føring av kabler til dørene

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

føring av kabler til dørene

Post by mojo-91 »

Jeg monterte sentrallås og alarm for et par år siden (hvilket jeg ikke angrer et sekund på).
Jeg sleit lenge med å få lagt ledningene fra under dasjbordet og inn i dørene. Endte med at jeg la de i en strømpe mellom dørkarmen og døra. Litt jalla men det har fungert knirkefritt.
Uansett. Nå skal jeg installere el-heisere til vinduene og da blir det jo enda mer ledningsstyr. Tenker eneste veien å få lagt alle ledningene inn i døra er gjennom den sorte gummibelgen som er der fra før av. Og tilgangen på denne krever vel demontering av hele dasjbordet...eller hur?

Noen som har gjort denne operasjonen eller har noen andre tips?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg har dradd alle ledningene via den sorte gummibelgen..
Det er fullt, men det går.. Jeg har da sentrallås, elvindu, og høytaler kabler. For at å være sikker på at det er fult, har jeg bi-wirering.. Mener å huske at jeg fjerna støyskjerminga på suprakabelen (til mellomtone) for å få plass..
Fest ledningene på en pinne som du trer igjennom gummien. Da blir alt så mye enklere..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

hvordan fikk du tilgang til belgen fra innsiden av bilen. Måtte du demontere dasjbordet?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Det holder å ta av dekslet på "ytterveggen". Smør pinnen eller hva du bruker med litt zalo eller olje. Det hjelper.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Pelle wrote:Det holder å ta av dekslet på "ytterveggen". Smør pinnen eller hva du bruker med litt zalo eller olje. Det hjelper.
det du sier er at jeg skal løsne belgen inn mot karosseriet, feste ledning/ene til en pinne og prøve å dytte de inn til de dukker opp et sted på undersiden av dasjbordet? :?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Sånn nogenlunde ja. En bøyelig ståltråd er nok å foretrekke. Det er litt kronglete, men du får bruke fantasien, og som sagt, glidemiddel er undervurdert. :?
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote: det du sier er at jeg skal løsne belgen inn mot karosseriet,
feste ledning/ene til en pinne og prøve å dytte de inn til de dukker opp et sted på undersiden av dasjbordet? :?
Denne operasjonen er ganske så "fiklete", men det er mulig.
Her er et bilde av "gummibelgen" som er løsnet fra karrosseriet :

Image

Legg merke til at den er "snurpet" sammen med tape.
Tapen må fjernes for at du skal komme til med kabel.

For å finne igjen kablene inne i bilen må du føle deg fram på innsiden oppunder dasjbordet.

Kablene fra døra ender opp i en plugg og kontakt rett på innsiden av karrosseriet.
(håpløst trangt, men du kan hale kontakten ut av hullet etter at du har løsnet gummibelgen).

I kontakten er det ferdigkablet til høyttalere og vindusheiser.
(Til kontakten, men ikke videre inn i døra)

Jeg tror din bil er ferdigkablet til vindusheiser, dvs. fra kontakten jeg nevnte og fram til kontakt ved girspaken under midtkonsollet. Da er det også koblet til strømforsyning, sikringer og det hele.
Slik var det på min bil, sikkert mange varianter av dette.

Lykke til !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Mener å huske at det blir enklere, hvis du tar vekk sparkeplata.
Letter tilgangen til kablene inn mot A-stolpen.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg vet det ligger en strømkontakt under midtkonsollen, ved girspaken men kan ikke huske å ha sett noen kontakt for vindusheisere.
Kittet som mx5parts sier at det er komplett, så da blir det vel ordnings på det uansett..

(nå er forøvrig power-window-kit bestillt fra mx5parts)
:D

Takker for gode tips.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Jeg vet det ligger en strømkontakt under midtkonsollen, ved girspaken men kan ikke huske å ha sett noen kontakt for vindusheisere.
Kittet som mx5parts sier at det er komplett, så da blir det vel ordnings på det uansett..

(nå er forøvrig power-window-kit bestillt fra mx5parts)
:D

Takker for gode tips.
Jeg er usikker på om det komplette settet du har bestilt, bruker det ferdige ledningsnettet som ligger i bilen.
Ser ut til at du må trekke ledningene på ny.

