Styrearbeid.
At veldig mye frivillig arbeid blir lagt ned i styrer i ideelle organisasjoner, borettslag o.l. er en kjent sak.
Noen har en tendens til å bli "fanget" inn i forskjellige verv og i andre tilfeller er det vanskelig å rekruttere.
Uansett er det viktig for organisasjonen at den som stiller som tillitsvalgt har tid og interresse for arbeidet.
En måte å legge til rette for dette er å definere ansvarsoppgaver og å fordele disse fornuftig mellom medlemmene i styret.
Det er også viktig å forsøke å delegere oppgaver til medlemmer i organisasjonen slik at ikke alt arbeid faller på medlemmene av styret.
En felle mange går i er å la seg "rive med" på et årsmøte å bli overtalt til verv som de egentlig ikke har tid/lyst til å utføre.
En svært effektiv måte å "ødelegge" en ideell organisasjon er å "verve" styremedlemmer som i ettertid ikke "har tid" til å utføre det nødvendige arbeidet.
I MX5-klubben ser det ut til at veldig mye arbeid har falt på kassereren.
(Regnskap, medlemskontingent, salg av klubbeffekter, vedlikehold av medlemsregister osv.)
Når det nå skal velges nye medlemmer av styret er det noen grep som bør gjøres.
- Det må opprettes en valgkommitè som jobber (i god tid før årsmøtet) for å skaffe kandidater til valg av de forskjellige ledige styreverv. (styrehonorar bør vurderes)
Ingen sier at styremedlemmer må bo i Oslo
- De enkelte oppgaver som er knyttet til styrevervene må defineres og beskrives slik at det ikke er noen tvil om hva styrevervet innebærer.
- Fordeling av oppgaver bør vurderes nøye og antall styremedlemmer må om nødvendig økes.
Det ser ut til at det er ca. 600 medlemmer i MX-5 klubben, så det burde være nok å ta av til potensielle nye styremedlemmer.
For ordens skyld:
Jeg sitter som leder og nestleder i andre organisasjoner.
Jeg har IKKE tenkt å gå i fella (og ødelegge foreningen) ved å stille til noe styreverv.
Så mine kommentarer til styrearbeidet er altså ingen valgtale for meg selv.
(hvis det var noen som trodde det)
Lykke til !
Erik