Kjøretøyforskrifter: lys, skilt osv.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
StianS
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 109
Joined: 06 Apr 2006, 02:00
Location: Nøtterøy
Status: Offline

Kjøretøyforskrifter: lys, skilt osv.

Post by StianS »

Satt og leste litt på lovdata.no i går (godt alternativ til Grosvold), for å se etter smutthull :roll:
Fant etpar ting som har konsekvenser for noen av oss dersom ordensmakta ønsker å være pirkete:

Om skilt:

§ 39-3. Plassering av kjennemerker på bil

1. Kjennemerket foran skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av kjennemerket er 25 cm eller mer, mens høyden fra vegbanen til øverste kant skal være mindre enn 80 cm.

For kjennemerke bak skal de tilsvarende høyder være hhv. 30 cm og 120 cm.

I særlige tilfelle, hvor en bils konstruksjon eller det utstyr den brukes med gjør det nødvendig, kan høyden fra vegbanen til øverste kant av kjennemerket økes til den høyde som er nødvendig.

Målene skal tas når bilen er ubelastet.


Skilt foran under haikjeften blir altså for lavt. Jeg målte mitt, og det er 17 cm. over bakken. Hauk har vel ca. 7cm??

.... og det er mer:

§ 39-9. Størrelse på kjennemerke

1. For kjøretøy som registreres for første gang eller som bytter kjennemerker etter 1. januar 2002 gjelder følgende:
1.1 Stort, smalt kjennemerke skal være 52 cm bredt og 11 cm høyt.
1.2 Stort, høyt kjennemerke skal være 34 cm bredt og 21 cm høyt.
1.3 Lite, smalt kjennemerke skal være 30,3 cm bredt og 8,5 cm høyt.
1.4 Lite, høyt kjennemerke skal være 22 cm bredt og 15,2 cm høyt.
2. Bestemmelsen tillates ikke fulgt før 1. januar 2002.
3. Bestemmelsen tillates fulgt fra 1. oktober 2001 for bil som omfattes av § 39-9 nr. 1 tredje ledd.
4. For kjøretøy som er registrert eller har byttet kjennemerker før 1. januar 2002 gjelder følgende:
4.1 Stort, smalt kjennemerke skal være 11 cm høyt og maks. 52 cm bredt.
4.2 Stort, høyt kjennemerke skal være 21 cm høyt og maks. 34 cm bredt.
4.3 Lite, smalt kjennemerke skal være 8 cm høyt og maks. 34 cm bredt.
4.4 Lite, høyt kjennemerke skal være 15,5 cm høyt og maks. 22 cm bredt.

§ 39-10. Type kjennemerke etter kjøretøygruppe

1. Bil skal ha store kjennemerker. De kan være smale eller høye.
Lisensiert rallybil som er fritatt for engangsavgift/tilleggsavgift, skal ha lite kjennemerke. Det kan være smalt eller høyt.
Bil kan benytte lite kjennemerke bak, dersom det fra fabrikanten ikke er avsatt plass nok til stort kjennemerke.
Bestemmelsen i tredje ledd trer i kraft 31. mai 2005.
For lite kjennemerke tildelt før 31. mai 2005 gjelder følgende forutsatt at dette er anmerket i vognkortet; bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette, kan bruke lite kjennemerke, smalt eller høyt. Dersom slik bil originalt har plass til stort kjennemerke foran eller bak der fabrikanten har avsatt plass til dette, skal slikt kjennemerke brukes der.


Lite skilt foran er altså bare å glemme.
Men: vi som har gamle skilt fra før 2001, må passe på at de ikke blir skadet, og må byttes, for da får vi "widescreen" typen som er 52 cm bredt (grøss&gru)


Om Lys:

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.
11.1 Særskilt godkjente lykter skal ha Vegdirektoratets godkjenningsnr. innpreget i lykteglasset. Lykter som er godkjent i Sverige og Finland og merket med nasjonalt godkjenningsnr. kan også godkjennes. Lykter som gir kurve-/tåkelys skal tilfredsstille kravene i § 28-5 nr. 1.
Ved reduksjon av nærlys skal spenning ved pæren være minst 5.5 v - 11 v - 22 v ved respektive 6 v - 12 v - 24 v anlegg ved full generatorladning og uten noen ytterligere strømforbrukere innkoplet.
Dersom kjørelys er bygget inn i kjøretøyet av kjøretøyfabrikanten, kreves ingen spesiell godkjenning dersom bestemmelsene her er dokumentert oppfylt.
11.2 Særskilt godkjente lykter skal ved godkjenningen/typegodkjenningen ha en lysstyrke rett foran lykta på minst 600 cd, men mindre enn 1200 cd. Lyktene skal alltid gi et diffust lys med en styrke på minst 400 cd. Utover mot ytterbegrensningene skal lyktene minst ha en lysstyrke som vist i diagram 1. Det må fra kjøretøyfabrikanten eller uavhengig kompetent laboratorium kunne dokumenteres at disse krav er oppfylt.
11.3 Lyktene skal ha en lysende flate som er minst 40 cm2 , målt etter Svensk Standard SS 3110.
11.4 Lyktene skal være plassert foran på kjøretøyet slik at avstanden mellom lyktens lysende flate er minst 60 cm.
11.5 Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys. Kjørelys skal være koplet slik at det automatisk slukker når bilens lysbryter slås på. Bilens øvrige lys utstyr må kunne betjenes over lysbryter som vanlig, uavhengig av kjørelyset.


