orden da, ellers så får du problemer med dugg og is på innsiden, motor osv, er også bra på disse, aldri noe problemer med start osv,
Posted: 23 Nov 2007, 00:02
by tness
Bor selv i Bodø og har kjørt MX-5 flere vintre her oppe. Kjørt mye mellom Bodø - Rognan, og har ikke opplevd større problemer en andre bilsiter måtte oppleve. De to bilene jeg har henta, har jeg henta sørpå og på vinteren og har kjørt de hjem i ganske ekstremt vinterføre enkelte plasser. Men jeg har greid meg bra, så lenge man kjenner bilen så går det mesteo MX-5'en er perfekt balansert så den er lett oh håndtere.
Jeg har den blå NB'en som du kanskje har sett i byen. Hvis du er intressert så kan du få teste plassen i bilen med ditt golfutstyr. Den første bilen hadde jeg faktisk med meg alle sommerdekkene med meg i bilen. 3 fremme et i bagasjerommet.
Posted: 23 Nov 2007, 00:26
by biXen
De fleste bekymrer seg for softtopene, uten grunn basert på hva folk i nord og sør sier. Trenger strengt tatt ikke hardtop, nå bor jeg i Stavanger da og vet knapt hva snø er, men har mer hardtop for utseendet for å være ærlig. Bra varmeapparat i disse bilene også, trenger ikke stå mer enn et minutt om det skulle dugge litt heller.
Når det gjelder kjøringa så bruker jeg min hele året, og har kjørt overalt og på litt av hvert. På sommerdekk på rimdekka asfalt ned en bratt bakke sidelengs, etter en buss som også skled sidelengs. HEhe. Aldri la være å skifte til vinterdekk før i februar igjen

Men bilen er så veldig kontrollerbar, for sånne som ikke har peiling på kjøring så pleier jeg å si at bilen forteller meg hvor den skal før den gjør det, for det føles litt sånn. Selv om den er bakhjulstrekka. Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd den i 40cm snø liksom
Jeg tror ikke du får plass til en golfbag baki, i lengden, men det er nå det jeg tror bare. Alt langt med litt bredde frakter jeg i passasjersetet.
Når det gjelder pris så er det vanskelig å si da det er vinter. Skal selv selge min til våren helst før, men prisene varier sånn, rett person til rett tid så er de dyre, ellers kan det gå evigheter. Om våren kan det være dyrt, eller det kan selges så mange at de er billige. Vanskelig å si. Det er vel uansett nå man bør kjøpe dem.
Posted: 23 Nov 2007, 00:38
by AdiZ
Takk for gode svar, nå vet jeg at den kan brukes på vinteren ihvertfall, og vinteren er ikke knallhard her oppe selv om mange tror det
tness: Det kunne vært veldig aktuelt å fått se bilen og testet bagasjerommet

Må først bare se om jeg finner en god versjon innenfor budsjettet
Posted: 23 Nov 2007, 09:23
by biXen
Var i Bodø i sommer og har venner der, så jeg vet at det ikke er isbjørner inni byen og sånn, men det er likevel grunn nok til å ta forbehold siden jeg er fra snøløse sør-vestlandet

Men jeg har kjørt rundt halve landet på snøføre, så det er en godt dugane bil. Men ville nok rustbehandla den, har gjort det med min, grisemye salt her.
Posted: 23 Nov 2007, 09:27
by mussa
Jeg brukte gamlebilen, en NB hver dag i fjor vinter, ingen problemer i det hele tatt, softtop. Er veldig bra varmeapparat i MX`n også!
Det med golfsett kommer litt an på hvor stor bagen er, jeg fikk plass til to halvsett bak, gikk akkurat i bredden, men hvis du spiller mye golf og apåtil jobber med det har du vel en relativt stor bag med hel-sett i, da spørs det.. Sånn trillestativ er bare å glemme i allefall, men det er vel mest eldre damer som har.. :p
Får jo kjøpt bagasjestativ til å ha på bakluka også.. Med litt kreativitet så får man til det meste..

Posted: 23 Nov 2007, 09:50
by shutinc
Bor i Tromsø, enda lengere nord. Funker fint å kjøre mx5 på vinteren, også uten HT. Kupeen blir fort varm med godt varmeapparat.
Det er heller en artig bil å kjøre om vinteren. Med nesten 50/50 vektfordeling og liten bil, så er det lett å manuvrere og ta kontrollerte sladder på vinterføret.
Posted: 23 Nov 2007, 10:16
by Hauk
Litt OT:
Er det noen som har tallene på antall liter i bagasjerommet for de forskjellige modellene? Tror nok en 2.generasjon (NB) er noe større enn 1. (NA).
Jeg har ikke sjans å få nedi ett av mine sommerhjul baki min NA. (205/55-15). Så hvis jeg punkterer (og har med passasjer) så må det litt kreativ tenking til.

Posted: 23 Nov 2007, 10:34
by biXen
Får vel et av mine sommerhjul nedi bak, men det er drøyt. Bagasjerommet er ikke akkurat høyt når man har reservehjul. Var nokså tettpakka i sommer med bag, sovepose osv.
På min neste MX-5 tror jeg jeg ditcher reservehjul og tar dame varianten om jeg punkterer. NAF veihjelp

Tipper jeg får noen sarkastiske kommentarer da, haha.
Posted: 23 Nov 2007, 11:01
by Pelle
Det er ikke noe problem å få en normal golfbag i bagasjerommet. Du må bare ta ut woodene og legge de ned først
Jeg har sågar hatt to fulle sett med bagger nedi der, men da er det trangt.
Du har også en mulighet til å legge et sett på hylla bak setene, forutsatt at cabben er nede.
Posted: 23 Nov 2007, 11:25
by mussa
Mener å erindre at NBFL har 144 liters bagasjerom..
Posted: 23 Nov 2007, 13:15
by AdiZ
Jeg var innom min lokale Mazda/Nissan/Hyundai forhandler og så idag, der sto det en helt ny MX5, de skulle selvfølgelig ha meg til å kjøpe en x-trail/Santa-fe, noe som sikker er mer praktisk for meg, men har litt mer lyst på en mx-5.
Det jeg så var at bagasjerommet var ganske lite ja, men jeg lurer på om det er mindre på nye modeller enn feks. 98-99 modeller?
Ja jeg har en ganske stor bag, type staff-bag med fullt sett ++
Posted: 23 Nov 2007, 14:05
by EspenAndre
mussa wrote:Mener å erindre at NBFL har 144 liters bagasjerom..
NA har 124 og NB har 144
Posted: 23 Nov 2007, 14:49
by Hauk
EspenSort92 wrote:mussa wrote:Mener å erindre at NBFL har 144 liters bagasjerom..
NA har 124 og NB har 144
Stemmer nok...
...og siste modell (NC) har 150 liter iflg. spesifikasjoner på
www.mazda.no .