Page 1 of 1

Hjelp til kjøp, mx5, hvilke er mest trimmevillig uten mating

Posted: 16 Jan 2008, 00:04
by Rebekka
Er ny med MX5, og trenger litt råd om kjøp.
Skifter jobb, og må nå ha en nr.2 bil. Kona har godkjent MX5 :P

Vurderer en rimlig NA, men har ikke tid til å skru i år heller.
Vurderer derfor en nyere NB. Hvilke modeller vil jeg få mest i med tanke på hjuloppheng, diff og motor (Trimmevillig uten turbo/kompressor?)

Denne er spennende, men litt i overkant styla. Men mye ekstra..
blir sikkert for dyr å...
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... d=25364524

Vil gjere ha råd, litt blank, enda kona har gitt internett-forbud pga. for mange timer i MX5-forumet :roll:

Posted: 16 Jan 2008, 09:12
by inglar
Jeg syntes den så kul ut med den stylingen. Kule felger var det også. Men smaken er som baken, delt.

Posted: 16 Jan 2008, 18:52
by Rebekka
Likte den jeg å, mens madamen sier hun nekter å kjøre "rånebil"
Er nok litt forskjellig der, hun vil helst ha en orginal svart med beige...
Var gjort mye med den som jeg aldri vil få tid til selv.
Vinterdekk og hardtopp følger også med.

Nydelig bil du hadde forresten, kul med svart hardtopp, har du lakk-koden eller navn på den?
Blir bilen for stiv med 17" felger, og blir grepet for bra med orginal motor og breie dekk? Litt kjekt å få slipp også :)

Posted: 16 Jan 2008, 19:32
by inglar
Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt selger ta noen flere bedre bilder som han kunne ha sendt på mail e.l. slik at du kunne ha fått et bedre inntrykk av bilen. Kanskje lettere å overtale fruen da. Men jeg syntes ikke den var så rånete. Kunne ha vært betraktelig værre enn det der. Og det er som du sier at en del slike ting vil en ikke få tid til selv og da er det jo deilig å kjøpe ferdig pakke. Billigere blir det også når det allerede er på bilen når du kjøper den. Og det var jo litt ekstra utstyr i den som er fint å ha om navigasjon++

Takker. Syntes også den svarte hardtopen passer bedre enn en i bilens farge. Vet ikke fargekoden og bilen står i garasje et stykke unna hjemme så jeg får desverre ikke sjekket. Men jeg tror nok det er vanlig svartfarge som det er på de svarte mx-5´ene. Blir jo stivere med 17" og senkesett, men det er slik jeg liker det. Har også montert noen flere avstivere og veltebøylen stiver av en del den også. Bare å kjøpe litt dårlige dekk det så får du sleng når du vil hehe. Men fra alvor til spøk. Tror nok du vil kunne leke deg selv om du har original motor og "fete" dekk. Var flere på sommerturen som hadde det mer enn morro i de krappe svingene :D Men når det kommer til dekk og felg her på forumet er det ganske mange forskjllige meninger. Ganske fint egentlig så slipper alle å kjøre med samme utstyr :D Jeg hadde hvertfall prøvd å overtale fruen til å kjøpe denne bilen.

Posted: 16 Jan 2008, 19:37
by Oas
Vanlig svart er Briliant Black code A3F

Posted: 16 Jan 2008, 19:40
by TurboLag
altså dette med innpress var en noe overopphetet diskusjon.. Det eneste som praktisk skjer med et gjennomtenkt oppsett med lavere et enn 35-37 er at man får mer bump steer. Så med mindre du skal kjøre rally med bilen er det NESTEN bare å kjøre på (innen rimelighetens grenser selvsagt)..

Posted: 16 Jan 2008, 22:17
by HF-mx5T
bare styr unna 1.6 modellene så går det nok bra..

Posted: 17 Jan 2008, 20:23
by Max5
du trenger ikke mye trimming på en 1,8mod. NB eller NA.
jeg hadde NB og var godt fornøyd, men med 20-30 hester mer hadde jeg vert helt tilfredstilt! og det er vel ikke så vanskelig å få til?

Posted: 17 Jan 2008, 20:38
by HF-mx5T
regn 20-30k :)

1k per hest med sugemotor. høres mye ut, men altfor ofte så ender man opp der

Re: Hjelp til kjøp, mx5, hvilke er mest trimmevillig uten ma

Posted: 17 Jan 2008, 21:43
by BaktusBror
Rebekka wrote:Er ny med MX5, og trenger litt råd om kjøp.
Skifter jobb, og må nå ha en nr.2 bil. Kona har godkjent MX5 :P
Heldig-grisen!
Rebekka wrote: Vurderer en rimlig NA, men har ikke tid til å skru i år heller.
Ingen grunn til å måtte skru bare fordi du har NA! Mazda MX-5 er en av verdens beste biler, og den med minst feil! NA gikk fram til 97/98, og den ser mye mindre råne ut - kona mi var klar på at NA var "penest"....Jeg ville vel gå for en 97 NA 1.8L med mest mulig options.

En NA MX-5 er "klassisk" engelsk to-seter uten oljesøl på garasjegulvet!

Velkommen som MX-5 eier i nær framtid!

Posted: 17 Jan 2008, 22:25
by Rebekka
Takk for svarene!

Suger til meg råd :!:
Na er super bil, men å kjøpe den billigste av de er sikkert ikke best i lengden, kjekt med noe strøkent, tar imot råd om å se etter 97` 1,8l.
Er den vesentlige forskjeller fra 93 og oppover på denne 1,8?
Fant en billig sølv 98` 1,8 NB med 120`tkm. kunne det være noe?

Posted: 17 Jan 2008, 22:38
by Rebekka
Den sølv var solgt, her er en svart med skinn, ser ut som den har varmetråder i cab-vinduet, er det vanlig? Så fin ut.

http://www.mobile.de/SIDdut6Ux295aOD.eg ... 1297015078&
____
Blå 2001, er dette en NBFL?? Fordeler med det annet en utseende? Kan ESP en slåes helt av, og hva med diff sperre, elektronisk eller?
Har lest mye om torsen-diffen, hvike har den, og hva er fordelen?

http://www.mobile.de/SIDdut6Ux295aOD.eg ... 1296835367&

Posted: 18 Jan 2008, 07:16
by inglar
Rebekka wrote:Den sølv var solgt, her er en svart med skinn, ser ut som den har varmetråder i cab-vinduet, er det vanlig? Så fin ut.
Jepp det er vanlig med varmetråder i NB´n. NA har plastvindu bak uten tråder, mens NB har glassrute bak med tråder.