Jeg ville kjøpt delene separat. (Da får du også kjøpt mekanismen med skrue (ikke vire) som er mye bedre).
Spare penger gjør du også.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Hvorfor tror du at dette kittet ikke bruker bilens eksisterende ledningsnett?
Jeg tror dette blir bra uansett. Skal koble det opp mot defa-alarmen slik at vinduene går opp av seg selv når jeg låser bilen med fjernkontrollen. smooth!
8)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

mojo-91 wrote:Hvorfor tror du at dette kittet ikke bruker bilens eksisterende ledningsnett?
Jeg tror dette blir bra uansett. Skal koble det opp mot defa-alarmen slik at vinduene går opp av seg selv når jeg låser bilen med fjernkontrollen. smooth!
8)
Hvordan kobler man det opp mot fjernkontrollen? Har selv ettermontert sentrallås med fjernstyring kjøpt hos mx5parts, og jeg skjønner ikke hvordan dette skal kobles....

Forøvrig, jeg har bare noen sånne tin i hardplastikk i dørene der.. Har tatt disse ut og borret dem opp for å få større hull... Hos meg er det iallfall ikke mulig å få noe igjennom uten å gjøre det. Mine sånne "pakninger" er ikke like som de på bildet over her.
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Hvorfor tror du at dette kittet ikke bruker bilens eksisterende ledningsnett?
Jeg tror dette blir bra uansett. Skal koble det opp mot defa-alarmen slik at vinduene går opp av seg selv når jeg låser bilen med fjernkontrollen. smooth!
8)
Hvis det er "Eletric Window Kit" (IL910) du har kjøpt ?


Image

Så ser det ikke ut til at det har med seg den spesielle kontakten som forbinder bryteren med kablingsnettet i bilen.
Derimot er det med en svær kveil med kabler.

Det er denne hvite kontakten jeg tenker på:

Image

For du skal vel montere komplett sett?

Disee heisene har jeg montert.
De er uten Wire (med skrue) og mer driftsikre etter hva jeg har hørt.

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

TraCkinG wrote: Hvordan kobler man det opp mot fjernkontrollen? Har selv ettermontert sentrallås med fjernstyring kjøpt hos mx5parts, og jeg skjønner ikke hvordan dette skal kobles.....
Da må du bruke "one-touch" modul(er).
Disse modulene gjør at vinduene kan åpnes/lukkes med et kort trykk på vindus-knappen.
De bryter automatisk strømmen når vinduene er fullt åpne/lukket og har også egen inngang fra sentrallåsanlegget.
Jeg har koblet slik at mine vinduer lukkes når sentrallåsen aktiveres.
Men dette kan jeg koble ut med en bryter.
(f.eks. når kalesjen er nede, (lite vits i å lukke vinduet))
TraCkinG wrote: Forøvrig, jeg har bare noen sånne tin i hardplastikk i dørene der.. Har tatt disse ut og borret dem opp for å få større hull... Hos meg er det iallfall ikke mulig å få noe igjennom uten å gjøre det. Mine sånne "pakninger" er ikke like som de på bildet over her.
Det du ser som hvitt på bildet, er hardplastikk-ringer som sitter i karroseriet. disse kan nappes ut og kontakten sitter innenfor.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Rudolf wrote:
mojo-91 wrote:Hvorfor tror du at dette kittet ikke bruker bilens eksisterende ledningsnett?
Jeg tror dette blir bra uansett. Skal koble det opp mot defa-alarmen slik at vinduene går opp av seg selv når jeg låser bilen med fjernkontrollen. smooth!
8)
Hvis det er "Eletric Window Kit" (IL910) du har kjøpt ?


Image

Så ser det ikke ut til at det har med seg den spesielle kontakten som forbinder bryteren med kablingsnettet i bilen.
Derimot er det med en svær kveil med kabler.

Det er denne hvite kontakten jeg tenker på:

Image

For du skal vel montere komplett sett?

Disee heisene har jeg montert.
De er uten Wire (med skrue) og mer driftsikre etter hva jeg har hørt.

Image

Erik
Jeg har hørt med mx5parts og bryterne som trengs for å koble rett til bilens brytere følger med i kittet. Vindusheisene er uten wire (med skrue) så dette blir bra :D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply