apex boost controller for turbo på 90hk 1,6

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

apex boost controller for turbo på 90hk 1,6

Post by SweetMX5 »

er det noen somh ar erfaring med bruk av slik boost kontroller på 1,6 90hk?
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

du må ha turbo først :P ellers funker det vel likt der som på andre biler
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

mente med turbo da harald haha ^^

men tenkte om det fungerte med min 90hk ecu hvis den egnetlig er ment for 90 til 93 modeller eller om det funker uransett.
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det fungerer. Den blander seg ikke inn i hva ECU gjør. En trykksensor/MAP måler trykket etter spjeldet og en solenoid styrer hvor mye trykk som kommer frem til WG-klokka.
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

ok fint da er jo allting greit da :D da blir det nok turbo snart likevel :)
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Men passe deg for fjortis fella da, :lol: og da mener eg uttstyr som de fleste ferske vil ha,

Nr 1. Den største dumpventilen så blåser slik at naboens katt springer opp i det største treet, dette er vel den største grunnen til yngre folk kjøper turbobiler,

Nr 2. Turbotimer så er liksom så dødsviktigt at man da slipper å vente i 2-3 minutt før man stopper, er vel bare å kjøre litt rolig før man stopper. :roll: om det var så dødsviktig så hadde vel turbobiler hatt dette originalt.

Nr3. Boost kontrolør slik at man kan styre trykket og surre med motoren, og ingen coole lader vel under en bar.. Eg kjenner vel for mangen med svidde stempler i grunn. mye pga de styre med slike kontrolører. de skjønner vist ikke helt at bensin/luft er ett forhold så man bør ha i ok stand, Ikkje monter slikt før du faktisk kan pøse på med samme forhold bensin,,

Nr4. En masse målere som de faktisk ikke skjønner hva det er for noe,, :lol: En eg kjenner blåste motoren sin pga han trodde af måleren var ødelagt, men den var da i orden,


Om eg kommer til å få godkjent min bil med turbo så kommer eg ikke til å montere noe av de 3 første, og kun bruke de målerne eg har, da min gode bredbands lambda måler og en boost måler, og disse målerne skal eg montere de slik at eg slipper å se de før eg faktisk må,,

Man må huske at hvor mer man styrer med eletronikk osv så jo mer kan feile bilen,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

er med to dump ventiler, en super loud og en "stock" om du skjønner...

herregud jeg er glai bilen min stian, lader 0,3 0,4 som jeg har sagt jeg skal :)

og timeren, tja vi kjører rolig litt :)
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

SweetMX5 wrote:er med to dump ventiler, en super loud og en "stock" om du skjønner...

herregud jeg er glai bilen min stian, lader 0,3 0,4 som jeg har sagt jeg skal :)

og timeren, tja vi kjører rolig litt :)
Trenger ikke boost kontrolør ved det trykket, kan fint justere såpass på wastegate staget,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Jeg kommer ikke til å ha noen ekstra målere i bilen min. Lar datasprutet ta seg av alt. Ser alt jeg behøver der og jeg kommer til å lade 1,2bar. Skal være annonymt :).
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det eneste som er undøvendig er turbotimer. Helt bortkastet.
Avlastningsventil har en funksjon. Om den bråker eller ikke kommer an på hvor tøff du er 8)
Elektronisk boostcontroller har flere funksjoner enn å øke trykket om den settes opp riktig.
- Demper spikes over max trykk
- Øker spool up ved å sperre wg signalet til like før max trykk.
- Kompensere for droop, eller fall i trykk på høyere turtall.

Hva målere angår mener jeg at jo flere parametre man har kontroll på jo bedre.
I fare for at det skulle se ut som en urmaker inne i bilen min har jeg en dashlogger som overvåker opp til 16 målepunkter med alarmer for max/min grenser. Sparer mye plass, og man slipper å følge med. Koster dog 5K så man får jo masse eksterne målere for den prisen...
Hjelper lite med oljetrykksmåler om man ikke får med seg at trykket forsvinner.
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

nei det var akkurat det, hgar fått ordna en oljetrykks måler fra vidar nå, så det skal nok bli grei oljetrykks måler, så blir det en boost gauge også et sted :) så blire jo apexien også da et sted.. vet ikke helt hvor den skal enda.. kanskje i midtkonsoleln neri den "luka" om dere skjønner
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
Post Reply