Mine kjørelys i haikjeften er godkjente lykter, men ikke riktig plassering. (det er bare ca. 50 cm mellom lyktene. - skal være 60)
Blinklys som er ombygd til kjørelys ser heller ikke ut til å være OK. Plassering er grei, men ikke godkjente lykter :?


SIDEMARKERINGSLYS

13. Bil kan ha to lykter som gir gult markeringslys til hver side.
13.1 Lyktene skal være svakt lysende og ikke ha lysende flate større enn 30 cm2 .
13.2 Lyktene for markeringslys skal være avskjermet/innfelt slik at de ikke er synlig rett fremover eller bakover.
13.3 Det skal plasseres en lykt i forkant og en lykt i bakkant av bilen, mindre enn 1 m fra bilens ytterste punkt i lengderetningen.
For øvrig skal lyktene være plassert slik som beskrevet for refleksanordninger på siden i nr. 6.
13.4 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
13.5 Lyktene kan kombineres med godkjent refleks på siden.
13.6 Bil kan, uansett bestemmelsene foran, ha sidemarkeringslys i henhold til direktiv 76/756/EØF, som endret ved direktiv 91/663/EØF


Gule foran og røde bak (US standard) er altså bare å glemme.

MEN, så kommer det litt om reflekser på sidene:


REFLEKS - PÅ SIDEN

6. Bil kan ha to eller flere gule refleksanordninger på hver side.
6.1 Refleksanordningene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:
a) Være E-merket og av klasse I i henhold til ECE-reg.nr. 3, serie 02, tillegg 1.
b) Være e-merket og av klasse I i henhold til direktiv 76/757/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF.
c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvar ende krav som i alt. a eller b.
6.2 Refleksanordningene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den reflekterende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den reflekterende flaten skal være mindre enn 90 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
6.3 Refleksanorningene skal være plassert foran og bak på siden av bilen, mindre enn 1 m fra bilens begrensning i lengderetningen.


Her står det jo at siderefleksene skal være gule. Det vil vel si at de hvite som mange av oss har satt på ikke er helt OK.

Langt og tørt innlegg dette, men dette er vel ting det kan være greit å være klar over.
For de som vil lese mer:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... orskriften&
Last edited by StianS on 27 Apr 2008, 01:14, edited 1 time in total.
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Eier av motorhistoriske kjøretøy registrert etter 1.4.1971 kan ikke bytte registreringsnummer, men kan bytte til tidsriktig og korrekt skilttype.
http://www.lmk.no/page.php?24

Så et av punktene er i alle fall "reddet"
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Fikk meg nytt lite skilt i fjor sommer. Det gammle var litt slitent...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Kjøretøyforskrifter: lys, skilt osv.

Post by Kjakan »

StianS wrote: Mine kjørelys i haikjeften er godkjente lykter, men ikke riktig plassering. (det er bare ca. 50 cm mellom lyktene. - skal være 60)
Blinklys som er ombygd til kjørelys ser heller ikke ut til å være OK. Plassering er grei, men ikke godkjente lykter :?
Reglene/vanene varierer veldig mellom de forskjellige trafikkstasjonene, så det blir litt bingo om noe går gjennom eller ei. Skjønner ikke vitsen med å være regelrytter, man kommer ikke til himmelen for det uansett.

Ble stoppet i teknisk kontroll på torsdag av Politiet (ikke Biltilsynet), og politimannen truet med 1500kr i bot siden jeg har ettermonterte kjørelys (noe svakere enn frogeye) i blink/parklysene, men han innrømte selv at han ikke hadde nok peiling på miata, så han ga f***...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
StianS
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 109
Joined: 06 Apr 2006, 02:00
Location: Nøtterøy
Status: Offline

Re: Kjøretøyforskrifter: lys, skilt osv.

Post by StianS »

Kjakan wrote:Skjønner ikke vitsen med å være regelrytter, man kommer ikke til himmelen for det uansett.
Jeg kommer ikke til å flytte på hverken skilt eller lys. Synes det er ok som jeg har det nå.
Man må jo ha litt spenning i hverdagen :twisted:
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Re: Kjøretøyforskrifter: lys, skilt osv.

