Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg skal ha nye felger på min 2007 MX-5 (NC).
Originalt står det 16" felger på bilen med et sinnsykt innpress (ET) på 55 , dekk dimensjonen er : 205/50R16
Dette lager litt utfordinger med tanke på hva som passer når jeg ønsker å gå over til 18" felger.
Med andre ord er det noan av dere andre her på forumet med NC modell som har råd til dimensjoner som kan passe?
PS: Jeg har allerede testet et sett med 8x18" felger med ET 42... dette viste jeg at ikke kom til å passe, men jeg måtte bare teste.
Bak passet det faktisk akkurat, men framme stakk felgene ca. 1 cm på utsiden av skjermen....
Takker for svarene så langt, gode innspill.
Og ja jeg er enig den står på stylter... jeg merker stor forskjell fra min gamle NA som var senket og den nye NC.
Har lest en eller annen plass på nettet at NC modellen opprinnelig ikke var designet så høy, men på grunn av justeringer i forhold til "fotgjenger vennlighet" på NCAP tester at den da ble hevet.
(Merk: jeg er usikker på om dette stemmer? ).
Jeg har da et annet spørsmål:
Er det mulig å bytte de orginale fjærene som står på bilen med nye senkefjærer og da beholde de orginale støtdemperene?
Ref. til denne Linken (trykk på bildet av Weitec senkefjærene for detaljer).
Har også sendt dette spørsmålet til www.senk.no som forhandler disse.
Er forøvrig i tenkeboksen om det blir 18" eller 17"..... Valgets kvaler
Du kan montere nye fjører uten å skifte dempere. Og du merker STOR forskjell på bilen! "Alle" med NC gjør dette (sikkert 80 % av de som frekventerer NC-delen av miata.net) - i alle fall alle som har kjøpt bilen fordi det er den bilen det er, og ikke bare fordi det er "en kjekk kabriolet".
Jeg fikk montert mine hos Hegre - Eibach sport. Greit i forhold til garanti og godkjenning. Det finnes fjærer som senker den enda mer. Det kan være estetisk finere, men den blir veldig lav da, og det er lett å skrape nedi. Dessuten er kjørekomforten ikke påvirket av byttet til Eibach sport. Den blir bare mer presis og strammere. Ingen gynging! Bare husk å få justert alt etter montering!
Her er et par bilder - før og etter senking. Bildet av bilen etter senking er tatt samme dag som den ble utført, så bilen har satt seg litt etter det også.
Ja, det er de felgene som er standard på Sport - 17"
Jeg ga 5 800 kroner for fjærer, montering og justeringer av hjulstilling. Da fikk jeg senkesettet til nettopris i forbindelse med kjøp av bilen (1 800,- av de 5 800,-). De beregnet nok også litt knapt med tid... Du har jo også kjøpt bilen din der, så du får det vel til samme pris.
Jeg sjekket forresten prisen på hardtop i bilens farge - rett over 25 000 kroner! Det var i meste laget for meg. Hadde jeg vurdert å bruke bilen om vinteren, måtte jeg tenkt meg om. Men jeg tror heller jeg hadde kjøpt et billig vrak for pengene!
Bare en uke til jeg skal hente bilen ut av vinterdvalen! Du har vel brukt din hele vinteren? Har bilen fungert greit (ikke det at vi har hatt så mye annet enn regn)?
Hvor langt har du kjørt den? Min stod på 7 400 km da jeg satte den inn for vinteren i slutten av oktober.
Jeg var så heldig at jeg fikk ferdig min nye garasje rett før jul og der har "Ganddal blå" vært parkert i store deler av vinteren... så det er ikke blitt så mye kjøring (og da heller ikke noe behov for hardtop).
Bilen er stort sett kun brukt når vi har hatt behov for hver vår bil til/fra jobb.
Km. stand på bilen nærmer seg 8000 nå.
Forøvrig så har jeg piggfrie dekk på den (Continental), og når jeg da har benyttet den i løpet av vinteren er det rene lysorgelet fra antispinn indikatoren i dashbordet.
Skulle ingenting til for at den slo inn.. om det var kun vann eller snø/is...
Men nå er det snart sesong for toopløs kjøring og det ser jeg frem til
toroh wrote:
Forøvrig så har jeg piggfrie dekk på den (Continental), og når jeg da har benyttet den i løpet av vinteren er det rene lysorgelet fra antispinn indikatoren i dashbordet.
Mazda har ikke vært flink med antispinn systemet på andre av sine modeller, som feks Mazda 6.
Fått en del kritikk for det.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
toroh wrote:
Mazda har ikke vært flink med antispinn systemet på andre av sine modeller, som feks Mazda 6.
Fått en del kritikk for det.
På NC har de vært litt for flinke. Det går jo an å slå det av, men det burde vært en mellomting. Når det står på, slår det litt for fort inn, synes jeg.
Vil det være forskjell på hvor ofte det slår inn hvis bilen har diff-sperre (som min) eller ikke?
Da er nye senkefjærer bestilt og på vei i posten....
Eibach/IL 45mm Sports Spring Set
Spørsmål som nå dukker opp er om det er noen av medlemmene her som eier en NC som har byttet til senkefjærer selv har erfaringer/råd i denne forbindelsen.
Jeg byttet både støtdempere og fjærer på min gamle NA som dengang gikk ganske greit.