Post by BaktusBror »

StianS wrote:
1. Kjennemerket foran skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av kjennemerket er 25 cm eller mer, mens høyden fra vegbanen til øverste kant skal være mindre enn 80 cm.
Hva blir høyden til øverste kant hvis vi plasserer skiltet i vinduet? Går det an innenfor reglene, tro?
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Får hodepine av å lese de forskriftene.

Kjennemerker:
7cm høres lavt ut, men lavt er det i hvert fall. Uansett, kan ikke se at de nevner noe om sentrering av disse. Men jeg mener å erindre at ymse Alfaer fikk pepper pga. sin plassering på siden av grillen? Det er jo en option... å gå for hard-core JDM-look med sideplassert skilt i fronten.

Sidereflekser:
Det vi har er jo ikke reflekser (?) men heller sidemarkeringslys. Sidemarkeringslys er vel bare å betrakte som pynt på euro-biler.

Kan tenke meg at myndighetene skiller mellom biler som hadde dette originalt (USA) og de som ikke hadde det (Euro). Dvs. det er kanskje ikke fritt frem for å endre dette fra oransje til [noe annet] på usa-biler.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Kjøretøyforskrifter: lys, skilt osv.

Post by Hauk »

StianS wrote:Skilt foran under haikjeften blir altså for lavt. Jeg målte mitt, og det er 17 cm. over bakken. Hauk har vel ca. 7cm??
Sjekka idag. Høyden er en stk Sony Ericsson 750i (nei, jeg er ikke up to date på mobilfronten) + ca 1,5-2 cm. Det skulle ilfg speccen på 750i tilsi ca 11 cm totalt. Masse å gå på! Men det betyr vel korporlig avstraffelse i ei grøft hvis jeg blir vinka inn for teknisk kontroll. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Muligens lys på nye biler, men det er da reflekser på NB ihvertfall. Mye penere med blanke, skal være ganske pirkne folk hvis de tar deg på det. Men i en biltilsynkontroll så blir det nok påpekt.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Vidar wrote:Fikk meg nytt lite skilt i fjor sommer. Det gammle var litt slitent...
Hvordan fikk du til det? Trodde det ikke var mulig lengre...
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

indahla wrote:
Vidar wrote:Fikk meg nytt lite skilt i fjor sommer. Det gammle var litt slitent...
Hvordan fikk du til det? Trodde det ikke var mulig lengre...
var nok ikke det at han fikk godkjent nytt lite skilt tror jeg, men at han fikk et nytt lite skilt, bare byttet inn det gamle liksom

er det ny type vidar? jeg ønsker å bytte mitt også, det er litt løent, men usikker på hvordan de nye er..
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

TraCkinG wrote:
indahla wrote:
Vidar wrote:Fikk meg nytt lite skilt i fjor sommer. Det gammle var litt slitent...
Hvordan fikk du til det? Trodde det ikke var mulig lengre...
var nok ikke det at han fikk godkjent nytt lite skilt tror jeg, men at han fikk et nytt lite skilt, bare byttet inn det gamle liksom

er det ny type vidar? jeg ønsker å bytte mitt også, det er litt løent, men usikker på hvordan de nye er..
Nei, det er ett år siden. Så det er ikke EU skilt..

Og ja, godkjenningen er gammel. Jeg trengte ett nytt pga oppskrapa skilt.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

biXen wrote:Muligens lys på nye biler, men det er da reflekser på NB ihvertfall. Mye penere med blanke, skal være ganske pirkne folk hvis de tar deg på det. Men i en biltilsynkontroll så blir det nok påpekt.
Det spørs vel hvem du er heldig/uheldig med å havne borti hos Vegvesenet der også. Da jeg tok inn en 2003 MX-5 fra Tyskland for snart 3 år siden hadde den hvite reflekser fra forrige eier. De reagerte ikke på det i mitt tilfelle når den var til godkjenning iallefall.

Måtte derimot tilbake et par dager etterpå for å få de til å anmerke alternativ dekkdimensjon i vognkortet, de hadde oversett at den var levert med 205/50 16-dekk fra fabrikk, og at dette sto i det tyske vognkortet.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Jeg fikk med lite skilt til min bil av forrige eier, sto ingenting om det i vognkortet, jeg kjørte også hjem med dette, men så må man jo velge hvor man skal klistre merket for betalt avgift, og når jeg fant ut at de ikke var så glad for små skilt så ble det til at jeg satte på vanlig. Synes uansett det er en idiotisk regel. Så lenge de lager leselig font så får jo alle kameraer og alt tak i skiltet selv om det er lite.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 26 Sep 2004, 02:00
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by Husbyaune »

Når de klarer å lese skilt som er tapet over bør de klare å lese midre skilt så det er et dårlig argument fra om de kommer med det...
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=101527
90' MX-5 - 1,6l
Post Reply